Geplaatst op: 04-09-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

ANWB Alarmcentrale: drukke zomer door extreem weer

De ANWB Alarmcentrale was wederom goed voorbereid op een drukke zomer

ANWB Alarmcentrale: drukke zomer door extreem weer

Hulpverleners van de ANWB Alarmcentrale ontvingen ruim 900.000 telefoontjes en digitale meldingen met hulpvragen uit binnen- en buitenland. Deze zomer voerde het noodweer dat Europa teisterde de boventoon, het aantal schademeldingen was daardoor uitzonderlijk hoog.

 

Met name Italië kende een flinke stijging in hulpvragen (+20 procent) deze zomer, vooral door de vele meldingen van hagelschade eind juli. Het hulpteam van ANWB Autoverzekering heeft ter plaatse, aan het Gardameer, ruim honderd auto’s van vakantiegangers kunnen repareren zodat zij veilig naar Nederland konden rijden.

 

Deze zomer heeft de hitte in Europa niet geleid tot meer dossiers dan voorgaande jaren. Wel kwamen er meer hulpvragen door de bosbranden in Griekenland, Frankrijk en op Tenerife. Uit de Alpenlanden en Slovenië kwamen meldingen door de hagel, onweer en overstromingen. Naast de meldingen van materiele schade werd ook veel advies gevraagd over evacuaties, gemaakte kosten en alternatieve accommodaties of vervoersmiddelen.

 

Autopech

Voor de pechhulpverlening maakte de ANWB gebruik van haar grote Europese netwerk van garages en zusterclubs. Daarbij werden afgelopen weken in Frankrijk en Italië 24 wegenwachten gestationeerd in populaire vakantiegebieden en op het extra servicepunt in de buurt van Orange. Deze wegenwachten hebben ruim 1500 auto’s van Nederlandse vakantiegangers met pech gerepareerd. Naast de inzet van wegenwachten in het buitenland, heeft de ANWB Alarmcentrale deze zomer een speciaal team ingezet om alle pechgevallen die geschikt waren voor reparatie op afstand te behandelen. In totaal zijn daardoor 2000 pechmeldingen door leden, met hulp op afstand, opgelost.

 

De meeste meldingen van Nederlanders met autopech of pech aan de camper of caravan kwamen uit Frankrijk, gevolgd door Duitsland en Italië. Meest voorkomende autopechmeldingen:

  • Startproblemen
  • Lekke band en geen reservewiel
  • Brandende controlelampjes
  • Vermogenverlies
  • Accuproblemen

Opvallend is de toename (bijna 10 procent) van lekke banden waarbij men geen reservewiel beschikbaar had. De ANWB repatrieerde bijna 5.000 auto’s naar Nederland, die ter plaatse niet konden worden gerepareerd.

 

Personenhulpverlening

De meeste vragen om medische hulp kwamen uit Turkije, Spanje, Frankrijk en Italië. Ook kwamen er deze zomer meer intercontinentale hulpvragen binnen (de stijging kwam met name uit Thailand, Indonesië en Sri Lanka). Vorig jaar bleef dit achter doordat verre reizen nog niet in trek waren direct na de coronapandemie. De meeste voorkomende meldingen personenhulpverlening:

  • Buikklachten
  • Oorklachten
  • Koorts
  • Hartklachten
  • Armletsel
Trefwoorden: ANWB, meldingen, schade, extreem weer

CELTH





Trendrapport

||| Nieuws |||

11/12/23
Liebe Leute en Lowres Creative Studio winnen aankleding Amsterdam 750 slinger
Zo'n 70 creatieve Amsterdamse bureaus pitchten hun idee voor de feestelijke aankleding van de stad tijdens het jubileumjaar 750, waarbij de '750-slinger' van Liebe Leute en Lowres Creative Studio als winnaar werd gekozen.
06/12/23
Exclusief voor leden
Nederlanders houden van leerzame dagjes weg
Bij de keuze voor een gezellig dagje uit vindt de Nederlander het belangrijk dat er ook iets te leren valt. Madurodam is van zijn eerste plek op de ranglijst gestoten. Beekse Bergen staat anno 2023 bovenaan.
05/12/23
3x Awarduitreiking bij Recreatie Next Level
Op 24 en 25 januari 2024 staat het nieuwe event Recreatie Next Level, onderdeel van Recreatie Vakbeurs, in het teken van innovatie en vooruitgang binnen de recreatiebranche. De laatste dag van de beurs wordt afgesloten met een award ceremonie; een uitreiking van drie awards op het gebied van Recreatietechniek, Digitalisering en Marketing.
04/12/23
Technische innovaties in de vakantiebranche
De vakantiebranche is, net als de meeste andere branches, voortdurend in beweging. Zo zijn er allerlei verschillende innovaties die zowel voor de reiziger zelf, als de grote organisaties en bedrijven die hierachter zitten, een enorme impact hebben. Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop we reizen, maar ook met de bedrijfsprocessen achter de schermen en de manier waarop een vakantie vandaag de dag wordt geboekt.
29/11/23
Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen
De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.
27/11/23
Exclusief voor leden
Van Gogh zonnebloemen in NP Van Gogh
In de zomer van 2024 krijgt Brabant een kunstwerk van planten en bloemen in de vorm van de ‘Vaas met zonnebloemen’ van Vincent van Gogh. Dit project, dat wordt uitgevoerd bij de Menmoerhoeve in Etten-Leur, wordt mogelijk gemaakt door Natuurhuisje die zich als partner aansluit bij Van Gogh Nationaal Park (NP).
22/11/23
Iconisch reismerk verre bestemmingen Fox weer terug
Kon ANWB toch niet zonder de sterke uitstraling van een echt sterk merk voor de reiswereld? ANWB Reizen herintroduceert het reismerk Fox. Het is een iconisch merk dat zijn waarde bewees voor de verre reizen.
20/11/23
Noordwijk Marketing organiseert leefstijlworkshops voor inwoners
Als DMO zeggen dat je er ook bent voor de bewoners is een eerste stap. Echt iets doen voor de eigen bevolking is stap twee en die nemen ze nu in Noordwijk. Daar kunnen inwoners gratis deelnemen aan zeven verschillende workshops voor een gezonde leefstijl.

||| Agenda |||

24/01/24 t/m 25-01-24
24/01/24 t/m 25-01-24: Recreatie Next Level 2024
Recreatie Vakbeurs organiseert op 24 en 25 januari 2024 een nieuw event voor de recreatiebranche: R...
18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...