Geplaatst op: 28-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

Symposium over eerlijke online beïnvloeding

Symposium over eerlijke online beïnvloeding

Op woensdag 5 april 2023 houdt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een symposium over online beïnvloeding in commerciële digitale omgevingen.

Het evenement staat in het teken van het 10-jarig bestaan van de ACM en het kijkt zowel naar de huidige stand van zaken rondom online beïnvloeding als ook naar ontwikkelingen op dit vlak die op digitale consumenten af gaan komen. Het evenement schetst ook de gevolgen voor de praktijk van e-commerce van de recent geüpdatete ACM-Leidraad Bescherming Online Consument. Het is één van de strategische doelstellingen van de ACM om digitale consumenten en digitale markten te beschermen tegen oneerlijke en misleidende online beïnvloeding, ook wel dark patterns genoemd.


Als gevolg van dark patterns doen consumenten aankopen die niet in hun belang zijn. De inzet van dark patterns kan ook concurrentie tussen bedrijven verstoren. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat dark patterns nog steeds op grote schaal worden in gezet in e-commerce, op sociale media en in apps. Ook is duidelijk dat consumenten zich vaak niet of nauwelijks kunnen wapenen tegen de inzet van dergelijke technieken.


Met dit symposium vraagt de ACM aandacht voor de consumentenproblematiek die ontstaat ten gevolge van het gebruik van dark patterns op websites en platforms en in games en apps. Het symposium belicht ook de wettelijke grenzen die bedrijven moeten respecteren bij de inzet van online beïnvloedingsmethoden zoals die zijn vastgelegd in de wet en de leidraad van de ACM.


Eerlijk Design in E-commerce

Wat: Symposium Eerlijk Design in E-commerce
Waar: ACM, Muzenstraat 41, Den Haag / online (hybride bijeenkomst)
Wanneer: 5 april, begintijd 15.00 (eindtijd circa 17.30 met aansluitend een borrel)
Voor wie: Voor marketeers, online ondernemers, wetenschappers, toezichthouders en beleidsmakers
Voertaal: Engels

 

Trefwoorden: online, marketing

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...