Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-05-2023
Auteur: Peter Bekkering

Gemeenten Schiedam en Tilburg winnen Nationale Citymarketing Trofee 2023

Gemeenten Schiedam en Tilburg winnen Nationale Citymarketing Trofee 2023
Trotse winnaar Tilburg Marketing in het midden tussen de andere genomineerde steden. Foto: Peter van Geest.

De gemeente Schiedam heeft de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen in de categorie steden tot 100.000 inwoners. Schiedam versloeg de andere genomineerde, Den Helder. Tilburg won de Nationale Citymarketing Trofee in de categorie vanaf 100.000 inwoners. Tilburg liet Almere, Den Haag en Deventer achter zich. De trofee werd op maandag 15 mei uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Kampen. Het thema was dit jaar ‘De Stad en Het Water’.


Winnaar in de categorie tot 100.000 inwoners: gemeente Schiedam

De citymarketing van Schiedam moet bijdragen aan het doel om Schiedam duurzaam te profileren als een levendige woon-, werk- en verblijfstad. De basis van de Schiedamse citymarketing is het DNA van de stad: "het distilleercluster met zowel wereldberoemde jenever als gin, de maritieme sector en de veelzijdige creatieve maakindustrie.” Vanaf 2016 gebruikt Schiedam een toekomstgerichte merkstrategie gebaseerd op dit DNA.


In de strategie is er ook een merknaam gecreëerd - S’DAM - die wordt gebruikt bij alle citymarketingactiviteiten in de stad (binnen- en/of buiten evenementen). Een recent fenomeen is dat het DNA ook wordt gebruikt in projecten waar citymarketing en placemaking samengaan zoals in het Dutch Distillers District.


De citymarketingorganisatie die de merkstrategie uitvoert is Schiedam Partners. Schiedam Partners werkt goed samen met de ‘grote broer’ Rotterdam Partners, vanuit het idee dat Schiedam complementair is aan Rotterdam. De jury waardeert dat Schiedam vasthoudt aan de merkstrategie en dat citymarketing en placemaking meer naar elkaar toe groeien.


Tilburg winnaar in de categorie met 100.000+ inwoners

Het doel van citymarketing in Tilburg is meer bekendheid en waardering voor Tilburg bij bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten. Voor elke doelgroep is een platform opgezet: Ticket to Tilburg voor bezoekers, Center of Tilburg voor bewoners, Make it in Tilburg voor bedrijven, Student in Tilburg voor studenten. De laatste twee doelgroepen hebben prioriteit in de Tilburgse citymarketing. Deze doelgroepen wilt Tilburg meer binden aan de stad. De citymarketingstrategie van Tilburg heeft twee pijlers: ‘kennisstad vol innovatie met maatschappelijke impact’ en ‘beleef Tilburg’. De stad geeft daarom ruimte voor makers, culturele vernieuwers en zinnenprikkelende niches in de stad. Marketing Tilburg heeft het DNA van de stad uitgedrukt als een formule: sociaal x experimenteel = creatie.


Marketing Tilburg waakt sinds kort als merkregisseur over de stad en stelt overal de vraag: "wat is hier nu Tilburgs aan?”. Inmiddels zit Marketing Tilburg aan tafel bij de visieontwikkeling voor de binnenstad, en bij belangrijke Tilburgse projecten zoals de ontwikkeling van de Spoorzone, het Museumkwartier en het Stadsforum. De jury waardeert dat de Tilburgse citymarketing wordt gecombineerd met placemaking. Ook ziet de jury dat Marketing Tilburg is uitgegroeid tot dé merkregisseur van Tilburg.


Beoordeling

Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen werden tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide categorieën werd gekozen.

De vakjury bestond uit Martijn Bulthuis (winnaar 2019), Martin Boisen, Erik Braun, Nina Nomden, Karoline Wiegerink, Anneke Jongerius en Robert Govers.


Eerdere winnaars

Bij de vorige editie, in 2019, ging de Nationale Citymarketing Trofee naar respectievelijk Bergen Op Zoom (tot 100.000 inwoners) en Leiden (vanaf 100.000 inwoners).

Trefwoorden: citymarketing, dmo, placemaking, visie, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
21/05/25
Advies; voorlopig niet wandelen bij landgoed Den Treek-Henschoten
Na een incident op Landgoed Den Treek – Henschoten van maandag 19 mei waarbij mogelijk een wolf is betrokken, heeft de provincie Utrecht een aantal stappen gezet om zo snel mogelijk passende maatregelen te kunnen nemen.
19/05/25
Exclusief voor leden
Flexibel arbeidscontract moet meer zekerheid bieden
Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat onder meer in een wetsvoorstel van ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...