Schiphol krijgt toch natuurvergunning ondanks kritiek op stikstofpositie
Groeicijfers toerisme kunnen beleid voor krimp in de weg zitten. Voor luchthaven Schiphol is het belangrijk dat het de natuurvergunning krijgt.
Daarmee kan de luchthaven gewoon doorgaan maar het is een gevoelig punt.
De minister voor Natuur en Stikstof heeft Luchthaven Schiphol vandaag een natuurvergunning verleend. Schiphol krijgt een vergunning
voor 440.000 vluchten tot maximaal 500.000 vluchten. Schiphol
vroeg de vergunning aan op 1 oktober 2020 en de aanvraag is sindsdien enkele
malen aangevuld. Dat is op zichzelf al opmerkelijk want eerder werd
overeengekomen dat Schiphol moest krimpen. Die krimp is versoepeld van de
eerste norm van 440.000 vluchten naar 452.500 vluchten. Nu lijkt er nog wat
meer ruimte te zijn voor de luchthaven.
Eerder kocht luchthaven Schiphol boeren in de omgeving uit en nam van deze
bedrijven de stikstofrechten over. Die deals liggen gevoelig in politiek Den
Haag. Een natuurvergunning wordt doorgaans ook afgegeven als wordt aangetoond
dat een bedrijf bijdraagt aan de natuur. De luchthaven reageert als volgt op het
verkrijgen van de vergunning.
‘Dit is een belangrijk moment, omdat we met het verkrijgen van de vergunning
weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Het laat ook zien dat
Schiphol voldoet aan alle eisen die de wet natuurbescherming stelt. Dat geeft
ons en onze omgeving zekerheid. De vergunning biedt bovendien de mogelijkheid
voor de overheid om nieuw beleid voor Schiphol in te voeren. Bijvoorbeeld een
luchthavenverkeersbesluit met daarin een nieuwe aanpak met daarin harde milieu-
en geluidsgrenzen voor de luchtvaart.’
Daarbij wil Schiphol doorgaan op de ingeslagen weg van minder vliegen. Deze
week werd duidelijk uit diverse groeicijfers in het toerisme dat de reiziger
daar niet veel mee bezig is op individueel niveau. Schiphol heeft een visie op de
inzet om minder te vliegen.
‘Zo’n nieuw stelstel willen we zo snel mogelijk, maar
uiterlijk in 2025-2026. We roepen de overheid daarom op met een wettelijk
verankerd systeem te komen waarin niet langer het middel (het aantal
vliegbewegingen) maar juist het doel (structureel minder hinder en uitstoot, in
lijn met het klimaatakkoord van Parijs) leidend is. Zo brengen we onze
activiteiten beter in balans met de behoeftes van de omgeving en onze
medewerkers en dragen we bij aan wereldwijde klimaatdoelen.’
Trefwoorden: Schiphol, vergunning, natuur, klimaat, vliegen, beleid
|
|
17/06/25
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
|
06/06/25
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
|
02/06/25
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
|
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
|
02/06/25
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
|
26/05/25
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
|
21/05/25
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
|
13/05/25
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|