Geplaatst op: 13-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat leverde de pilot verplaatsingsgedrag buitenlandse bezoekers op?

Wat leverde de pilot verplaatsingsgedrag buitenlandse bezoekers op?

Kun je met GPS-tracking het verplaatsingsgedrag van buitenlandse bezoekers in Nederland in kaart brengen en daarmee traditioneel onderzoek vervangen? Die vraag stond centraal in een pilot van de Landelijke Data Alliantie. De pilot met Duitse bezoekers is nu afgerond en gaf heel wat stof tot nadenken.

Het doel

Het doel van de pilot was om gedetailleerde inzichten te verzamelen over het bezoek- en verplaatsingsgedrag van specifieke groepen Duitse bezoekers in Nederland. Onderzocht is of de verzamelde data een goed alternatief is voor traditioneel onderzoek en eventueel tot structurele statistieken zou kunnen leiden. 

Heatmap

De gebruikers

Beleidsmakers, marketeers en ondernemers hebben ook behoefte aan data over het verplaatsingsgedrag van internationale dag- en verblijfsbezoekers. Het gaat dan bijvoorbeeld over de vraag: hoe bewegen internationale bezoekers zich door een gebied en door het land? Data en inzichten op dit gebied zijn cruciaal om de juiste beleidskeuzes te kunnen maken en de uitdaging van goed bezoekersmanagement het hoofd te bieden.

Het onderzoek

Kern van het onderzoek is het -met toestemming- volgen van Duitse toeristen bij hun bezoek aan Nederland met GPS-tracking. Het veldwerk voor de pilot heeft in de periode juni tot en met oktober 2021 plaatsgevonden in heel Nederland. Van de Duitse panelleden die in de betreffende periode naar Nederland zijn gereisd zijn hun verplaatsingen geregistreerd en geanalyseerd. Sommige panelleden hebben daarnaast ook nog een vragenlijst over hun bezoek aan Nederland ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door de Duitse partner GIM Traces.

De resultaten

Vanwege de pandemie namen uiteindelijk slechts 296 personen deel aan het onderzoek die 612 bezoeken aan Nederland brachten. Heel inzichtelijk waren de heatmaps van Duits bezoek aan ons land. Daarmee kunnen snel geografische verschillen inzichtelijk worden gemaakt. Omdat er geen goede link kon worden gelegd tussen de verzamelde verplaatsingsdata en de ingevulde vragenlijsten was deze data evenwel beperkt bruikbaar omdat het bezoekmotief niet duidelijk was. De methode is wel heel goed bruikbaar om gedetailleerde informatie over bezochte plaatsen in Nederland te verkrijgen. Voorwaarde daarvoor is wel voldoende deelname vanuit het herkomstland en dat bleek nog best wel lastig. 

Heatmap

Het vervolg

De LDA is nog met de Duitse partner GIM Traces in gesprek over het leveren van meer gedetailleerde en aanvullende data zodat de gebruiksmogelijkheden toenemen. Ook komt er een kennissessie om samen met de sector stil te staan bij de (on)mogelijkheden van dit type data. 

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/projecten/pilot-inzicht-in-verplaatsingsgedrag-van-buitenlandse-bezoekers-met-gps-tracking-afgerond.htm
Trefwoorden: dagrecreatie, onderzoek, inkomend dagbezoek, duitsland

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...