Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2023
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-5

Citystore Arnhem verkoopt inspiratie voor een langer bezoek

Transparante huls sluit retail af in de Eusebiuskerk die altijd open is

Citystore Arnhem verkoopt inspiratie voor een langer bezoek
De blokken in de huls vertellen het verhaal over Arnhem.

Op zaterdag 10 september 2022 opende Citystore Arnhem (voorheen VVV Visit Arnhem) eindelijk haar deuren in de Annakapel van de Eusebiuskerk. Het is een winkel maar ook een volwaardig inspiratiepunt met verhalen van lokale makers.

Anderhalf jaar geleden kondigden we dit project aan in R&T en nu is het gerealiseerd. Het concept van de Citystore is naast de bekende informatiefunctie, bezoekers en bewoners inspireren met unieke verhalen over Arnhem en de regio. Daarmee gaat het verder dan gidsen en lokale producten verkopen en dat is een vernieuwing. Het doel van dit concept is bezoekers te motiveren langer in Arnhem en omgeving te verblijven of vaker terug te komen. Tevens zal deze inspirerende plek een belangrijke rol krijgen in de merkaanpak van Arnhem en de regio. Naast lokale producten in de winkelruimte zit er nog een boodschap achter, koop regionaal design. Er liggen items van ontwerpers en ondernemers uit de stad en regio op de toontafels.

Stalen constructie is ook een slot

Hoewel de Citystore vanaf januari dit jaar al te bezoeken was als pop-up store, kunnen bezoekers sinds het tweede weekend van september terecht in de geheel vernieuwde store. Het eigentijdse ruimtelijke ontwerp bestaat volledig uit staal en is ontworpen door Arnhems architectenbureau KRAFT architecten in samenwerking met studio met met. Beleving, inspiratie en de branding van Arnhem en de regio spelen in het ontwerp een belangrijke rol. In de in het oog springende constructie, die na sluitingstijd naar beneden beweegt om de Citystore af te sluiten, zijn voorbeelden van toonaangevende producten, innovaties, activiteiten en bedrijven te zien, uit Arnhem en omgeving.

Opening van de Citystore.

Opening van de Citystore.

R&T sprak met architect Joep Koenders van KRAFT architecten: "Het is een interessant project voor ons geweest. We specialiseren ons in locatiespecifieke en gevoelige ingrepen, dus deze uitdagende vraag om op een prikkelende wijze de VVV-functie op een nieuwe manier vorm te geven in de rijksmonumentale Eusebiuskerk maakte ons meteen enthousiast. Er moest een meerwaarde ontstaan en niet zomaar kaarten, gidsen en koelkastmagneten verkopen. Een Rijksmonument mag je niet zomaar veranderen. Wij vinden dat je je goed en met respect moet verhouden tot het monument. Tegelijkertijd moet je ook de identiteit laten zien van de City Store. Het gebouw is weliswaar geen kerk meer maar het is wel altijd open. Daarom wilden we geen deuren die de winkel afsluiten en ontwierpen we een driedimensionaal scherm om de winkel heen om deze af te sluiten. Het is een transparante huls die opgehesen kan worden of juist neergelaten. Lichtkubussen met afbeeldingen hangen hoog in de constructie en vertellen het verhaal van Arnhem en omgeving. De expositie in de gesloten versie komt nog sterker naar voren dan wanneer de winkel geopend is. Je gaat van overdag naar een verhouding in aandacht van 30% - 70% naar ‘s avonds 70% - 30% en worden de verhalen belangrijker. De ontwerptaak was de retailbasis van de VVV en dat commerciële aspect moest gedragen worden, maar een platte winkel inspireert niet, vinden wij. Gelukkig hadden we een enthousiaste opdrachtgever én gemeente die ons in staat stelde dit uitdagende concept uit te voeren. Extra mooie toevoeging, we hebben een presentatiekaart van Arnhem gemaakt en de verhalen die bovenin zweven komen terug in de kaart, maar dan op basis van hun fysieke locatie in de stad. Wat je boven ziet kun je op de kaart en daarmee in de stad terugvinden.”

De constructie is 9 bij 4,5 meter en 6 meter hoog. Het winkeloppervlak zelf is ongeveer 95m².

Van keramiek tot bier

In het verleden werden ook algemene souvenirs verkocht zonder een duidelijke band met Arnhem. Dat is nu anders, de trots van de lokale makers ligt volop in de spotlights. Manager Tourist Information bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Silvijn van Pinxteren legt uit: "Alle producten uit Citystore Arnhem zijn duurzaam en met liefde en aandacht gemaakt. Met unieke items van ontwerpers uit de stad en omgeving, zoals Lenneke Wispelwey (keramiek), Siza (woonaccessoires), Fraenck (modeaccessoires) en Durs (bier). Bewoners en bezoekers kunnen bij ons terecht voor lokale stads- en streekproducten. Voor de lokale makers is het een mooie plek om hun producten te verkopen.” Daarbij wordt ook het lokale verhaal vertelt, van de kleine leuke tentjes tot die ene designwinkel. Het ondersteunt de spreiding in Arnhem en de regio. Van Pinxteren geeft aan dat mensen zich al online hebben voorbereid maar in de Citystore krijgen ze toch weer een ander eigen Arnhem verhaal te horen. Dat inspireert om kleine pareltjes in de stad en omgeving te bezoeken.

Dit concept van de Citystore krijgt een vervolg in Nijmegen eind 2022. De opening staat gepland voor december. Maar dan is de Citystore aangepast op de locatie en de mogelijkheden van deze oude stad aan de Waal, meldt dmo Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. De dmo denkt dat het een nieuwe formule in handen heeft die weer een stap vooruit betekent in het werk van dmo’s.

Credits

Ruimtelijk ontwerp en realisatie: KRAFT architecten & Studio met met
Retailconcept: Mara van Beek
Grafisch ontwerp: Berends | Sebastiaan

De architectuur van de Eusebiuskerk blijft overduidelijk zichtbaar.

De architectuur van de Eusebiuskerk blijft overduidelijk zichtbaar.

Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, stedelijk toerisme, Gelderland, Arnhem

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.