Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief
De opname van de Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme is integraal te zien op het YouTube-kanaal van NRIT. Met
Iris Kerst, Hildegard Assies, Marcel Bastiaansen en Yvonne van Klaarbergen. Zij
kwamen stuk voor stuk met een verrassende kijk op toerisme in de stad.
De boekingen voor citytrips stijgen weer. De signalen voor groei in toerisme
viel te beluisteren op de recente Vakantiebeurs. "Het gaat weer goed,” meldt
dagvoorzitter Marieke van Meurs (Inholland).
Het is ook tijd voor een ander perspectief dan de economische voordelen, van
meer en meer toeristen.
Iris Kerst (Programma Manager van zowel het Urban Leisure
& Tourism Lab Rotterdam en het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism -
ENSUT) wil bij het meten
van economische factoren daarom inzoomen op het meten van duurzaamheid. Zij
kijkt daarbij vooruit. "Generatie Z vindt duurzaamheid heel belangrijk. Hoe
gaan we daar mee om.”
Hildegard Assies (directeur Breda Marketing). "Juist door corona hebben we
beseft waar we staan vandaag. We hebben wel een opgave om na te denken over de
toekomst. De opgave is, Breda brengt het samen. We zitten nog wel tien tot
dertig jaar in transitie.” Ze pakt dat verder door in verandering van gedrag
van de bezoeker.
Marcel Bastiaansen (professor toerisme en leisure bij BUas) zoomt in op waardevol onderzoek wanneer
de toerist een locatie als té rustig of té druk ervaart. Dat is gemeten in het
Experience lab van BUas. De verrassing: dit onderzoek is ontwikkeld voor steden
maar Marcel geeft ook de toepassing aan hoe je het bij té drukke recreatiegebieden
kunt gebruiken.
Yvonne van Klaarbergen rond de inspiratiesessie af (Docent Tourism Management
& Opleidingscoördinator bij Saxion). Raeven Haverkamp (Deventer Marketing)
levert een bijdrage. De inzet is een praktische case hoe je met studenten een
bestemming op social media neerzet en vernieuwt. Hoe is die ‘Social media boost’
ervaren? Yvonne: "Het was spannend. Je wilt als opleiding van toegevoegde
waarde zijn.” Raeven: "Dat biedt ons nieuwe inzichten.”
16 maart Inspiratiesessie kansen toerisme landelijk gebied
In het drieluik van 2 online uitzendingen en het
Trendcongres (20 april in Leeuwarden), vindt op 16 maart de volgende uitzending
plaats. Thema: Kansen toerisme landelijk gebied. Wil je een verdieping op die Inspiratiesessie?
Schrijf je alvast in en je ontvangt na de uitzending het Dossier Toerisme
Landelijk Gebied.
Partners
De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden
mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool
Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of
Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.
Trefwoorden: Trendcongres, tourism management, stad, city, beleving, duurzaamheid, social media, visie, Breda, Deventer, Rotterdam
|
|
16/05/25
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
|
15/05/25
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
|
13/05/25
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
|
13/05/25
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
|
08/05/25
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
|
08/05/25
Valencia staat in het voorjaar van 2025 bovenaan de lijst van populairste stedentripbestemmingen, vóór Barcelona en Lissabon. Vooral aan de onderkant van de top 10 wisselen de steden. De klant wil besparen in de uitgaven maar krijgt duurdere vliegtickets aangeboden.
|
07/05/25
Amsterdam bestaat 750 jaar. De stad met zijn vele grachten is een ware magneet voor toeristen. Hoe verandert deze toekomst na zijn verjaardag? Dat beeld kun je opstellen na de ToekomstTiendaagse.
|
02/05/25
De vakantieboekingen zoals ANVR die maandelijks meet met Nielsen IO (voorheen GfK) laten in maart een hele lichte terugval zien. Wel met forse uitschieters. De VS als vakantiebestemming flink in de min en een forse groei voor de VS en Zweden. Over het eerste kwartaal bezien lopen de boekingen nog 3% achter op dezelfde periode in 2024.
|
|
20/05/25
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
|
|