Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe kijken industry-leaders naar de toekomst van toerisme?

Hoe kijken industry-leaders naar de toekomst van toerisme?
Foto: Messe Berlin

De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Hoe kijken de leiders van grote toeristische organisaties naar de toekomst van reizen en toerisme? Een interessante discussie die vooral over duurzaamheid, arbeidsmarkt en de waarden van reizen ging.

Voor Julia Simpson van de World Travel & Tourism Council (WTTC) is de branche heel waardevol voor de wereldeconomie. "Travel & toerisme is heel veerkrachtig gebleken en is weer helemaal terug. Volgend jaar verwachten we wereldwijd op pre pandemisch niveau te zitten. Natuurlijk zijn er veel bedrijven regio’s die dat nu al halen maar China is pas net open en zakelijk reizen is nog niet op niveau.”

Nadenken over waarde van reizen

Ook Soren Hartman van Federal Association of the German Tourism Industry BTW ziet in de vraag dat we terug zijn maar wel op een financieel problematisch niveau. "We hebben nog veel werk te doen. De uitdagingen rond duurzaamheid en digitalisering hebben meer vlucht gekregen tijdens de pandemie. Als we duurzaam willen reizen, zullen klanten meer moeten betalen en moeten ze nadenken over de waarde van reizen.” Volgens Hartman zal de reisbranche haar model compleet moeten veranderen: "Reizen heeft waarde en mensen willen graag reizen. We moeten dus de waarde verkopen en niet alleen maar focussen op de prijs.”

Niet met een knoop in je maag op reis

Eduardo Santander van European Travel Commission (ETC) wil vooral het voorbeeld aan jonge mensen geven en daarbij doelt hij op de klimaatinspanningen voor de sector. "We willen niet dat mensen op reis gaan met een knoop in hun maag omdat ze denken dat ze iets fouts doen.” Santander ziet dat de sector in multicrisis zit en een fase van transformatie doormaakt. En transformatie gaat alleen met echte actie. "Onze rol is niet de toekomst voorspellen naar vorm te geven. Wij moeten de wereld veranderen met oplossingen voor de toekomst.”

Vertrouwen van jongeren verloren

Alessandra Priante benoemde de olifant in de kamer: "We hebben tijdens de pandemie het vertrouwen van jongeren verloren om in onze branche een toekomst op te bouwen. Het is essentieel dat we laten zien dat ze een goede carrière in toerisme kunnen hebben. Als we de jongeren verliezen, verliezen we de toekomst van de sector.” Dat gaat volgens Priante hand in hand met een transitie naar beter toerisme. "We moeten echt duurzaam worden. Elke bestemming vraagt zich nu af hoeveel toeristen ze aankunnen en wat ze precies willen.”

Kleine bedrijven meenemen in verduurzaming

Die uitdaging op de arbeidsmarkt is volgens Simpson vooral in de westerse wereld een probleem.” Zij ziet dat we rond het klimaatdebat al mooie stappen zetten maar er tegelijkertijd nog veel werk aan de winkel is. "Onze carbon intensity gaat sneller omlaag dan de groei van de sector. Dat betekent dat we per reiziger steeds minder uitstoten.” Maar we moeten onze uitstoot veel beter monitoren: "Je moet je eigen feiten op een rijtje hebben, anders gaan anderen onze de getallen vertellen. Simpson ziet veel goede initiatieven zoals het project Sustainable Hotels. "De meeste hotels zijn klein en niet aangesloten bij grote ketens. We geven ze handvatten om duurzamer te worden. Ze kunnen op 12 gebieden actie ondernemen.”

Transparantie en actie

Voor Hartman is de basis van alle discussie dat mensen moeten begrijpen dat reizen belangrijk voor ze is. "Ook voor de bestemming omdat we daar waarde toevoegen.” Volgens Hartman moeten we reizigers terugbrengen maar ook transparant zijn op sustainability en vooral actie ondernemen. "We moeten echt de uitstoot verminderen. Compenseren is niet genoeg. Verander je leven en je wijze van reizen. Combineer werken met vakantie.” Voor Hartman moet de branche de kansen die digitalisering biedt  aangrijpen om de uitstoot verminderen. "Het grootste probleem is dat we in de digitalisering iedereen mee moeten nemen. Alleen de grote spelers kunnen nu mee. We moeten ook kleine en middelgrote bedrijven daarin meenemen. "

Toerisme voor iedereen

Voor Santander gaat kwaliteit van reizen voor kwantiteit. "Wil je sturen op winstmaximalisatie of wat je aan een gemeenschap geeft. Ik kies niet voor toerisme dat alleen voor de rijken is.”

Trefwoorden: reisbranche, reizen, toerisme, toekomstvisie, duurzaamheid, arbeidsmarkt

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...