Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Trend: 36% van de Nederlanders wil gezonder eten

Trend: 36% van de Nederlanders wil gezonder eten
Streekproducten kunnen ook bijdragen aan een gezonder eetpatroon.

Een trend die al lang bij consumenten leeft maar ook lastig is te realiseren; gezonder eten. Liefst 36% van de Nederlanders wil gezonder eten. Hoe help je gasten bij de transitie naar gezond eten?

Gezond eten is een trend die de horeca raakt en ook de horeca bij bungalowparken en campings. De gast geniet van zijn of haar vrije tijd, beweegt meer en krijgt dan ook de kans om meer tijd te besteden aan gezond eten en drinken. Maar de verleidingen zijn groot blijkt ook uit de CBS cijfers.

In 2022 zei 36 procent van de volwassenen dat zij graag gezonder zouden willen eten. Van hen zegt 46 procent dat ze zich af en toe door anderen laten overhalen om iets ongezonds te eten en 39 procent vindt het moeilijk om ongezond eten te laten staan. Een kleiner deel (17 procent) zegt te weinig geld te hebben om gezonde producten te kopen. Dat meldt het CBS in de publicatie Nederland in cijfers op basis van het onderzoek Belevingen.

Naast degenen die aangaven graag gezonder te willen eten, liet 58 procent van de 18-plussers weten dat ze dit niet nodig vinden, omdat zij naar eigen zeggen al gezond genoeg eten. 5 procent houdt zich er niet mee bezig en 1 procent vindt gezonde voeding niet belangrijk.

Als bedrijf in de gastvrijheidssector is het handig om te weten waarom mensen gezonder willen leven. Die motivaties kun je inzetten om je gast te helpen op de weg naar gezonder eten.


Verlaging kans op gezondheidsproblemen of ziekten

De meeste mensen die graag gezonder willen eten, willen dit om de kans op gezondheidsproblemen of ziekten kleiner te maken. Ruim de helft van hen zegt dit (53,6%). Ook je lichamelijk fitter voelen wordt vaak als reden genoemd (28 procent). Afvallen, een mooier uiterlijk, of niet zwaarder worden is voor 10 procent reden om gezonder te willen eten. Dan zijn er 

natuurlijk ook de valkuilen, de verleidingen om niet gezonder te eten


Ongezond eten laten staan moeilijk als anderen dit ook niet doen

Mensen die gezonder willen eten, vinden het vooral moeilijk om ‘nee’ te zeggen tegen ongezond eten als zij met anderen zijn die ongezonde dingen eten. Ruim de helft geeft dit aan. Ongezond eten laten staan bij stress vindt 46 procent moeilijk en 43 procent vindt het lastig als er ongezond eten in huis is. Haast hebben of alleen thuis zijn worden elk door ongeveer een derde genoemd.

 

Van de mensen met ernstig overgewicht zegt meer dan de helft (54 procent) dat zij gezonder willen eten. Zij vinden het vooral lastig om ‘nee’ te zeggen tegen ongezond eten in tijden van stress. Ook op momenten dat zij alleen thuis zijn, vinden mensen met ernstig overgewicht het vaker moeilijk om ongezond eten te laten staan.

 

Topics:Horeca, Leisure
Trefwoorden: gezondheid, eten, horeca, gast, vakantiepark, leisure, gedrag

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.