Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-09-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

ANWB Alarmcentrale: drukke zomer door extreem weer

De ANWB Alarmcentrale was wederom goed voorbereid op een drukke zomer

ANWB Alarmcentrale: drukke zomer door extreem weer

Hulpverleners van de ANWB Alarmcentrale ontvingen ruim 900.000 telefoontjes en digitale meldingen met hulpvragen uit binnen- en buitenland. Deze zomer voerde het noodweer dat Europa teisterde de boventoon, het aantal schademeldingen was daardoor uitzonderlijk hoog.

 

Met name Italië kende een flinke stijging in hulpvragen (+20 procent) deze zomer, vooral door de vele meldingen van hagelschade eind juli. Het hulpteam van ANWB Autoverzekering heeft ter plaatse, aan het Gardameer, ruim honderd auto’s van vakantiegangers kunnen repareren zodat zij veilig naar Nederland konden rijden.

 

Deze zomer heeft de hitte in Europa niet geleid tot meer dossiers dan voorgaande jaren. Wel kwamen er meer hulpvragen door de bosbranden in Griekenland, Frankrijk en op Tenerife. Uit de Alpenlanden en Slovenië kwamen meldingen door de hagel, onweer en overstromingen. Naast de meldingen van materiele schade werd ook veel advies gevraagd over evacuaties, gemaakte kosten en alternatieve accommodaties of vervoersmiddelen.

 

Autopech

Voor de pechhulpverlening maakte de ANWB gebruik van haar grote Europese netwerk van garages en zusterclubs. Daarbij werden afgelopen weken in Frankrijk en Italië 24 wegenwachten gestationeerd in populaire vakantiegebieden en op het extra servicepunt in de buurt van Orange. Deze wegenwachten hebben ruim 1500 auto’s van Nederlandse vakantiegangers met pech gerepareerd. Naast de inzet van wegenwachten in het buitenland, heeft de ANWB Alarmcentrale deze zomer een speciaal team ingezet om alle pechgevallen die geschikt waren voor reparatie op afstand te behandelen. In totaal zijn daardoor 2000 pechmeldingen door leden, met hulp op afstand, opgelost.

 

De meeste meldingen van Nederlanders met autopech of pech aan de camper of caravan kwamen uit Frankrijk, gevolgd door Duitsland en Italië. Meest voorkomende autopechmeldingen:

  • Startproblemen
  • Lekke band en geen reservewiel
  • Brandende controlelampjes
  • Vermogenverlies
  • Accuproblemen

Opvallend is de toename (bijna 10 procent) van lekke banden waarbij men geen reservewiel beschikbaar had. De ANWB repatrieerde bijna 5.000 auto’s naar Nederland, die ter plaatse niet konden worden gerepareerd.

 

Personenhulpverlening

De meeste vragen om medische hulp kwamen uit Turkije, Spanje, Frankrijk en Italië. Ook kwamen er deze zomer meer intercontinentale hulpvragen binnen (de stijging kwam met name uit Thailand, Indonesië en Sri Lanka). Vorig jaar bleef dit achter doordat verre reizen nog niet in trek waren direct na de coronapandemie. De meeste voorkomende meldingen personenhulpverlening:

  • Buikklachten
  • Oorklachten
  • Koorts
  • Hartklachten
  • Armletsel
Trefwoorden: ANWB, meldingen, schade, extreem weer

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.