Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Hoogtepunt Zwolle in Hanzejaar met 360 graden experience

Heeft Zwolle de mooiste experience van het jaar?

Hoogtepunt Zwolle in Hanzejaar met 360 graden experience
In het verhaal over Zwolle zit natuurlijk ook de kogge. Foto: Quinn Broers

Onder luide klanken van het Peperbuscarillon en trompettisten die vanaf twee nabijgelegen Hanzelocaties in de binnenstad de 'Hanzetune' lieten horen - werd eind van de middag Panorama Hanze feestelijk geopend. Nog niet eerder werd een 360° experience - door het internationaal prijswinnende bureau Mr.Beam - gecombineerd met een klim naar het dak van een stadskerk. Een fysiek en symbolisch hoogtepunt in het Hanzejaar.

Daarmee is Zwolle de eerste Hanzestad waarbij deze ervaring op grote hoogte mogelijk is. De experience is een bijzondere. Panorama Hanze omvat een 360 graden audiovisuele en interactieve experience, waarbij moderne projectietechnieken een nieuw perspectief bieden op de Hanze: het Zwolse verhaal vanuit een internationale context.

Suella

Mo Assem, artistiek leider van Mr.Beam: "Door een multimediale beleving maak je een reis terug in de tijd naar de Hanzeperiode en zie je hoe 'Suella' zich ontwikkeld heeft."

Een beleving waarin op spectaculaire wijze verleden, heden en toekomst worden verbonden. De bezoeker staat midden in een 360 graden projectie en wordt volledig ondergedompeld in het verhaal van de Zwolse Hanze. Door de gebruikte technieken voelt een bezoeker als een indrukwekkende reis door de tijd, aan boord van een kogge die over de IJssel vaart. Het unieke hieraan is dat de locatie letterlijk verweven is met het verhaal: bovenop de kerk is zichtbaar hoe de stad zich heeft ontwikkeld. Hierop wordt tijdens de experience op diverse manieren (visueel en verhalend) ingespeeld.


Panoramisch terras van 400m2 met ‘beschermengel’ en 4 satellietlocaties

Bovenop de kerk staat de grootste overkapping voor publiek ooit: 400 vierkante meter panoramisch uitzicht. Bezoekers komen hier via een bijzondere routing door het Academiehuis: via het orgel naar de zolderverdieping en uiteindelijk op het dak van de Grote Kerk. Daar komen bezoekers oog in oog te staan met de beschermengel Michaël die normaal gesproken hoog boven het historische centrum van Zwolle uitsteekt. Academiehuis Grote Kerk is samen met 4 satellietlocaties in de binnenstad één van de drie hotspots in het programma van het Hanzejaar in Zwolle. Met een wijds uitzicht ziet men hoe Zwolle zich ring voor ring heeft ontpopt tot de Overijsselse provinciehoofdstad.

Panorama Hanze en Hanzejaar 2023

De Hanze: is het netwerk van handelssteden dat Zwolle voorgoed veranderde. Dit jaar staat Zwolle, samen met 8 andere Nederlandse Hanzesteden, in het teken van het Hanzejaar: 800 jaar gedachtegoed. Bezoekers en inwoners kunnen het hele jaar genieten van een uitgebreide programmering rondom de Hanze. Als letterlijk hoogtepunt van de programmering presenteert Zwolle met trots: Panorama Hanze. Andere activiteiten zijn terug te vinden via: www.hanzejaar2023.nl

 

Wil je als vakgenoot deze ervaring meemaken, dan moet je er snel bij zijn. Panorama Hanze is vanaf 23 juni 2023 tot en met 30 juni 2024.

Locatie, tijden en tickets

Grote Markt 18, Zwolle

Dinsdag t/m zondag 10.00 - 17.00 uur

Tickets regulier: € 12,50, Tickets kinderen (t/m 14 jr) € 7,50

www.academiehuis.nl/hanze


Trefwoorden: Zwolle, experience, Hanzejaar 2023

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.