Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-08-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Grootste camperverhuurder van Europa door fusie Goboony en Yescapa

Grootste camperverhuurder van Europa door fusie Goboony en Yescapa

Camperverhuurders Goboony en Yescapa, gaan fuseren. Daardoor ontstaat het allergrootste camper deelplatform van Europa, met zo’n 30.000 campers in de verhuur en een boekingswaarde van meer dan € 100 miljoen in 2023.

Het nieuwe camperverhuurplatform behoort daarmee ook tot de top-3 camperverhuurbedrijven in de wereld. Samen hebben de bedrijven 350.000 reizigers per jaar en 30.000 campers in de verhuur in zo’n 10.000 steden in meer dan 10 Europese landen. Bij Goboony en Yescapa werken 210 mensen van 21 nationaliteiten. Goboony is opgericht in 2015 en Yescapa in 2012. Goboony is actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië. Yescapa is het toonaangevende camper deelplatform in Zuid-Europa.

Omzetgroei

Vorig jaar realiseerden beide bedrijven meer dan 50% omzetstijging in het zomerseizoen. Deze fusie zal beide platforms in staat stellen om nog verder te groeien: ‘Met gebundelde krachten kunnen we stappen zetten richting verdere consolidatie in de Europese markt en zo de beste producten en services voor onze reizigers op een plek samenbrengen. Deze fusie is een game-changer voor iedereen die fan is van outdoor vakanties, omdat het nu nog veel makkelijker gaat worden om een zorgeloze reis te plannen door heel Europa,” aldus Mark de Vos, CEO Goboony.

Explosieve groei sinds corona

Beide bedrijven hebben eerder al succesvolle overnames op hun conto. Zo nam Goboony vorig nog het IP van Camptoo (NL, BE, UK) over na hun faillissement, zodat hun huurders en verhuurders de overstap konden maken naar Goboony. Yescapa deed eerder al overnames in Duitsland, Spanje en Frankrijk.

Gedeelde visie

De fusie is een logisch gevolg van de vraag naar camperreizen en ervaringen in de natuur, die na COVID explosief gegroeid is. Het past perfect bij de gedeelde groeiambitie van beide bedrijven om een positieve rol te spelen in de toekomst van toerisme: "We hebben al nauw contact sinds 2018. Eigenlijk is er als vanzelf een vriendschap ontstaan tussen Goboony en Yescapa, die alle vertrouwen geeft in dit nieuwe hoofdstuk. We delen dezelfde waarden en dat geeft een sterke basis. We staan te trappelen om met deze fusie de toekomst van outdoor reizen verder vorm te geven, te werken aan onvergetelijke camperreizen en nog waardevoller te zijn voor onze reizigers,” aldus Benoit Panel, CEO Yescapa. Door de krachten te bundelen willen de bedrijven een complete en toekomstbestendige reiservaring bieden en het delen van campers meer gemeengoed maken.

Investeringsronde

Goboony en Yescapa zijn van plan om verder internationaal uit te breiden en outdoorvakanties nog toegankelijker en wijdverbreid te maken. Ze bereiden momenteel ook een nieuwe investeringsronde voor. Die volgt op een recente investering van €7 miljoen door Ixo en bestaande aandeelhouders.

Eerste stap

De eerste stap is het stichten van een nieuwe holding van waaruit beide bedrijven worden bestuurd. De oprichters van Goboony en Yescapa nemen plaats in het bestuur, samen met Sergio Branco. Branco zal CEO worden van de groep. Hij heeft relevante ervaring in het begeleiden van fusies en overnames, onder andere bij Homeaway (Expedia) en Instapro. Die achtergrond zal essentieel zijn in het succes van de nieuwe groep. Zo bouwen Goboony en Yescapa aan een uniek platform, gerund door een bijzonder getalenteerd internationaal team.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakanties, reisbranche, campers, kampeerauto's, verhuur, camperverhuur

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...