Geplaatst op: 01-04-2023
Publicatie: R&T 2023-1

Hanzejaar verbindt negen steden en hoopt op toeristische winst

Impuls samenwerking Hanzesteden

Hanzejaar verbindt negen steden en hoopt op toeristische winst
De Hanzesteden hopen op veel blije gezichten, zoals hier in Zwolle.

Het Hanzejaar gaat beginnen. Van 1 april tot en met 31 december 2023 trekken negen samenwerkende Nederlandse Hanzesteden de aandacht naar zich toe. Hoe zit het met de regie achter dit grote evenement?

Marc Gerlings
Foto’s: MarketingOost, fotograaf Gijs Versteeg

De coördinatie in de strategie van het Hanzejaar heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Hanzesteden Marketing voert de algehele regie over de samenwerking tussen Deventer, Doesburg, Elburg, Hattem, Hasselt, Kampen, Harderwijk, Zwolle en Zutphen. Bij de uitvoering is er samenwerking met de DMO’s, Hanzesteden Marketing (onderdeel van MarketingOost), Toerisme VAN en het NBTC. De activiteiten voor het inkomend toerisme richten zich met name op de landen om ons heen, Duitsland en België. Deze kernmarkten zijn op de hoogte van de Hanze en dat kan drempelverlagend werken in het toeristisch bezoek. Het themajaar is ontwikkeld om te vieren dat ongeveer 800 jaar geleden de Hanzesteden zijn ontstaan, een samenwerkingsverband dat soms machtiger was dan de staat. Daarnaast is dit gezamenlijke Hanzejaar 2023 een mooi vervolg op de internationale Hanzedagen die in 2017 plaatsvonden in Kampen en het is een stapsteen naar 2030, als Zwolle de Internationale Hanzedagen organiseert. Er speelt nog een doel mee. Zwolle wil in 2033 graag de titel Culturele Hoofdstad van Europa pakken.

Dat het niet makkelijk is om een strategische aanpak vast te stellen blijkt uit de verschillende doelen van de steden. Carolien Nederlof, expert in destinatie-ontwikkeling, legt als programmamanager van Hanzesteden Marketing uit dat de invulling van dit jaar veel bezoekers kan trekken: "De steden zijn zelf verantwoordelijk voor de extra programmering. Hiervoor is bij elke stad aanvullend budget vrijgespeeld. Waar dit budget voor wordt ingezet is uiteraard bij elke stad verschillend. De ene stad richt zich op jongeren, de andere stad gaat meer voor culturele programmering en de volgende kijkt meer naar het duurzame nieuw toeristisch aanbod.” Tijdens de Vakantiebeurs hield Carolien als zelfstandig expert een korte keynote. Zij gaf het publiek nog eens extra het belang mee van analyse, het formuleren van je ambitie en dan scherp de doelgroep en marketingdoelen beschrijven. De negen steden in dit samenwerkingsverband hebben wel eigen ambities en wensen, tegelijkertijd is er een gezamenlijk belang om de Hanzesteden (inter)nationaal meer op te kaart te zetten en bezoekers beter te spreiden, waardoor het organiseren van het Hanzejaar heeft geleid tot een ambitieus programma.

"De steden zijn zelf verantwoordelijk voor de extra programmering”

Stadsprogrammering en gezamenlijk programma

Het Hanzeverbond zou geen Hanze zijn als er geen gemeenschappelijke beleving wordt neergezet. Dat gaat dan ook zeker gebeuren. Naast de individuele programmering is ingezet op een aantal projecten die voor alle steden samen gaan gelden. De opening is op 1 april in Kampen, waar alle negen steden samen het Hanzejaar aftrappen. Een andere bijzondere beleving is het Hanze Escape Event dat alléén op 13 en 14 mei te spelen is in de Hanzesteden. Dan volgt in het najaar juist een culturele invulling, met het evenement 24 uur Hanze op 14 oktober, waarbij alle Hanzesteden helemaal vol staan van culturele programmering en zelfs een aantal musea ’s avonds open zijn. Bij de overgang naar de winter wordt het contrast met het donker gebruikt. Carolien: "‘Kleur de Hanze’ aan het eind van het jaar, dat wordt een lichtfestival dat in alle 9 Hanzesteden 9 dagen lang plaatsvindt.”

