Topics
Topics
05/06/24   ·
Smaakmakers zetten streekproducten van de Achterhoek op de kaart
De afgelopen periode heeft Achterhoek Toerisme onderzocht hoe de Achterhoek zich als culinaire bestemming kan profileren. De conclusie is dat de regio over waardevolle ingrediënten beschikt om zich sterker te positioneren op het gebied van eten en drinken. Om deze reden is een uitvoeringsprogramma gestart om de positionering van ‘Achterhoek Food’ te versterken. Er is een goede basis gelegd om de ‘Achterhoekse Smaakmakers’ te promoten, waarbij het aanbod gebundeld is en ondernemers zijn gestimuleerd om hun verhaal beter te vertellen via het kennisprogramma Storytelling. R&T laat Heleen Faber van Achterhoek Toerisme en twee Achterhoekse Smaakmakers, Iris Garritsen en Liesette Hensen, aan het woord. Beiden namen deel aan het kennisprogramma Storytelling die de Breda University faciliteerde.
05/06/24   ·
Nieuw Nederlands Vrijetijdsonderzoek
Het belang en de omvang van vrijetijdsactiviteiten zijn enorm. Nederlanders ondernemen jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro uitgegeven. Driekwart van alle activiteiten wordt in de eigen omgeving ondernomen. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van de LDA door NBTC is uitgevoerd.
16/04/24   ·
2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op
Nederlanders maken jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro aan uitgegeven. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van NBTC is uitgevoerd.
29/03/24   ·
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24   ·
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
25/03/24 · Retail · Toerisme | Lees meer
21/12/23   ·
VrijetijdsTrends 2024: Comeback-leisure, Mixed Reality, One-Stop experiences & Reisvirus
Buas-docent Goof Lukken publiceert elk jaar rond de jaarwisseling zijn vrijetijdstrends voor het komend jaar. Lukken vat zijn vrijetijdstrends samen onder vier kopjes: Comeback-leisure, Mixed Reality, One-Stop experiences & Reisvirus.
13/12/23   ·
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23   ·
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
05/12/23 · Beleid · Dagrecreatie · Retail | Lees meer
31/10/23   ·
Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte
In dit nummer van Vrijetijdstudies besteden we aandacht aan de druk op ruimte, tevens het thema van de Toerisme Top.
12/05/23   ·
Exclusief voor leden
Is filialisering de doodsteek voor het onderscheidend vermogen van winkelgebieden?
Schrikbeeld voor veel gemeenten en managers van winkelgebieden is dat door de opmars van grote winkel- en horecaketens alle winkelgebieden in Nederland er hetzelfde uit gaan zien. Daarmee verdwijnt voor veel steden en dorpen het unieke karakter van het eigen winkelgebied. Voor bezoekers van buiten de regio het argument om eens ergens anders te gaan shoppen. ABN AMRO onderzocht de zogenaamde filialisering van Nederland en komt voor zowel de retail als horeca met conclusies.
12/05/23 · Horeca · Retail | Lees meer
26/04/23   ·
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23   ·
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23   ·
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
06/02/23   ·
Ontmoet het CELTH-team
CELTH is hét Centre of Expertise in het domein Leisure, Tourism & Hospitality. In 2022 werd de Agenda Bewuste Bestemmingen ontwikkeld dat mede de veranderingen in het vakgebied toerisme vormgeeft. Dat leidt ook bij CELTH tot vernieuwing en een forse uitbreiding. Hoe ziet nu het team eruit?
24/01/23   ·
Trendrapport vernieuwd met interactief online platform
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is helemaal vernieuwd en krijgt een naast het boek een interactief online platform. Zowel het boek als het digitale platform zijn zojuist gelanceerd.
16/01/23   ·
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
10/01/23   ·
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.
10/01/23 · Leisure · Retail | Lees meer
14/09/22   ·
Exclusief voor leden
Waarom tikte ACM kampeergigant Decathlon op de vingers?
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.
14/09/22 · Leisure · Retail · Vakanties | Lees meer
05/06/24   ·
Smaakmakers zetten streekproducten van de Achterhoek op de kaart
