Geplaatst op: 21-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever

Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever

Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector. Hiermee loopt Regio Zwolle voor op het landelijke pact dat later dit jaar gepresenteerd wordt. Het pact moet eraan bijdragen dat de onderlinge samenwerking wordt versterkt. De aangesloten partijen zetten zich in voor vermindering van de uitstroom uit de sector en verhoging van de instroom.


Ontgroening, vergrijzing en coronapandemie aanleiding voor pact

Tot de vrijetijdssector behoren onder andere restaurants, hotels, cafés, campings, vakantieparken, attractieparken, bootverhuur, fietsverhuur, musea, bioscopen en bijvoorbeeld ook escaperooms. Al jaren is er krapte op de arbeidsmarkt van deze groeiende sector; de instroom is onvoldoende, terwijl de uitstroom toeneemt. Door ontgroening en vergrijzing én de coronapandemie is deze ontwikkeling verder doorgezet. In 2020 was de landelijke instroom 16,1% en nam de uitstroom toe tot 39,4%. Er bestaat dus een groot arbeidsvraagstuk. Dat vraagt om kennisontwikkeling, praktijkgerichte opleidingsvormen en samenwerking. Niet alleen op nationaal niveau, maar zeker ook op regionaal en sectorniveau. Binnen Regio Zwolle staat dit onderwerp op de Human Capital Agenda.


Hospitality Pact Regio Zwolle: medewerkers boeien en binden

Met de ondertekening van het regionaal Hospitality Pact scharen de ondertekenende partijen zich achter een gezamenlijke aanpak van de arbeidsmarktproblematiek. Bijvoorbeeld door de branche te presenteren als eentje die carrièremogelijkheden biedt, waar flexibiliteit eerder regel dan uitzondering is en waar er banen zijn op veel verschillende niveaus.


Gastvrijheid verjaart nooit

Als eerste stap in de samenwerking is bij de ondertekening van het pact een regionale imagocampagne gelanceerd. Deze richt zich met name op mensen die op zoek zijn naar een (bij)baan in een sector die flexibiliteit biedt, zowel in werktijden als in functies. Onder het motto "Gastvrijheid verjaart nooit” spreekt de campagne vooral oudere volwassenen aan, die bijvoorbeeld door de afgenomen zorg voor de kinderen meer tijd beschikbaar hebben, een andere uitdaging zoeken en/of nog door willen werken met pensionering in zicht.


Het Hospitality Pact Regio Zwolle is een initiatief van de sectortafel Vrijetijdseconomie, onderdeel van de Human Capital Agenda van Regio Zwolle.

Trefwoorden: Hospitality pact, vrijetijdssector, werkgever

CELTH
 





||| Nieuws |||

25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
10/01/23
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.