3 miljoen euro

De samenwerking van de Nederlandse Hanzesteden is de afgelopen jaren ingezet om te laten zien dat het spreiden van toerisme werkt. De inzet op de buitenlandse markt en een krachtige gezamenlijke boodschap heeft toeristisch veel winst opgeleverd, inmiddels ontvangen de steden meer bezoek. Een extra reden creëren voor bezoekers om naar een van de Hanzesteden te komen is ook voor het Hanzejaar een van de belangrijkste doelen. Maar er zijn nog meer doelen. "We betrekken de inwoners bij het thema Hanze en creëren voor hen een leuke en interessante programmering. Daarnaast geven we een duurzame impuls aan het recreatieve aanbod rondom het thema Hanze. Zeker versterken we de samenwerking tussen de steden op dit thema.” De twee provincies en de negen steden steken onder meer 3 miljoen euro in dit themajaar. Het organiseren van zo’n groot themajaar met meerdere samenwerkingen neemt veel tijd in beslag en vraagt ook afstemming tussen de steden. Bij niet alle steden is de programmering al helemaal rond, maar met het programma dat reeds bekend is, ziet het er naar uit dat het Nederlandse Hanzejaar succesvol kan worden om binding te smeden en de economie te laten floreren op de cultuur minnende bezoeker. Carolien over te toekomst: "We hopen met dit Hanzejaar vooral ook een impuls te geven aan de samenwerking van deze prachtige Hanzesteden!”

Harderwijk verkennen op de fiets. De steden hopen op veel bezoekers.

Harderwijk verkennen op de fiets. De steden hopen op veel bezoekers.

Trefwoorden: 'Hanze, dmo, evenement, marketing, spreiding

CELTH





Trendrapport

||| Nieuws |||

08/12/23
Exclusief voor leden
Forse groei in vakantieboekingen
Nederlanders hebben heel veel zin in vakantie. De boekingen lopen flink voor op vorig jaar. Dat blijkt uit zowel de ANVR-GfK boekingscijfers als ook een rondgang van de Telegraaf langs touroperators. Daaruit blijkt een flinke belangstelling voor intercontinentale kerstvakanties.
07/12/23
Exclusief voor leden
Horeca ondertekent convenant preventie gehoorschade
Het Vierde Convenant Preventie Gehoorschade Versterkte Muziek is op 6 december ondertekend door de betrokken partners, waaronder nieuwe toetreders Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT).
07/12/23
Aantal campers blijft maar groeien, tekort aan camperplaatsen
Het aantal in Nederland geregistreerde campers blijft maar groeien. Tussen september 2022 en augustus 2023 groeide dat aantal van 176.000 naar 187.466. Dat levert wel een tekort aan camperplaatsen op.
07/12/23
Exclusief voor leden
De meest leerzame uitjes en musea van Nederland
Safaripark Beekse Bergen en het Herinneringscentrum Westerbork zijn de meest leerzame uitjes en musea van Nederland. Op leerzame aspecten concurreren dierentuinen in toenemende mate met musea.
07/12/23
Light Safari met duizenden verlichte dieren en planten
Gisteren is in Safaripark Beekse Bergen de Light Safari geopend. Dat is een twee kilometer lange wandelroute langs levensgrote lichtgevende dieren. Het is voor het eerst dat het Safaripark een dergelijk grootschalig winterevenement organiseert.
06/12/23
Exclusief voor leden
Vergunningen voor Vakantiepark Prinsenmeer van Oostappen ingetrokken en geweigerd
B&W van de Brabantse gemeente Asten hebben besloten om de lopende vergunningen van Oostappen Vakantiepark Prinsenmeer in Ommel in te trekken en de aangevraagde vergunning voor het exploiteren van een vakantiepark te weigeren. Aanleiding is een Bibob-onderzoek.
06/12/23
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport behaalt hoogste Carbon certificaat
Vandaag heeft Rotterdam The Hague Airport (RTHA) het hoogste certificaat ontvangen binnen het Airport Carbon Accreditation (ACA)-programma.
06/12/23
Exclusief voor leden
Nederlanders houden van leerzame dagjes weg
Bij de keuze voor een gezellig dagje uit vindt de Nederlander het belangrijk dat er ook iets te leren valt. Madurodam is van zijn eerste plek op de ranglijst gestoten. Beekse Bergen staat anno 2023 bovenaan.

||| Agenda |||

12/12/23
12/12/23 t/m 12-12-23: Openhuis Playdôme Roosendaal
Pleisureworld organiseert op dinsdag 12 december bij Playdôme in Roosendaal een Openhuis met een in...
10/01/24
10/01/24 t/m 10-01-24: Travel Trade Day
Ontdek de laatste reistrends en kom in contact met andere professionals uit de reisbranche op de Tra...
11/01/24 t/m 14-01-24
11/01/24 t/m 14-01-24: Vakantiebeurs 2024
Van 11 t/m 14 januari ontmoet de (internationale) reisbranche weer reislustigen op de Vakantiebeurs ...
24/01/24 t/m 25-01-24
24/01/24 t/m 25-01-24: Recreatie Next Level 2024
Recreatie Vakbeurs organiseert op 24 en 25 januari 2024 een nieuw event voor de recreatiebranche: R...
08/02/24
08/02/24 t/m 08-02-24: Event Summit
Op 8 februari is in de Jaarbeurs weer EventSummit, hét grootste eendaagse platform voor ...