Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-08-2023
Auteur: Marc Gerlings

29 steden stellen zero-emissiezone in

29 steden stellen zero-emissiezone in

Stel je moet horeca of attracties bevoorraden maar die liggen in een zero-emissiegebied in een stad. Hoe doe je dat? De overheid springt bij en geeft subsidie bij de aanschaf van een elektrische bus. Die overgang is nodig want nu al hebben 29 gemeenten aangekondigd om een zero-emissiezone in te stellen.


Het aantal elektrische bestelwagens stijgt stevig door. Dit jaar komen er, met subsidie, ruim 7.500 elektrische bestelbussen bij. Dat betekent dat het aantal elektrische bestelbussen in één klap met de helft gaat stijgen. En dat is nodig in aanloop naar 2025. Vanaf dan mogen steden zero-emissiezones in en rond hun stadscentra aanwijzen die zonder vervuilende uitlaatgassen bevoorraad worden.
 

Sinds gisteren is de subsidiepot voor ondernemers die over willen stappen op een elektrische bestelbus leeg. Omdat er meer subsidie was ligt het aantal toegekende aanvragen ruim een derde hoger dan in 2022. Dat betekent dat steeds meer ondernemers de overstap naar een elektrische bestelbus maken. Er zat dit jaar 33 miljoen euro in de pot.

 

Staatssecretaris Heijnen: "Het is goed nieuws dat weer meer ondernemers overstappen. We zijn volop bezig met een grote omslag naar schoon verkeer in onze steden en dorpen. Zo’n 30 steden willen dat vanaf 2025 alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in hun centra schoon rijden. Ik vind het heel verstandig dat ondernemers als ze dat kunnen daar nu op voorsorteren, nu de kans er is dat met subsidie te doen.”

 

2024 laatste jaar subsidie

Elektrische bestelbussen zijn goedkoper in onderhoud en brandstof, maar duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot en met volgend jaar subsidie krijgen als ze er eentje kopen. Het gemiddelde subsidiebedrag per bestelbus dit jaar ligt op 4500 euro. Kleinere ondernemers krijgen meer subsidie dan grotere. Daarnaast kunnen ondernemers belastingvoordelen krijgen bij de aanschaf van een elektrische bestelbus.

De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of benzine. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen. Hoeveel subsidiebudget er in 2024 is wordt later dit jaar bekend, naar verwachting is dat meer dan het totale budget van 2023.

 

Ondernemers in de stad

Vanaf 2025 mogen gemeenten een zero-emissie zone invoeren. In deze zone worden op termijn alleen bestelwagens en vrachtwagens toegelaten die geen uitlaatgassen uitstoten tijdens het rijden. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in deze zones schoon rijden, en eind 2030 allemaal. Er zijn overgangsregelingen voor de nieuwere bestelbussen op diesel of benzine. Ook zijn er uitzonderingen voor voertuigen waarvoor nog geen elektrische of waterstofvariant bestaat, zoals marktkramen en circuswagens. Ook heeft het kabinet met de deelnemende gemeenten afgesproken geen onmogelijke zaken te vragen van ondernemers. Gemeenten kunnen ondernemers die met een goede reden worstelen met de overstap naar een schone bus of vrachtwagen daarom een ontheffing geven.

 

Inmiddels hebben 29 gemeenten aangekondigd een zero-emissiezone in te voeren en de verwachting is dat er meer zullen volgen. Dat is goed nieuws voor de schone lucht in stadscentra, en voor het klimaat. Op dit moment rijden er ruim 18.000 elektrische bestelwagens rond in Nederland. Met deze 7.500 nieuwe komt daar een flinke schep bovenop richting de ambitie om in 2025 50.000 bestelauto’s geëlektrificeerd te hebben.

Topics:Beleid
Trefwoorden: bus, duurzaam, elektrisch, subsidie, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...