Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-08-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

Toeristen hebben in 2022 in totaal 95,8 miljard euro in de Nederlandse economie besteed. Dat is alweer meer dan in 2019 toen die bestedingen op 90,8 miljard lagen. Toerisme is goed voor 3,7% van de Nederlandse economie. Ook de werkgelegenheid is bijna weer op niveau.

Bestedingen

De toeristische bestedingen van Nederlanders liggen 9% boven die van 2019, die van buitenlanders lopen nog maar een kleine procent achter. Buitenlandse toeristen gaven in 2022 34,5 miljard euro uit, Nederlandse toeristen 57,7 miljard euro. De bestedingen van buitenlandse toeristen zijn inclusief de bestedingen van toeristen die niet naar Nederland reizen maar wel bij een Nederlands bedrijf een reis of vlucht boeken.

Figuur 1: Bestedingen van toeristen in de Nederlandse economie, 2019-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Aandeel economie

Het aandeel dat toerisme heeft in de Nederlandse economie groeide naar 3,7%. Dat is lager dan in 2019 toen dat aandeel op 4,4% lag. Maar wel flink hoger dan de jaren 2020-2021 toen het belang van toerisme in de Nederlandse economie kromp naar zo’n 2,5%.

Figuur 2: Aandeel toerisme in de Nederlandse economie, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Werkgelegenheid

Het aantal banen in toerisme lag in 2022 op 790.000, bijna net zoveel als in 2019 toen dat op 812.000 lag. Het aantal arbeidsjaren kwam uit op 452.000, 44.000 minder dan in 2019. Het aandeel toeristische werkgelegenheid in de totale werkgelegenheid in Nederland ligt op 5,5%.

Figuur 3: Toeristische werkgelegenheid in Nederland, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2021 en 2022 voorlopige cijfers
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/35/toeristische-bestedingen-stijgen-tot-96-miljard-euro-in-2022
Trefwoorden: toerisme, bestedingen, economische betekenis, tourism satellite accounts

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.