Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote uitdagingen voor vakantieparken

Grote uitdagingen voor vakantieparken
Afbeelding van Mimzy via Pixabay

Pittige conclusies van ABN AMRO over Nederlandse vakantieparken. Experts van de bank waarschuwen voor gemakzucht in een markt die nu nog floreert. Wat is er aan de hand?

Vakantiegangers geven dit jaar flink meer geld uit aan een vakantiepark of camping ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van ABN AMRO en haar partners. De vraag is alleen hoe lang deze groei zich nog doorzet. Klachten over de service, het veelal verouderde aanbod en de hogere prijs zijn er ook. Daarnaast pikt de verhuur van particuliere woningen, via Airbnb, Booking.com en huizenruilsites snel marktaandeel in. Tegelijkertijd lopen de kosten voor de parken op die ze niet helemaal aan de klant kunnen doorberekenen.

Veel Duitse toeristen

Vooral met het aantal gasten uit Duitsland gaat het goed. Nog nooit bezochten zoveel Duitse toeristen ons land en ook Nederlanders hebben een binnenlandse vakantie herontdekt. "In de eerste helft van het jaar lag de omzet ruim 12% boven het niveau van 2022. Wel zijn er grote verschillen. Zo zien we bij de campings een groei van het aantal boekingen en wordt de omzetstijging bij de vakantieparken vooral gedreven door prijsstijgingen”, zo stelt Loes Saraf van softwarebedrijf Stratech Leisure.

Minder Nederlanders in eigen land op vakantie

Toch zijn er ook zorgelijke ontwikkelingen. Zo kozen tijdens de pandemie heel veel Nederlanders voor een zomervakantie in eigen land maar gaat een deel van hen weer naar het buitenland op vakantie. Daarnaast is er een flinke concurrentie van particuliere accommodaties en richten hotels zich met aantrekkelijke aanbiedingen op de leisuremarkt. Parken moet zich niet in slaap laten sussen door een mooie omzetgroei. Deze is veelal niet afkomstig door een betere bezetting maar door prijsverhogingen. Wel ziet ABN AMRO in haar data een sterke groei van het aantal transacties op vakantieparken van gasten uit binnen- en buitenland.

Grootste uitdagingen

De grootste uitdaging voor de branche zijn verouderde accommodaties, vakantieparken die achterstallig onderhoud hebben of niet aansluiten bij de luxe behoefte van de bezoeker van vandaag. Deze parken zijn in de zomer nog wel bezet, maar in het voor- en het najaar worden ze het eerst vermeden, omdat de betere alternatieven dan ook vrij zijn. Deze parken worden buiten het seizoen vaak bewoond en verliezen steeds meer het zicht op de vakantieganger.

Parken moeten verduurzamen

Voor vakantieparken wordt investeren in energiezuinige accommodaties daarom de komende jaren erg belangrijk. Verouderde woningen verbruiken veel dure energie en zetten de marges fors onder druk. Deze hogere kosten kunnen vaak niet volledig worden doorberekend in de prijzen. Dat heeft ook te maken met het aanbod dat vakantiegangers bij enkele aanbieders al onder de maat achten.

Marges onder druk

Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de hogere energieprijzen voor 86% van de ondernemers de marges onder druk zet. Hogere loonkosten speelt bij 53%. Andere factoren die nog een rol spelen zijn hogere voedselprijzen (22%), hogere financieringslasten (20%) en hogere toeristenbelasting (16%). Slechts 4% van de ondernemers zegt de hogere lasten volledig door te kunnen berekenen in de prijs, eenzelfde aandeel helemaal niet. Bijna de helft (47%) kan dat grotendeels en 41% voor een klein deel. 

Om kosten te drukken investeert 69% in duurzamere accommodaties en voorzieningen. Zonnepanelen en windenergie zijn daarbij populair, maar ook aan warmtepompen wordt gedacht, een groen dak, waterretentie en natuurherstel. Ook het begeleiden van gasten in energiezuinig te recreëren is een strategie voor 43% van hen. Ook investeren in bewustwording van medewerkers speelt bij 37% een rol. Het maximeren van verwarming of koeling wordt door 16% ingezet. Lastig voor ondernemers is het feit dat van alle Nederlanders 44% minder op het energieverbruik op vakantie let dan thuis. Betalen op basis van energieverbruik is niet populair onder vakantievierende Nederlanders, slechts 27,1% wil dat.

Klanten willen flexibiliteit

Tot slot is flexibiliteit een voorwaarde voor de bezoekers. Liefst 70% van de vakantiegangers vinden de annuleringsvoorwaarden belangrijk. Wie een accommodatie boekt via Airbnb of Booking.com kan vaak tot een dag voor aankomst het bezoek nog annuleren. De kosten van het annuleren bij vakantieparken en campings bedragen een dag van tevoren echter de volle honderd procent van de prijs. Zeker nu vakantiegangers tijdens de coronapandemie hebben ervaren dat de vakantieplannen elk moment kunnen wijzigen door onvoorziene omstandigheden, is flexibiliteit een reden om een bepaalde locatie te kiezen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/flinke-omzetgroei-campings-en-vakantieparken.html
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, prijzen, bezetting, duurzaamheid, voorwaarden

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.