Geplaatst op: 28-03-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Consumentenbond pakt prijsmisleiding reisaanbieders aan

Consumentenbond pakt prijsmisleiding reisaanbieders aan
Afbeelding van succo via Pixabay

De Consumentenbond gaat een procedure bij de Reclame Code Commissie aanspannen tegen de reisorganisaties Corendon, Stip Reizen, Prijsvrij en D-Reizen. Aanleiding is een onderzoek onder twaalf reisorganisaties waaruit naar voren kwam dat 83% van de reizen die de Consumentenbond bekeek niet voor de aanbiedingsprijs was te boeken. De Consumentenbond heeft de bevindingen ook besproken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM gaat vanaf 1 april controleren, handhaven en boetes opleggen.

De reisaanbieders misleiden de consumenten bij de prijslokkertjes op verschillende manieren:

  • De prijs verandert als een reiziger begint met boeken.
  • De prijs stijgt tijdens het boeken, omdat reisaanbieders bij de aanbieding kosten zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen niet vermelden.
  • De reis blijkt niet beschikbaar.

De Consumentenbond noemt enkele schrijnende voorbeelden:

  • Bij de Vakantiediscounter vertwaalfvoudigde de prijs voor twee personen van een reis naar Ibiza, van 286 euro naar 3520 euro.
  • Stip Reizen bood een Fly & Drive Andalusie aan zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs mee te nemen.

Volharden in misleiding

Hoewel de twaalf reisorganisaties de onderzoeksresultaten erkennen en beterschap beloven, blijven vier ervan volharden in de misleiding: Corendon en Stip Reizen blijven verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken. De Consumentenbond is daarom een procedure gestart bij de Reclame Code Commissie tegen de vier reisorganisaties. De reacties van de vier en de overige acht reisaanbieders zijn hier te lezen.

ACM

De ACM gaat vanaf 1 april de reisaanbieders controleren. De ACM gaat handhaven en zo nodig boetes opleggen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, wijst erop dat KLM en Corendon in 2014 en 2016 al boetes kregen voor het verstoppen van verplichte kosten. "Het is bizar hoe hardleers reisorganisaties zijn, maar wij blijven dit aankaarten en bestrijden. Totdat consumenten reizen echt kunnen boeken voor de aanbiedingsprijs.” Ondertussen probeert de ACM consumenten ook op een andere manier weerbaar te maken. Op 5 april houdt de ACM een symposium over online beïnvloeding in commerciële digitale omgevingen.

Onderzoek

De Consumentenbond controleerde 300 aanbiedingen op de sites van twaalf grote reisaanbieders: ANWB, Corendon, de VakantieDiscounter, D-reizen, Expedia, FTI Reizen, KLM Holidays, Prijsvrij, Stip Reizen, Sunweb, The Travel Club en TUI. Het ging daarbij om verblijven in Nederlandse bungalowparken, wintersportvakanties met eigen vervoer, campingreizen, verre rondreizen en zonvakanties. 

Trefwoorden: beleid, reisbranche, reizen, prijzen, vakanties

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...