Geplaatst op: 30-03-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Amsterdam start campagne Stay Away tegen overlastgevend toerisme

Amsterdam start campagne Stay Away tegen overlastgevend toerisme

De onlineontmoedigingscampagne Stay Away richt zich op overlasttoeristen die naar Amsterdam willen komen om los te gaan, met alle gevolgen van dien. De campagne start deze week en richt zich in eerste instantie op Britse mannen van 18 tot 35 jaar. In de loop van het jaar komen daar ook mogelijke overlastgevende bezoekers uit Nederland en andere EU-landen bij.

 

Bezoekers die naar Amsterdam willen komen om los te gaan, bereiden zich online voor met verschillende zoektermen. Als ze bijvoorbeeld zoeken op stag party Amsterdamcheap hotel Amsterdam en pub crawl Amsterdam, krijgen ze waarschuwingsadvertenties te zien. De advertenties laten de risico’s en gevolgen zien van overlast en overmatig alcohol- en drugsgebruik: boetes, opgepakt worden, een strafblad, ziekenhuisopname en gezondheidsschade. Komende maanden wordt de campagne beoordeeld en mogelijk verder ontwikkeld.

 

How to Amsterdam

Deze maand start ook de campagne How to Amsterdam, waarin we ons richten op bezoekers die al in de stad zíjn. We informeren ze bijvoorbeeld via social media en met waarschuwingsborden op straat over het verbod op wildplassen, dronkenschap, geluidsoverlast en drugs bij straatdealers kopen. Hotels hebben lcd-schermen in de lobby met dit soort informatie. Hosts spreken bezoekers op straat aan.


‘Begrenzing in plaats van onverantwoorde groei’

"Bezoekers blijven welkom, maar niet als ze zich misdragen en overlast veroorzaken. Dan zeggen wij als stad: liever niet, blijf weg”, aldus wethouder Mbarki van Economische Zaken en Aanpak Binnenstad. "Amsterdam is een wereldstad en daar hoort drukte en levendigheid bij, maar om onze stad leefbaar te houden, kiezen we nu voor begrenzing in plaats van onverantwoorde groei."


Meer maatregelen

Om overmatig toerisme en overlast tegen te gaan, nam de gemeenteraad in december 2022 de Visie Bezoekerseconomie 2035 en een pakket maatregelen aan. Een aantal daarvan gaat na bespreking in de gemeenteraad dit voorjaar al in, zoals aangescherpte sluitingstijden, een blowverbod en beperkte alcoholverkoop in bepaalde gebieden. Ook spreekt het stadsbestuur met aanbieders van vrijgezellenfeesten in de binnenstad. Wat kunnen zij doen om het overlasttoerisme in de binnenstad terug te brengen? Tot slot verwachten we vóór de zomer verschillende onderzoeksresultaten, onder meer het onderzoek naar de mogelijkheden van effectief inzetten van toeristenbelasting en de uitwerking van verschillende scenario’s in de beperking van het aantal riviercruises.

Link: https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/stay-away/
Trefwoorden: Campagne, overlastgevende toeristen

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...