Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Gratis toegankelijke evenementen samen op weg naar een duurzame toekomst

Gratis toegankelijke evenementen samen op weg naar een duurzame toekomst
Foto: Jan Willem de Venster

Gratis evenementen staan voor grote uitdagingen wanneer het gaat om verduurzaming en betaalbaarheid. Anders dan betaalde festivals kunnen zij niet de ticketprijzen verhogen om stijgende kosten te dekken. Ruim 40 directeuren, organisatoren, wethouders en ambtenaren van andere grote gratis evenementen in Nederland kwamen daarom naar Nijmegen om kennis uit te wisselen. Wat waren de belangrijkste observaties en learnings?

Op uitnodiging van Stichting Vierdaagsefeesten, gemeente Nijmegen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd een kijkje achter de schermen gegeven bij Vierdaagsefeesten. De Vierdaagsefeesten is een 7 dagen durende publieksevenement met 1,6 miljoen bezoekers in de binnenstad van Nijmegen en wordt georganiseerd door Stichting Vierdaagsefeesten. De 4Daagse wandelmarsen worden georganiseerd door Stichting De 4Daagse.

Serieus werk maken van verduurzaming

Laura van de Voort, mede-oprichter van Green Events: "Vierdaagsefeesten maakt serieus werk van verduurzaming, door deze koplopersrol te nemen is het een inspiratiebron voor vele anderen. Dit soort grote stadsevenementen maken landelijk een transitie door en zijn allemaal op zoek naar hoe het verder moet. Door bij elkaar te komen, successen en experimenten te delen, kunnen we elkaar hierbij helpen.” 

Op het gebied van duurzaamheid is het duidelijk dat het niet meer de vraag ‘of’ is, maar ‘hoe’. Franc Faaij, manager bij Rotterdam Festivals: "Het was ontzettend inspirerend om te zien hoe de Vierdaagsefeesten zowel met het retourbekersysteem, als op het gebied van groene stroomvoorziening, een voorbeeld zijn voor de rest van het land. Jullie laten zien dat het kan, op een groots open stadsfestival.”

Mogen falen

Nijmeegs wethouder John Brom: "Onder de steden die nu langs zijn geweest hebben we elkaar echt gevonden in de samenwerking, dat is mooi om te zien. We moeten het in deze duurzaamheidstransitie elkaar gunnen om ook te kunnen falen, want experiment en krachtenbundeling op deze ingewikkelde dossiers is essentieel.” Ronald Ramakers, directeur van Glow Eindhoven, heeft wel een idee hoe dat zou moeten: "Als we aan de voorkant samen aan een verhaal bouwen en één storyline uitdragen, kunnen we de schoonheid van het falen omarmen”.

Bijzonder Nijmeegs traject

De succesfactor waarom dat lukt op de Vierdaagsefeesten, is de manier waarop het georganiseerd is. Doordat de vergunningaanvraag in de derde week van juli niet via de gemeente verloopt, zoals de rest van het jaar, maar via Stichting Vierdaagsefeesten, kunnen er aanvullende kaders worden gesteld waarbinnen het evenement plaatsvindt.

Joris Bouwmeister, directeur-bestuurder Vierdaagsefeesten: "De complimenten die we kregen zijn dan ook eigenlijk voor de hele stad: voor de gemeente die de constructie zo in de APV heeft geregeld en met ons meedenkt, en voor al onze partners die in samenwerking dezelfde lijn uitdragen. Het was voor ons een steun in de rug om te merken dat we in het hele land echt dezelfde uitdagingen hebben en in hele praktische zin met dezelfde dingen bezig zijn, zoals ook bijvoorbeeld het draagvlak bij binnenstadsbewoners en het tegengaan van eigen drank meenemen. Ook was het fijn om vanuit de overheidskant de waardering voor ons als evenementenorganisatoren te krijgen, omdat we zorgen voor verbinding tussen verschillende bevolkingsgroepen, ook vertier bieden voor mensen met een kleiner budget doordat we vrij toegankelijk zijn, en een belangrijke rol spelen in de citymarketing. Stadsfeesten zorgen voor verbinding in de stad én voor economische spin-off, zowel tijdens als na een evenement.”

Gedeeld eigenaarschap

Hanna Winters, programmaleider Sail Amsterdam: "In elke stad wordt anders samengewerkt tussen beleidsmedewerkers, ambtenaren, wethouders en festivalorganisatoren. Er ontstaan nieuwe manieren van samenwerken, met gedeeld eigenaarschap. Daarin zit volgens mij de toekomst. Naast dat het gewoon ontzettend leuk en leerzaam was om de Vierdaagsefeesten zo mee te maken. In alle transparantie bezochten we ondernemers in de stad die vertelden over hun uitdagingen en successen, dus ik ga ook met veel praktische informatie naar huis”.

Trefwoorden: evenementen, duurzaamheid,

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.