Geplaatst op: 20-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief

Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief


De opname van de Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme is integraal te zien op het YouTube-kanaal van NRIT. Met Iris Kerst, Hildegard Assies, Marcel Bastiaansen en Yvonne van Klaarbergen. Zij kwamen stuk voor stuk met een verrassende kijk op toerisme in de stad.

De boekingen voor citytrips stijgen weer. De signalen voor groei in toerisme viel te beluisteren op de recente Vakantiebeurs. "Het gaat weer goed,” meldt dagvoorzitter Marieke van  Meurs (Inholland). Het is ook tijd voor een ander perspectief dan de economische voordelen, van meer en meer toeristen.

Iris Kerst (Programma Manager van zowel het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam en het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism - ENSUT) wil bij het meten van economische factoren daarom inzoomen op het meten van duurzaamheid. Zij kijkt daarbij vooruit. "Generatie Z vindt duurzaamheid heel belangrijk. Hoe gaan we daar mee om.”

Hildegard Assies (directeur Breda Marketing). "Juist door corona hebben we beseft waar we staan vandaag. We hebben wel een opgave om na te denken over de toekomst. De opgave is, Breda brengt het samen. We zitten nog wel tien tot dertig jaar in transitie.” Ze pakt dat verder door in verandering van gedrag van de bezoeker.

Marcel Bastiaansen (professor toerisme en leisure bij  BUas) zoomt in op waardevol onderzoek wanneer de toerist een locatie als té rustig of té druk ervaart. Dat is gemeten in het Experience lab van BUas. De verrassing: dit onderzoek is ontwikkeld voor steden maar Marcel geeft ook de toepassing aan hoe je het bij té drukke recreatiegebieden kunt gebruiken.

Yvonne van Klaarbergen rond de inspiratiesessie af (Docent Tourism Management & Opleidingscoördinator bij Saxion). Raeven Haverkamp (Deventer Marketing) levert een bijdrage. De inzet is een praktische case hoe je met studenten een bestemming op social media neerzet en vernieuwt. Hoe is die ‘Social media boost’ ervaren? Yvonne: "Het was spannend. Je wilt als opleiding van toegevoegde waarde zijn.” Raeven: "Dat biedt ons nieuwe inzichten.”


16 maart Inspiratiesessie kansen toerisme landelijk gebied

In het drieluik van 2 online uitzendingen en het Trendcongres (20 april in Leeuwarden), vindt op 16 maart de volgende uitzending plaats. Thema: Kansen toerisme landelijk gebied. Wil je een verdieping op die Inspiratiesessie? Schrijf je alvast in en je ontvangt na de uitzending het Dossier Toerisme Landelijk Gebied.

Partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.


Trefwoorden: Trendcongres, tourism management, stad, city, beleving, duurzaamheid, social media, visie, Breda, Deventer, Rotterdam

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
08/04/24
Exclusief voor leden
Graag een portie zon in de meivakantie 2024
Uit data van reisplatform Skyscanner blijkt dat vooral zonnige bestemmingen als Spanje, Italië en Portugal in trek zijn.
05/04/24
Exclusief voor leden
Wereldwijd toeristisch recordjaar voorspeld
De World Travel & Tourism Council (WTTC) voorspelt voor 2024 een recordjaar voor Travel & Tourism. De wereldwijde economische bijdrage van de sector een recordhoogte van 11,1 biljoen dollar zal bereiken.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...