Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-12-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Regio’s kunnen en moeten toegankelijker voor iedereen worden

Regio’s kunnen en moeten toegankelijker voor iedereen worden

Nederlandse regio’s kunnen voor toeristen en recreanten met een beperking veel toegankelijker worden. Dat vergt een integrale en continue strategische samenwerking van alle stakeholders. Zij moeten de klantreis van mensen met een beperking centraal stellen en ervaringsdeskundigen intensief bij het hele traject betrekken. Toegankelijkheid moet ook worden meegenomen in de ontwikkeling van de zogenaamde bewuste bestemming. In een bewuste bestemming wordt gastvrijheid en waarde gecreëerd voor iedereen.

Dat blijkt uit het project ‘Toegankelijke Bestemmingen’ waar de toegankelijkheid van diverse Nederlandse regio’s onder de loep is genomen. De resultaten van het uitgebreide project worden kernachtig samengevat in een infographic waar de klantreis centraal staat. In de toolkit leiden 12 prikkelende vragen tot activatie.

Toegankelijkheid start met bewustwording

Gedeputeerde Peter van ’t Hoog van de provincie Gelderland over het resultaat: "Ik ben blij met de handreikingen die zijn gedaan om de toegankelijkheid en de inclusie van het Gelderse recreatieaanbod beter te maken. Daaruit blijkt dat we aan de slag moeten en kunnen wat dat betreft nog gastvrijer zijn. En daar gaan we ons gezamenlijk voor inspannen.” 

Onderzoeker Brigitte Nitsch vat de kansen die uit het rapport naar voren komen mooi samen: "Een gedegen verhaal, uitgewerkt in een tool, dat voor de sector een nieuw inzicht geeft op inclusiviteit en toegankelijkheid.” Voor Martine Norden van de gemeente Berg en Dal begint werken aan toegankelijkheid bij kennis en bewustwording. "Daar levert dit onderzoek een mooie bijdrage aan. En met de toolkit kunnen we partijen al op een laagdrempelige manier in de actiestand krijgen. De toolkit is to the point en praktisch. Daar houden ondernemers van!” 

Jeroen Klijs, lector maatschappelijke impacts van toerisme van Breda University of Applied Sciences geeft daarbij aan "Dit project heeft laten zien dat toegankelijkheid een belangrijke component kan zijn binnen het ontwikkelen van Bewuste Bestemmingen.”

Ervaringsdeskundigen betrekken

Toegankelijk toerisme en recreatie is geen geïsoleerde kwestie. Het ontwerpen van (regionaal) recreatieaanbod voor iedereen betekent namelijk winst voor alle bezoekers én bewoners. Dat begint bij het bewustzijn dat ontwerpen met echte aandacht -met de mens voor ogen- de basis moet zijn. Projectleider Karin Stiksma van Joint Projects heeft voor regio’s die een eerste stap willen zetten nog wel wat tips: "Betrek ervaringsdeskundigen bij het onderzoeken van de klantreis naar jouw bestemming. Daarmee hoor je direct hun ervaring en wat zij nodig hebben om een leuk dagje uit of nachtje weg te hebben. Vaak zijn dat verrassend kleine zaken die je al had of al deed als ondernemer. Alleen moet je ze anders positioneren of bereikbaar maken. Daarmee maak je écht direct impact als regio!”

Het project Toegankelijke Bestemmingen

Het project ‘Toegankelijke Bestemmingen is uitgevoerd door Joint Projects, Hogeschool Utrecht, Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden in opdracht van de provincie Gelderland, gemeente Berg en Dal-RvN@, regio Achterhoek en regio Vechtdal met steun van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH).

Verder lezen?

Lees op de CELTH-site de uitgebreide samenvatting en de links naar het rapport, de infographic en de toolkit.

Trefwoorden: beleid, CELTH, toerisme, recreatie, toegankelijkheid, inclusiviteit, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...