Geplaatst op: 04-09-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Succesvolle 38e editie van Hiswa te Water

Succesvolle 38e editie van Hiswa te Water

De 38e editie van de Hiswa te Water zit er weer op. Met wederom zo’n 30.000 bezoekers op de kades en steigers en ruim 430 boten in het water kan de organisatie terugkijken op een zeer geslaagd evenement. In de Bataviahaven Lelystad was maar liefst 3,8 kilometer aan boten te bewonderen, die varieerden in lengte van 1,75 meter tot ruim 20 meter. Niet alleen de verscheidenheid aan boten bracht de bezoekers naar de beurs. De Hiswa te Water bleek vooral weer de plek die de watersportliefhebber een belevenis biedt.


Hiswa te Water directeur Arjen Rahusen: "We hebben deze editie veel aandacht besteed aan sfeer en gezelligheid op de beurs. Met een verrijking van de aankleding en de horeca en meer aanbieders van andere lifestyleproducten dan boten werd de beurs voor een nog breder publiek interessant. Maar bovenal bleek dat men de Hiswa te Water nog steeds ziet als de gelegenheid om je te laten inspireren en informeren op het gebied van watersport.”

 

Milieubewust varen

Duurzaamheid was een onderwerp dat tijdens deze beurs weer hoog op de agenda stond bij bezoekers én exposanten. Zowel de productie van boten als de voortstuwing maakt op het gebied van duurzaamheid een stormachtige ontwikkeling door. Er waren verschillende soorten boten te bewonderen die met een 3D-printer zijn geproduceerd uit uitsluitend recyclede materialen. Deze productiemethode is inmiddels een werkend alternatief voor de traditionele botenbouw. Ook elektrische aangedreven boten, al dan niet gevoed door zonnepanelen, en boten aangedreven door waterstofcellen konden rekenen op een grote belangstelling van het publiek. Het ombouwen van de eigen, traditioneel aangedreven boot naar elektrisch bleek dankzij het op de markt komen van krachtige elektrische motoren een mogelijkheid die bezoekers aansprak.

 

Wereldprimeurs

Dat de watersportbranche zich blijft ontwikkelen, bleek ook uit het grote aantal wereldprimeurs dat in de Bataviahaven te bewonderen was. Een aantal daarvan viel in de prijzen bij de Boot van het Jaar verkiezing: 

Een van de winnaars was de Woodler 28 van Jachtwerf de Jong uit Joure. Deze uit 1653 stammende jachtwerf heeft een traditie van ambachtelijke houten scheepsbouw. Bij hun nieuwste model wordt een aluminium waterschip gecombineerd met een mahoniehouten romp. Het resultaat van deze innovatie was een eerste prijs in de categorie Sloepen en Tenders.  

De Saffier 24 ontving de eerste prijs in de categorie Zeilboten vanwege onder ander de innovatieve gedachte over stroomgebruik aan boord. Er is geen boordstroom, alle instrumenten zijn mee te nemen om thuis op te laden. De zonnepanelen zorgen voor het opladen van de elektrische aandrijving.

Motorboot van het jaar werd de Super Lauwersmeer 54. De jury noemde dit bijzondere schip een pocket size superjacht in zowel techniek als design. Een stille, snelle en krachtige motorboot met een innovatief ontwerp en bijzondere techniek.

 

Werken in de watersport

Zoals in vele branches kampt de watersportbranche met een groot aantal vacatures.  Werken in de watersport is allang geen seizoensbaan meer, in nagenoeg alle watersportbedrijven wordt het hele jaar voluit gewerkt. Tijdens de Hiswa te Water kregen exposanten de gelegenheid zich te presenteren als potentiële werkgever. Naast een vacaturebank was er bij veel stands met vlaggen aangegeven welke vacatures er beschikbaar waren. Ondertussen waren er over de hele beurs demonstraties op het gebied van scheepsbouw, onderhoud en techniek. Verschillende exposanten gaven aan dat zij goede kandidaten hebben gevonden, waarmee ze na de beurs verder praten.

