Geplaatst op: 03-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Toeslag plastic verpakkingen raakt sector leisure

7 x de maatregelen in de praktijk

Toeslag plastic verpakkingen raakt sector leisure
Toeslag voor plastic bakjes en ondernemer moet herbruikbaar alternatief aanbieden.

Sinds 1 juli is er een toeslag op plastic verpakkingen voor afhaalmaaltijden. Voor bakjes en drinkbekers die plastic bevatten betaal je extra en de verkoper moet je een alternatief zonder plastic bieden. Dit raakt ook de horeca en bezorging in de sector leisure. Lastig voor ondernemers maar het is een Europese maatregel om de duurzaamheid te verbeteren.


Dit is een van de maatregelen die Europees en nationaal worden genomen om het aantal voedselverpakkingen dat we na een keer gebruiken weggooien – alleen in Nederland al 19 miljoen per dag – terug te dringen.


Bredere set maatregelen

De regels die afgelopen zaterdag ingingen zijn het gevolg van Europese afspraken uit 2019 die zijn gemaakt om de enorme berg plastic in de natuur, dat moeizaam afbreekt en giftig is, terug te dringen. Sommige onderdelen van de wetgeving, zoals het verbod op plastic rietjes en wegwerpbestek, zijn twee jaar later ingegaan. Voor andere onderdelen, zoals deze regels, zijn langere overgangstermijn afgesproken. Een andere maatregel, het verbod op het uitdelen van plastic tasjes in winkels, stamt al uit april 2015. Winkeliers hebben toen drieënhalf jaar de tijd gehad om zich voor te bereiden, voordat het verbod eind december 2018 echt in werking trad. En met succes, we gebruiken nu 70 procent minder van dit soort tasjes.


Meer maatregelen

Op dit moment wordt er onderhandeld door het Europees Parlement en de EU-landen over het nog verder terugdringen van de afvalberg. Kleine flesjes shampoo in hotels, cupjes koffiemelk en sauszakjes in de horeca moeten dan bijvoorbeeld vervangen worden door hervulbare flessen. Een akkoord hierover wordt op zijn vroegst eind 2023 bereikt en bedrijven hebben dan nog minimaal twee jaar de tijd voordat ze daadwerkelijk aan nieuwe regels moeten voldoen.

Ingelise de Boer, woordvoerder Europese Commissie in Nederland meldt over die komende maatregelen: "Voor sommige onderdelen zal nog een langere overgangstermijn gaan gelden. Als deze regels er dus komen, zal het waarschijnlijk nog een flink aantal jaar duren voordat wij het merken in een restaurant of hotel.”


Het statiegeld op blikjes dat in ons land sinds 1 april geldt, is overigens niet het gevolg van een eis uit Brussel. Nederland is hiermee dus een van de Europese voorlopers op het gebied van recycling.

Op een rij wat het betekent in de praktijk voor de consument:

  • Vanaf 1 juli betaal je extra voor wegwerpbekers, -bakjes met plastic als je eten of drinken afhaalt of laat bezorgen. Dit geldt bijvoorbeeld als je een koffie op het station haalt, een frietje meeneemt bij de snackbar, een maaltijdsalade in de supermarkt koopt of een broodje in plastic bij het tankstation.
  • De kosten die je maakt voor wegwerpbekers en -bakjes met plastic staan straks apart op de kassabon vermeld. Zo zie je meteen hoeveel extra je betaalt.
  • Ondernemers zijn vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Er zijn twee manieren:
  • Of ondernemers bieden herbruikbare bekers en bakjes aan waarvoor je borg moet betalen en die je terug kunt brengen.
  • Of ondernemers vullen de beker of het bakje dat jij hebt meegebracht.
  • De ondernemer kiest zelf welke vorm wordt aangeboden. Ze kunnen er ook voor kiezen om beide vormen aan te bieden.
  • Vanaf 1 januari 2024 wordt bij consumptie ter plaatse herbruikbaar servies het uitgangspunt. Denk aan de afwasbare mok op kantoor en herbruikbare of hoogwaardig recyclebare bekers en bakjes op festivals en evenementen.


Trefwoorden: plastic, horeca, leisure, bezorging

CELTH



||| Nieuws |||

09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
18/04/25
Recreatiebranche loopt voorop in uitwerking Stagepact
Overheid, onderwijs en bedrijfsleven hebben op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het verbeteren van stages.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.