Geplaatst op: 21-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

Ian Yeoman laat het perspectief in toerisme kantelen

Trendcongres 2023 – Tourism Futures donderdag 20 april 2023

Ian Yeoman laat het perspectief in toerisme kantelen
Ian Yeoman: "So, if curiosity is your thing. Listen, think and action the future of tourism.”

Ian Yeoman, de professor en futuroloog die al over de hele wereld actief was, is weer terug in Nederland. Op 20 april is Yeoman de keynote spreker tijdens het Trendcongres 2023. Hij zet je wereldbeeld en jouw visie op toerisme op zijn kop.

In de voorbereiding op het congres namen we met hem contact op in Nieuw-Zeeland. Yeoman komt weer terug naar NHL Stenden. Velen keken er al lang naar uit. Yeoman is een uitstekend spreker en weet je aan het denken te zetten.

Ja, daar wil ik bij zijn

Na Covid is er veel veranderd. Ian wil je nieuwsgierigheid losmaken. Of je nu ondernemer, docent of beleidsmaker bent, op zijn eigen grappige wijze brengt hij de grote ‘game changers’ voor toerisme in beeld.

Yeoman over zijn keynote:

"What will global tourism look like in 2053? Curious.
How will technological singularity change tourism in 2053? Curious.
"Who will be the tourist in 2053?  Curious.”

"Is regenerative tourism, fad, fiction or reality?
Curious

"So, you think Russia's invasion of Ukraine is disruptive, then think of what would happen if China invaded Taiwan? Curious
"Should zoo's breed animals for consumption. What is unethical today maybe ethical tomorrow. Curious

"So, if curiosity is your thing. Listen, think and action the future of tourism.


Ian krijgt bij NHL Stenden deze positie en missie: Professor of Innovation - New Phenomena & Disruption.

Doe mij zo’n ticket (met korting Early Bird!)

De opzet van het Trendcongres is vooral een scherp middagprogramma. Met de missie bij het ontrafelen van ‘Tourism Futures’ is ook dat jij de ander ontmoet. Netwerken is een power instrument in het post covid tijdperk. Maak er gebruik van. Ontdek die kennis, kunde en creativiteit in Leeuwarden op donderdag 20 april. Maar, we hebben slechts 220 stoelen. Tip: tot 31 maart kun je inschrijven met korting, het Early Bird tarief. Wacht niet langer en schrijf je in.

Je maakt het met partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 20 april worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.

Workshops 9x:

Kom naar het Trendcongres 2023 en bepaal interactief de toerisme scenario’s Tourism Futures samen onder leiding van Albert Postma (ETFI).

Crash course design thinking en toerisme als onderdeel van de workshop over ENSUT (Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism) onder leiding van Iris Kerst (ENSUT / Inholland).

Erik van Gerwen (Eindhoven 365) en de aanlokkelijke positionering New Dutch voor destinaties.

Peter Steenhuis (Saxion) en Shelly van Winden (MarketingOost) over datadriven toerisme en de bijdrage aan Waardevol Toerisme. Met paneldiscussie.

Envisioning Tourism met Professor Paul Peeters (BUas) model en interactie over wat er onder de motorkap gebeurt. Doel: on target to net zero in 2030.

Agenda Bewuste Bestemmingen, bouw mee aan de bestemming van de toekomst. Met onder andere Jeroen Klijs (BUas / CELTH) en Jasper Heslinga (NHL Stenden / ETFI).

Martin Cnossen (Merk Fryslân) hoe van marketingorganisatie naar destinatieorganisatie met sterke mandatering en veranderd politiek landschap.

Jorinda Ballering (NHL Stenden) en Toerisme Collectief Friesland (TCF) over de succesvolle ervaringen met het koppelen van mbo, hbo en het bedrijfsleven.

Tessa van Stiphout (Booking.com) internationale onderzoeksdata accommodaties en visie op toerisme.

Trefwoorden: Trends, evenement, congres, onderzoek, ondernemer, dmo, beleid, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...