Geplaatst op: 05-12-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot

Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot

De KLM steunt de plannen voor één Europees luchtruim het zogenaamde Single European Sky 2+. Daardoor zijn directere vluchtroutes mogelijk en wordt zowel brandstof als CO2 bespaard. 

KLM haalt een voorbeeld van een vlucht tussen Amsterdam en Genève aan waar met een directe vlucht 120 kilometer korter wordt gevlogen en 1.400 kilogram CO2 kan worden bespaard. Voor de reizigers levert het 10 minuten kortere reistijd op.

Volgens KLM-topvrouw Marjan Rintel draagt één Europees luchtruim  direct positief bij aan de gezamenlijke ambitie van de luchtvaart om uitstoot te verminderen. "Door directere vluchten in Europa kunnen we 6 tot 10 procent CO2 besparen in Europa. Er ligt een enorme kans in Brussel om tot deze CO2-reductie te komen. Single European Sky is een cruciaal stukje van de puzzel om de CO2-uitstoot op korte termijn in Europa verder te verminderen.”

KLM is druk bezig om op alle processen de CO2-uitstoot verminderen. "We werken samen met het Science Based Targets initiatief (SBTi) om de verlaging van CO2-uitstoot in lijn te brengen met het traject voor luchtvaart om ruim onder de 2°C-opwarming te blijven, zoals bepaald in het in 2015 ondertekende klimaatakkoord van Parijs” schrijft de luchtvaartmaatschappij in een verklaring. "In Europees verband steunt KLM daarnaast de maatregelen in het Fit for 55-pakket die de luchtvaartindustrie echt helpen duurzamer te worden. Tevens is KLM deelnemer aan het Akkoord Duurzame Luchtvaart in Nederland waarin concrete reductieplannen tussen de sector en overheid zijn overeengekomen.” Dat alles laat natuurlijk onverlet dat luchtvaart met haar kerosineverbruik in de basis enorm vervuilend is. Daaraan kan KLM met alle goede bedoelingen vooralsnog heel weinig doen. 

Trefwoorden: duurzaam toerisme, luchtvaart, klimaat

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...