Geplaatst op: 01-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol krimpt naar 460.000 vluchten

Schiphol krimpt naar 460.000 vluchten
Geluidsoverlast moet omlaag. Maar krimp minder scherp voor Schiphol.

Minder vliegtuigbewegingen per jaar, minder vluchten en minder lawaaiige toestellen in de nacht, en het zo zoveel mogelijk gebruiken van start- en landingsbanen die voor de omgeving de minste overlast veroorzaken. Dat zijn de maatregelen waarmee het kabinet de geluidshinder rondom Schiphol vanaf volgend jaar wil terugdringen. Vandaag diende het kabinet het plan in de bij Europese Commissie, die er een advies over moet geven.

"De luchtvaart brengt Nederland veel moois, mits er ook aandacht is voor de negatieve effecten voor de mensen die rond de luchthaven wonen”, zegt minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers. "Vandaag presenteren we de maatregelen die in 2024 kunnen worden ingevoerd om, zoals vorig jaar aangekondigd, de geluidsoverlast te verminderen.”

Om zo veel mogelijk de positieve effecten van het stelsel op het gebied van geluidsoverlast en veiligheid te behouden, wordt een ministeriële regeling ingevoerd. Er is dan op jaarbasis ruimte voor maximaal 460.000 vliegtuigbewegingen.

De Maatschappelijke Raad Schiphol heeft op 28 augustus een positief advies gegeven en aangegeven dat de regeling per saldo een positief effect kan hebben op de hinderbeleving door omwonenden. Dit maakt het op korte termijn vaststellen van de ministeriële regeling mogelijk, zodat rekening kan worden gehouden met de verdeling van het aantal beschikbare vluchten op Schiphol. De definitieve regeling wordt op korte termijn gepubliceerd in de Staatscourant.

Het kabinet is afgestapt van het plan om nachtvluchten en privé jets te verbieden. De blik is nu gericht op stillere toestellen. Dat is onder meer waar KLM voor pleitte. Het pakket aan maatregelen bestaat nu uit het volgende.

  • Het inzetten van stillere toestellen in de nacht (tussen 23.00 uur en 07.00 uur)
  • Het verder beperken van het gebruik van start- en landingsbanen die per saldo tot meer geluidsoverlast leiden
  • Het beperken van het aantal vluchten in de nacht naar 28.700 vliegbewegingen (dit waren er maximaal 32.000)
  • Het beperken van het aantal vluchten per jaar naar 452.500 vliegbewegingen (dit waren er maximaal 500.000, maar door de effecten van de coronapandemie, waren dit er in de praktijk minder).

 

De maatregelen worden nu voorgelegd aan de Europese commissie. Zij moet hier een advies over uitbrengen om de maatregelen in uitvoering te nemen. Na het ontvangen van dit advies kan het kabinet hier een besluit over nemen.

Toch nachtsluiting?

Voor het verder beperken van de geluidshinder wordt het plan van Schiphol voor een gedeeltelijke nachtsluiting onderzocht. Het ministerie brengt in kaart wat de gevolgen hiervan zijn, een zogenaamde impactanalyse. Het kabinet kan dan besluiten over de vervolgstappen.

De plannen lekten al eerder uit. Zie de berichtgeving over de minder harde krimp voor Schiphol.


Trefwoorden: Schiphol, beleid, krimp, vliegen, reizen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
De Rooi Pannen organiseert stagemarkt voor toeristische studenten en bedrijven
Op donderdag 17 oktober 2024 organiseert De Rooi Pannen in Tilburg een grote stagemarkt voor studenten van de mbo-opleidingen in toerisme, recreatie en luchtvaartdienstverlening.
11/10/24
Nieuw en toch vertrouwd: Dutch Travel Media Awards
Nederlandse reisjournalisten en bloggers krijgen in 2025 een nieuwe kans om hun werk te laten schitteren met de introductie van de Dutch Travel Media Awards. Ze vervangen de voormalige Aad Struijs Persprijs.
10/10/24
Provincie draagt € 2,2 miljoen bij aan fietstunnel onder spoor Heilooërbos
Door de bijdrage van de provincie in de investering voor de aanleg van een fiets- en voetgangertunnel blijft het Heilooërbos ook goed toegankelijk voor wandelaars.
09/10/24
Corendon maakt goedkoop roamen mogelijk
Corendon is een partnerschap aangegaan met Firsty. Dat is een innovatief platform dat reizigers wereldwijd snel en goedkoop internet aanbiedt.
07/10/24
Reclame Code Commissie niet akkoord met duurzaamheidsclaims van MSC Cruises
Niet alle reclames van MSC Cruises waar duurzaamheidsclaims worden gedaan kunnen door de beugel. Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten na een een klacht van Reclame FossielVrij, Advocates for the Future en De Reclamejagers.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
02/10/24
Rechter schorst besluit ACM tegen reisbedrijven
De voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam heeft de lasten onder dwangsom geschorst die de ACM heeft opgelegd aan drie reisaanbieders die tijdens het boekingsproces de prijzen veranderden. Ook mag de ACM de namen van de bedrijven niet publiceren. De ACM zal eerst moeten beslissen op de bezwaren van de pakketreisaanbieders tegen de opgelegde lasten onder dwangsom.