 

Winnende studenten

Naast de vacatures was er ook aandacht voor opleidingen in de watersportbranche. Dat je hiermee heel snel carrière kunt maken bleek bij de uitreiking van de Boot van het Jaar Startup Award. Het jonge bedrijf Watt Boats mocht deze prijs in ontvangst nemen. Deze startup bestaat uit een aantal studenten dat tijdens hun schooljaar op de nautische opleiding van de IVA Business School aan de gang ging met een origineel idee. Watt Boats geeft afgeschreven reddingsboten uit Bangladesh een tweede leven door ze op te knappen en te voorzien van een elektrische aandrijving. Om het idee handen en voeten te geven, vroegen zij tegen de regels in vrij van school. Het resultaat, een prachtig voorbeeld van een opgeknapte reddingsboot, opgesierd met de mooie award, was te bewonderen aan de steiger van de Hiswa te Water.

 

Inmiddels worden de steigers weer leeggemaakt voor de Hiswa te Water editie 2024. Dat wordt een klus, want de beurs was dit jaar groter dan ooit. Ondanks deze uitbreiding is er nog steeds een wachtlijst van exposanten, terwijl verschillende exposanten van deze editie tijdens de beurs al hebben getekend voor de volgende editie. Dat wordt dus dringen aan de steigers voor de volgende Hiswa te Water, die zal worden gehouden van 28 augustus tot en met 1 september 2024, wederom in de Batavia Haven in Lelystad.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=k0i4L47q0kA
Trefwoorden: Hiswa, varen botenshow

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/05/24
Suppers maken Nederlandse wateren schoon in tour
Deze zomer worden Clean up on Tours georganiseerd. Deelname is gratis en voor al het materiaal, inclusief sup en instructeur, wordt gezorgd.
16/05/24
Bijzondere mijlpaal: 200 stranden en jachthavens voeren de Blauwe Vlag in 2024
Dit jaar hebben maar liefst 200 bedrijven de prestigieuze Blauwe Vlag ontvangen, waarvan 143 havens, 50 stranden en 7 binnenstranden. De afgelopen jaren groeit vooral het aantal Blauwe Vlaggen bij jachthavens
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
05/04/24
Exclusief voor leden
Duidelijkheid over beheer oevers langs Friese vaarwegen
Op donderdag 28 maart hebben de veertien gemeenten van het Friese vasteland, Wetterskip Fryslân en Provincie Fryslân een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor het oeverbeheer in Fryslân. Zo is duidelijk wie voor het beheer van de 1.760 kilometer aan oevers langs de Friese vaarwegen verantwoordelijk is.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
11/03/24
Exclusief voor leden
Watersporters nieuwsgierig naar ombouw elektrische of hybride motoren
Van 6 tot en met 10 maart stond het WTC Expo in Leeuwarden in het teken van de watersport tijdens Boot Holland 2024. Duizenden watersportliefhebbers kwamen naar Leeuwarden om de nieuwste trends en ontwikkelingen te ontdekken. Onder meer waren veel bezoekers nieuwsgierig naar elektrische en hybride motoren voor de boot.
28/02/24
Exclusief voor leden
Ecosysteem rond varend erfgoed onder druk
De toekomst van het Nederlands varend erfgoed staat onder druk. Dat komt omdat traditionele verdienmodellen niet meer volstaan omdat eisen van consumenten veranderen. Als de vloot in de toekomst verder krimpt, kan het hele ecosysteem van maritiem erfgoed kritische massa verliezen en verloren gaan.
18/01/24
Exclusief voor leden
Zeeland stelt Fonds Vrijetijdseconomie verder open
Het Zeeuwse investeringsfonds dat eerder alleen open stond voor bedrijven in de verblijfsrecreatie komt ook beschikbaar voor mkb-bedrijven in de dag- en waterrecreatie. De naam van het fonds is ook veranderd naar Fonds Vrijetijdseconomie Zeeland.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...