Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Waddencafé over agrotoerisme

Waddencafé over agrotoerisme

Het Waddenfonds, de Waddenacademie en de Landschapstriënnale organiseren in september vier Waddencafés voor en door jongeren in Leeuwarden, Holwerd, Warffum en Den Helder. Het eerste Waddencafé over landbouw en agrotoerisme is op 7 september in Leeuwarden.

 

Agrotoerisme is hot en happening als je de berichten mag geloven, maar welke kansen biedt verbreding voor agrarische jongeren en het platteland eigenlijk? Zit hier wel een verdienmodel achter en zitten we in dit gebied wel te wachten op meer toeristen?


In Holwerd wordt op 14 september gesproken over de toekomst van de dijk. Hoe wonen we over 30 of 50 jaar en wat betekent die dijk dan nog. Is er dan nog een dijk, is de dijk bewoond of misschien wel weg, inclusief de dorpen er achter?

De avond in Warffum op 21 september heeft als thema Wonen aan het Wad of verhuizen naar de stad?  Wat heb je nodig om als jongere op de Waddenkust te blijven wonen of zelfs terug te keren? Hoe is het gesteld met de leefbaarheid voor jongeren?


Op 21 september wordt er in Den Helder gesproken over de haven. De haven verandert, de visserij neemt al een aantal jaren af en er is een toenemende focus op offshore wind, olie en gas. Wat betekent dit voor Den Helder als havenstad en de toekomst van jongeren in relatie tot de maritieme industrie?

De avonden worden geleid door Wilbert van de Kamp en zijn gericht op jongeren van 16 tot 27 jaar oud.

Trefwoorden: wadden, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.