Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat leverde de pilot verplaatsingsgedrag buitenlandse bezoekers op?

Wat leverde de pilot verplaatsingsgedrag buitenlandse bezoekers op?

Kun je met GPS-tracking het verplaatsingsgedrag van buitenlandse bezoekers in Nederland in kaart brengen en daarmee traditioneel onderzoek vervangen? Die vraag stond centraal in een pilot van de Landelijke Data Alliantie. De pilot met Duitse bezoekers is nu afgerond en gaf heel wat stof tot nadenken.

Het doel

Het doel van de pilot was om gedetailleerde inzichten te verzamelen over het bezoek- en verplaatsingsgedrag van specifieke groepen Duitse bezoekers in Nederland. Onderzocht is of de verzamelde data een goed alternatief is voor traditioneel onderzoek en eventueel tot structurele statistieken zou kunnen leiden. 

Heatmap

De gebruikers

Beleidsmakers, marketeers en ondernemers hebben ook behoefte aan data over het verplaatsingsgedrag van internationale dag- en verblijfsbezoekers. Het gaat dan bijvoorbeeld over de vraag: hoe bewegen internationale bezoekers zich door een gebied en door het land? Data en inzichten op dit gebied zijn cruciaal om de juiste beleidskeuzes te kunnen maken en de uitdaging van goed bezoekersmanagement het hoofd te bieden.

Het onderzoek

Kern van het onderzoek is het -met toestemming- volgen van Duitse toeristen bij hun bezoek aan Nederland met GPS-tracking. Het veldwerk voor de pilot heeft in de periode juni tot en met oktober 2021 plaatsgevonden in heel Nederland. Van de Duitse panelleden die in de betreffende periode naar Nederland zijn gereisd zijn hun verplaatsingen geregistreerd en geanalyseerd. Sommige panelleden hebben daarnaast ook nog een vragenlijst over hun bezoek aan Nederland ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door de Duitse partner GIM Traces.

De resultaten

Vanwege de pandemie namen uiteindelijk slechts 296 personen deel aan het onderzoek die 612 bezoeken aan Nederland brachten. Heel inzichtelijk waren de heatmaps van Duits bezoek aan ons land. Daarmee kunnen snel geografische verschillen inzichtelijk worden gemaakt. Omdat er geen goede link kon worden gelegd tussen de verzamelde verplaatsingsdata en de ingevulde vragenlijsten was deze data evenwel beperkt bruikbaar omdat het bezoekmotief niet duidelijk was. De methode is wel heel goed bruikbaar om gedetailleerde informatie over bezochte plaatsen in Nederland te verkrijgen. Voorwaarde daarvoor is wel voldoende deelname vanuit het herkomstland en dat bleek nog best wel lastig. 

Heatmap

Het vervolg

De LDA is nog met de Duitse partner GIM Traces in gesprek over het leveren van meer gedetailleerde en aanvullende data zodat de gebruiksmogelijkheden toenemen. Ook komt er een kennissessie om samen met de sector stil te staan bij de (on)mogelijkheden van dit type data. 

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/projecten/pilot-inzicht-in-verplaatsingsgedrag-van-buitenlandse-bezoekers-met-gps-tracking-afgerond.htm
Trefwoorden: dagrecreatie, onderzoek, inkomend dagbezoek, duitsland

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...