Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers
De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Foto: Fletcher.

Fletcher Hotels gaat vanaf nu consumenten duidelijker informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de vouchers die het bedrijf actiematig aanbiedt voor overnachtingen. Dit heeft Fletcher toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die het bedrijf hierop had aangesproken.

Zowel de ACM als de Consumentenbond ontvingen klachten van consumenten die moeite hadden om hun voucher te verzilveren. Naast de voucher werden extra kosten in rekening gebracht. Fletcher heeft toegezegd consumenten voortaan duidelijker te informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de voucher. Ook wordt de prijs voortaan vermeld inclusief de onvermijdbare bijkomende kosten.


Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Het is belangrijk dat consumenten die een hotelvoucher kopen vooraf weten waarvoor ze deze wel en vooral ook niet kunnen gebruiken. Het aantal hotels, kamers en data waarvoor de voucher kan worden ingezet is beperkt. Dit moet voor de aankoop duidelijk zijn, zodat de consument weet wat hij koopt. Daarmee voorkom je teleurstellingen.”


Data beperkt en extra kosten

Consumenten kopen via derden online of in een winkel voor enkele tientjes een voucher voor een overnachting in een Fletcher hotel. Zij kopen hiermee het recht op een hotelovernachting bij Fletcher. Op een later moment boeken zij op een specifieke datum een hotel om de voucher te verzilveren. Consumenten klaagden dat het aantal data en hotels beperkt was en dat ze onverwacht nog moesten bijbetalen.


De ACM heeft nu afgedwongen dat Fletcher consumenten vooraf duidelijk meldt in welke hotels de voucher zonder extra kosten gebruikt kan worden. Dit is slechts een klein deel van het hotelaanbod. Fletcher geeft duidelijker aan dat bij viersterren hotels (80% van de Fletcher hotels) en op weekenddagen extra toeslagen verschuldigd zijn. Fletcher rekent geen boekingskosten meer. Wel moet de toeristenbelasting nog apart betaald worden omdat deze per gemeente verschilt en het hotel nog niet vaststaat bij de aanschaf van de voucher.


Bij een online gekochte voucher geldt een bedenktijd van 14 dagen als deze nog niet is verzilverd. Consumenten die zich daarop beroepen, ontvangen het volledige aankoopbedrag terug. Hierover wordt ook duidelijk geïnformeerd.

De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Consumenten kunnen signalen over hotelvouchers van Fletcher bij de ACM blijven melden.

Trefwoorden: hotel, voucher, marketing, Fletcher, ACM,

CELTH




||| Nieuws |||

01/09/25
Opening Open Monumentendag in Schiedam
Dit jaar is Schiedam de gastgemeente van de VriendenLoterij Open Monumentendag. Op vrijdag 12 september geeft Open Monumentendag-ambassadeur Janny van der Heijden samen met burgemeester Harald Bergmann van Schiedam het startsein voor het grootste gratis culturele evenement van Nederland.
01/09/25
Horeca van vakantieparken en campings groeide met 6% (Q2-2025)
De horeca beleefde een groeisprintje in het tweede kwartaal van 2025 met 5,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van logiesverstrekking lag ook hoger, met 4,5 procent hoger. De omzet van eet- en drinkgelegenheden was 5,9 procent hoger.
29/08/25
15.000 hotels in Europa in massaclaim tegen Booking.com
Bijna 1.100 Nederlandse hotels sloten zich aan bij een Europese massaclaim tegen Booking.com, dat he...
29/08/25
Genieten van Maasvallei vanaf mobiel uitkijkpunt
In de Limburgse plaats Itteren staat sinds deze week op de dijk een verplaatsbaar uitkijkpunt. Dat r...
28/08/25
Vakantiepark Marina Beach gesloten
Vakantiepark Marina Beach aan de Zeeuws-Vlaamse kust is onverwacht gesloten. De reden is dat er geen exploitatievergunning door de gemeente Terneuzen wordt verleend.
26/08/25
Exclusief voor leden
Is de vakantiewoning nog een aantrekkelijke investering?
De aantrekkelijkheid van een tweede woning als investering staat onder druk. Waar vakantiewoningen jarenlang golden als een stabiele en winstgevende belegging, is nu een duidelijke kentering zichtbaar.
26/08/25
Exclusief voor leden
Grote verschillen in NPS-score van touroperators
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Jongeren zijn het meest kritisch in de NPS voor touroperators. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden.
25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.

||| Agenda |||

03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...