Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-02-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Geen zware touringcars meer in centrum vanaf 2024

Geen zware touringcars meer in centrum vanaf 2024

Binnen de ring rond het centrum, de S100, zijn vanaf 1 januari 2024 geen zware touringcars vanaf 7,5 ton meer welkom. Amsterdammers hebben namelijk last van deze zware touringcars. De touringcars gaan naar de randen van de stad. Vanaf daar kunnen bezoekers met het openbaar vervoer verder reizen. Een uitzondering geldt voor de Weesperstraat, Valkenburgerstraat en Kattenburgerstraat.

 

Wethouder Melanie van der Horst van Verkeer en Vervoer: "Touringcars zijn handig voor bijvoorbeeld het vervoer van schoolklassen of ouderen naar culturele plekken in de stad. Maar 300 tot 450 touringcars per dag zijn er te veel voor het centrum, waar juist weinig plek is. Daar gaan we vanaf volgend jaar een eind aan maken.”

 

Overlast

Bewoners ervaren overlast van de zware touringcars. Deze zorgen voor opstoppingen in smalle straatjes en maken het verkeer voor fietsers en voetgangers onveiliger. Ook zijn ze te zwaar voor de kades en bruggen, en stoten ze veel schadelijke gassen uit als ze met een draaiende motor staan te wachten op hun passagiers.

 

Extra op- en uitstapplekken

Daarom mogen zware touringcars het centrum niet meer in. Ze moeten buiten de centrumring S100 blijven. De gemeente gaat aan de slag met extra op- en uitstapplekken. Ook worden bestaande plekken verbeterd. Er komt bijvoorbeeld een extra op- en uitstapplek op de De Ruijterkade Oost. Daarnaast werkt Amsterdam aan goede parkeerplekken bij stations, van waar bezoekers met het openbaar vervoer naar het centrum kunnen gaan.

 

Uitzonderingen

We maken een uitzondering voor de Weesperstraat, Valkenburgerstraat en Kattenburgerstraat. Hier liggen veel culturele organisaties, zoals het Nemo, het Joods Historisch Museum, de Hermitage en de Joods Portugese Synagoge.

Grote touringcars die basisschoolleerlingen, ouderen, mensen met een beperking of artiesten naar bepaalde (kunst, educatieve of culturele) locaties rijden, kunnen een ontheffing aanvragen.

Link: https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/geen-zware-touringcars-centrum/?utm_source=nieuwsbrief_gemeente020_extern&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief_amsterdam_week05_02_feb_2023&utm_term=20230202&utm_content=nbsd_algemeen_23w05_a01
Trefwoorden: Touringcars, centrum, overlast

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.