De afgelopen periode heeft Achterhoek Toerisme onderzocht hoe de Achterhoek zich als culinaire bestemming kan profileren. De conclusie is dat de regio over waardevolle ingrediënten beschikt om zich sterker te positioneren op het gebied van eten en drinken. Om deze reden is een uitvoeringsprogramma gestart om de positionering van ‘Achterhoek Food’ te versterken. Er is een goede basis gelegd om de ‘Achterhoekse Smaakmakers’ te promoten, waarbij het aanbod gebundeld is en ondernemers zijn gestimuleerd om hun verhaal beter te vertellen via het kennisprogramma Storytelling. R&T laat Heleen Faber van Achterhoek Toerisme en twee Achterhoekse Smaakmakers, Iris Garritsen en Liesette Hensen, aan het woord. Beiden namen deel aan het kennisprogramma Storytelling die de Breda University faciliteerde.
16/04/24   ·
2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op
Nederlanders maken jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro aan uitgegeven. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van NBTC is uitgevoerd.
25/03/24   ·
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
25/03/24 · Retail · Toerisme | Lees meer
13/12/23   ·
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
31/10/23   ·
Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte
In dit nummer van Vrijetijdstudies besteden we aandacht aan de druk op ruimte, tevens het thema van de Toerisme Top.
26/04/23   ·
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
15/02/23   ·
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
24/01/23   ·
Trendrapport vernieuwd met interactief online platform
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is helemaal vernieuwd en krijgt een naast het boek een interactief online platform. Zowel het boek als het digitale platform zijn zojuist gelanceerd.
10/01/23   ·
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.
10/01/23 · Leisure · Retail | Lees meer
05/06/24   ·
Nieuw Nederlands Vrijetijdsonderzoek
Het belang en de omvang van vrijetijdsactiviteiten zijn enorm. Nederlanders ondernemen jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro uitgegeven. Driekwart van alle activiteiten wordt in de eigen omgeving ondernomen. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van de LDA door NBTC is uitgevoerd.
29/03/24   ·
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
21/12/23   ·
VrijetijdsTrends 2024: Comeback-leisure, Mixed Reality, One-Stop experiences & Reisvirus
Buas-docent Goof Lukken publiceert elk jaar rond de jaarwisseling zijn vrijetijdstrends voor het komend jaar. Lukken vat zijn vrijetijdstrends samen onder vier kopjes: Comeback-leisure, Mixed Reality, One-Stop experiences & Reisvirus.
05/12/23   ·
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
05/12/23 · Beleid · Dagrecreatie · Retail | Lees meer
12/05/23   ·
Exclusief voor leden
Is filialisering de doodsteek voor het onderscheidend vermogen van winkelgebieden?
Schrikbeeld voor veel gemeenten en managers van winkelgebieden is dat door de opmars van grote winkel- en horecaketens alle winkelgebieden in Nederland er hetzelfde uit gaan zien. Daarmee verdwijnt voor veel steden en dorpen het unieke karakter van het eigen winkelgebied. Voor bezoekers van buiten de regio het argument om eens ergens anders te gaan shoppen. ABN AMRO onderzocht de zogenaamde filialisering van Nederland en komt voor zowel de retail als horeca met conclusies.
12/05/23 · Horeca · Retail | Lees meer
21/04/23   ·
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
06/02/23   ·
Ontmoet het CELTH-team
CELTH is hét Centre of Expertise in het domein Leisure, Tourism & Hospitality. In 2022 werd de Agenda Bewuste Bestemmingen ontwikkeld dat mede de veranderingen in het vakgebied toerisme vormgeeft. Dat leidt ook bij CELTH tot vernieuwing en een forse uitbreiding. Hoe ziet nu het team eruit?
16/01/23   ·
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
14/09/22   ·
Exclusief voor leden
Waarom tikte ACM kampeergigant Decathlon op de vingers?
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.
14/09/22 · Leisure · Retail · Vakanties | Lees meer

Blogs

06/10/23
Kompas voor ontwikkeling human capital
Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen voor een sterke...
10/07/23
ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een s...
10/07/23
Een hardnekkig misverstand
In tijden van economische en klimatologische malaise neemt de oproep aan de bevolking toe o...
19/05/23
Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium
Vrijwel dagelijks berichten nieuwsmedia over de dilemma’s van Nederlandse overheden en on...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...

Agenda

Momenteel geen berichten aanwezig.

||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.