Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-08-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Hoge waardering en veel bezoek voor Van Gogh Village Museum

Hoge waardering en veel bezoek voor Van Gogh Village Museum

Het vernieuwde Van Gogh Village Museum heeft in de eerste drie maanden na de opening met gemiddeld 4.500 bezoekers per maand tweemaal zoveel bezoekers behaald als het oude museum. Dat is ruim boven de prognose. Ook de waardering is met een 9+ erg hoog en op Google krijgt het museum vijf sterren.

Directeur Simone van der Heiden zag in de eerste weken vooral veel bewoners uit de directe omgeving op bezoek komen. "De laatste weken zijn het vooral vakantiegangers die het nieuwe museum weten te vinden. En die komen zowel uit de regio als uit het buitenland”, aldus Simone van der Heiden.

Bezoekers kijken na bezoek anders naar Van Gogh

Nog belangrijker voor het museum is dat uit lopend onderzoek blijk dat tweederde van de bezoekers vindt dat het Van Gogh Village Nuenen erin slaagt het verhaal achter de meester te laten zien. Bezoekers gaan daardoor met vernieuwde interesse naar zijn werken kijken.

Uit het waarderingsonderzoek dat medio september wordt afgerond blijkt vooral dat het publiek erg enthousiast is over de nieuwe film Becoming Vincent en de reconstructie van het aardappeleters-huisje. Ruim een derde van de bezoekers geeft aan het aardappeletershuisje in het museum interessant te vinden omdat men er zelf in plaats kan nemen. Deze reconstructie is dankzij de samenwerking met het Van Gogh Museum Amsterdam en ASML in het museum geplaatst. Eerder was het huisje onderdeel van een tentoonstelling over Vincents Brabantse jaren in het Van Gogh Museum in Amsterdam.

Nuenen profiteert

Ruim 90% van de museumbezoekers gaan na hun bezoek het dorp in om de Van Gogh Monumenten te bekijken, de wandelroute te lopen of het centrum te bezoeken. Van der Heiden is hier blij mee omdat daar de horeca en middenstand direct van profiteert.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, Noord-Brabant

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...