41 niet-functionele online countdowntimers aangepakt
“Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden”
ACM is echt aan het controleren op verkeerde beïnvloeding van het koopgedrag
bij webshops. Als eerste grote punt is de niet-functionele countdowntimer
aangepakt.
Tientallen webshops moeten stoppen met misleidende countdown timers. De
Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft na een geautomatiseerde controle
van duizenden webshops deze webshops op hun gedrag aangesproken. De webshops
zetten naast een aanbieding een klokje dat aftelt, een countdowntimer. Als de
tijd om is, zou de aanbieding niet meer geldig zijn. Dat is bij deze webshops
niet het geval. De aanbiedingen blijven gewoon.
Consumenten worden met een timer onder druk gezet om sneller over hun aankoop
te beslissen dan ze misschien willen. Als de aanbieding niet tijdelijk is, is
dit misleiding van consumenten en verboden.
Geautomatiseerd onderzoek
Edwin van Houten, directeur Consumenten
van de ACM: "Online worden consumenten op allerlei manieren gestimuleerd om
aankopen te doen. We kunnen sinds kort geautomatiseerd nagaan of webshops zich
aan de regels houden. Zo kunnen we snel ontdekken of webshops misleidende
technieken gebruiken en kunnen we effectief handhaven. We vinden het belangrijk
dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Webshops mogen
consumenten verleiden, maar niet misleiden.”
Voorbeeld
Het gaat om webwinkels
die zich richten op Nederlandse consumenten. In het onderzoek zijn honderden
countdown timers gevonden. Bijvoorbeeld: ‘U hebt nog 3 uur om van deze
aanbieding te profiteren’. Het gebruik van timers op zich is niet verboden,
maar dan moet de timer wel kloppen: het aanbod is beperkt beschikbaar en
verdwijnt als de timer afloopt. In 41 gevallen heeft de ACM gezien dat het
aanbod na afloop van de timer nog gewoon voor dezelfde prijs beschikbaar was,
of dat er een nieuwe timer startte met hetzelfde of zelfs een beter aanbod. Dat
mag niet.
Leidraad online
misleiding
De ACM heeft de
Leidraad bescherming online consument gemaakt. Die leidraad helpt ondernemers
bij de toepassing van de regels die consumenten beschermen tegen online
misleiding. Eén van de onderdelen daarvan is het vermijden van zogenaamde ‘dark
patterns’. Dat zijn technische en gedragsbeïnvloedende technieken waardoor
consumenten verleid worden om een aankoop te doen die niet in het voordeel van
de consument is. Dat kunnen countdowntimers zijn, maar ook de vormgeving van
websites.
ACM laat doorschemeren waar bedrijven nog meer op worden gecontroleerd. De
instantie meldt bij de informatie over de countdowntimers: "Ook vooraf ingevulde opties zijn niet altijd in
het belang van de consument.”
Trefwoorden: sales, marketing, gedrag, koop, countdown, ACM, online
|
|
06/06/25
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
|
06/06/25
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
|
06/06/25
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
|
06/06/25
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
|
06/06/25
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
|
05/06/25
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
|
05/06/25
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
|
05/06/25
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
|
|
10/06/25
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
|