Geplaatst op: 16-01-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Beste seizoen ooit voor Europa-Park

Beste seizoen ooit voor Europa-Park

Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. 

Vanwege de stijgende energiekosten gaat Europa-Park samen met een partner 30 miljoen euro investeren in een zonnepark. Doel is om samen met andere duurzame maatregelen in de zomer zelfvoorzienend te zijn. Andere grote uitdaging is het tekort aan personeel. Om het aantrekkelijk te maken bij Europa-Park te werken worden meer dan 70 verschillende werktijdmodellen aangeboden. 

Groei ondanks grote uitdagingen

Europa-Park-eigenaar Roland Mack: "We zien dit record als een enorme blijk van vertrouwen van onze bezoekers. En dat in een moeilijk jaar met oorlog, leveringsproblemen, inflatie en een energiecrisis. Mensen zijn op zoek naar ontspanning en het Europa-Park Resort biedt dit, samen met Waterwereld Rulantica, als een eigen aantrekkelijke reisbestemming. De ongeveer 5.800 hotelbedden in het hotelresort waren in 2022 veelvuldig volgeboekt. In november werd ook nog het nieuwe restaurant van de toekomst "Eatrenalin" geopend. De afgelopen drie jaar hebben we meer dan 80 miljoen Euro in ons resort geïnvesteerd."

Europa-Park

Mega zonnepark

Voor 2023 verwacht Europa-Park een aanzienlijke stijging van de energiekosten. Roland Mack: "Daarom investeren we in een zonnepark van meer dan 20 hectare in het naburige Kippenheim, samen met het bedrijf Mosolf dat zich toelegt op de logistiek van auto’s. Eenmaal gereed zal het park ongeveer 25 gigawattuur elektriciteit produceren. Het totale investeringsvolume van het project bedraagt ongeveer 30 miljoen Euro. Het is de bedoeling dat het park in 2024 in gebruik wordt genomen. Op lange termijn zal Europa-Park zich dan zelf van duurzame elektriciteit kunnen voorzien, vooral in de zomermaanden. Wij maken al gebruik van zonnepanelen, waterkracht en warmtekrachtkoppeling, maar dit nieuwe park opent voor ons een geheel nieuwe dimensie in onze energievoorziening." In het licht van milieuvriendelijke oplossingen is ook de aansluiting op het internationale spoorwegnet via een directe ECE- en, sinds kort, een TGV-verbinding rechtstreeks vanuit Parijs, een belangrijke stap voor Europa-Park.

Werving medewerkers

Een groot aandachtspunt in 2023 blijft de werving van medewerkers. Europa-Park biedt werk aan meer dan 4.500 medewerkers, en ongeveer 8.000 indirecte banen in de onmiddellijke regio zijn het gevolg van de aanwezigheid van Duitslands grootste attractiepark. Roland Mack: "Dit is een grote uitdaging voor ons, maar onze personeelsafdeling is gelukkig heel creatief bij het werven. We zijn hier heel flexibel, we bieden al meer dan 70 verschillende werktijdmodellen aan. We hebben bij Europa-Park jonge medewerkers die uiterst gemotiveerd en bekwaam zijn. De promotiekansen zijn veel groter dan in veel andere bedrijven. Er werken al ongeveer 300 Oekraïners bij ons en we hebben enkele honderden werknemers uit Kazachstan en Oezbekistan aangenomen, van wie velen overigens vloeiend Duits spreken. We hebben 1.200 personeelswoningen gebouwd, hotels afgehuurd en hoogwaardige containerdorpen gebouwd. Onze eigen bedrijfscrèche wordt dit jaar geopend en er komen nog eens 500 woningen bij. Zonder huisvesting vinden we nauwelijks nieuwe werknemers.”  

Investeringen

Europa-Park blijft ook in 2023 investeren. Er wordt onder andere in Waterwereld Rulantica een nieuwe glijbanentoren gebouwd en de werkzaamheden aan de nieuwe achtbaan in het nieuwe themagebied Kroatië zijn in volle gang.

Trefwoorden: attractieparken, Duitsland

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
10/01/23
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.
14/09/22
Exclusief voor leden
Waarom tikte ACM kampeergigant Decathlon op de vingers?
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.
06/09/22
Exclusief voor leden
Aanstaande ouderen gaan voor vakanties en weekendjes weg
Een leuke bijvangst van een retailonderzoek van ABN-AMRO naar het koopgedrag van aanstaande ouderen.
09/05/22
Exclusief voor leden
Gemeenten kunnen financiële hulp aanvragen voor levendige winkelgebieden
Van 9 mei tot en met 30 mei 2022 kunnen Nederlandse gemeenten financiële ondersteuning aanvragen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt voor deze ronde in totaal 22 miljoen euro beschikbaar.
04/03/22
Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?
De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld.
13/12/21
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.