Geplaatst op: 27-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

EuroVelo 5 in ontwikkeling

EuroVelo 5 in ontwikkeling
De EuroVelo 5. Afbeelding: EuroVelo


De grote fietsroute EuroVelo 5 van Engeland, België, Luxemburg, Duitsland tot aan Rome is volop in ontwikkeling. Afgelopen vrijdag won het Belgische deel de prijs voor fietsroute van 2023. Maar hoe loopt die route? En bij de Belgen is er vaak tweestrijd tussen Vlaanderen en Wallonië maar deze fietsroute loopt slingerend door beide delen.

De EuroVelo 5 slingert van de pittoreske Vlaamse Ardennen via de lieflijke Condroz helemaal tot in het land van Bastogne. Dat is bij wielrenners bekend om de klassieker Luik – Bastenaken – Luik. Onderweg maak je ook kennis met het cultureel en historisch erfgoed van België. De afbeelding maakt het Belgische deel duidelijk en hoe de route door Europa loopt.

De keurmerken "Bienvenue Vélo" (Fiets Welkom) in Wallonië, het Vlaamse platform "Vlaanderen met de fiets" en het label "Bike Friendly" in Brussel staan garant voor een goed gefaciliteerde fietsvakantie in België. Onder dit keurmerk vallen accommodaties, fietsenmakers en -winkels, fietsverhuur, restaurants en toeristische attracties die afgestemd zijn op de behoeften van de fietser.


De EuroVelo 5 in België is 400 km lang en maakt deel uit van een netwerk van meer dan 5000 km regionale en internationale kwaliteitsfietsroutes. Tel je daar de bijkomende knooppunten bij op, dan kom je zelfs op bijna 30.000 km aan volledig bewegwijzerde routes. De EuroVelo 5 - Via Romea Francigena loopt ook na de grens door. De route is in totaal 3.200 km lang en doorkruist zeven landen langs 21 UNESCO sites, van Canterbury in het VK tot Rome en Brindisi in Italië.

Het Belgische deel is compleet. In de andere landen wordt nog gewerkt aan de route.

 

Trefwoorden: fiets, route, EuroVelo

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...