Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-11-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Mark Giethoorn over de uitdagingen voor Center Parcs

Mark Giethoorn over de uitdagingen voor Center Parcs

In de Recreatie Studio op de Recreatie Vakbeurs interviewt Marc Gerlings van NRIT Mark Giethoorn van Center Parcs. Het werd een geanimeerd gesprek over de uitdagingen waar Center Parcs voor staat.

Directeur Nederland van Center Parcs Mark Giethoorn is het liefste op de parken en brengt daar dan ook de helft van de tijd door. "Tussen de gasten en de medewerkers. Het is echt een peoples business en een branche waar heel veel beweegt. Dat zie je nu met de energiecrisis en de arbeidsmarkt. Maar dat maakt het ook weer leuk.”

Zomer was boven verwachting

Center Parcs heeft volgens Giethoorn een super goede zomer achter de rug. "Dat had wel een aanloopje nodig omdat de buitenlandse gasten nog niet direct terugkwamen.” Op de Nederlandse parken van Center Parcs komt de helft van de gasten uit het buitenland en dat is dus voor het bedrijf een belangrijke markt. "Vanaf de zomer waren de bezettingen weer boven verwachting en dat is nu nog steeds zo. Ook nu wordt er voor de herfst en de periode daarna nog volop geboekt. Je merkt dat mensen er heel veel zin in hebben.”

Grote vernieuwingsoperatie bijna afgerond

Center Parcs is in Nederland bijna klaar met haar grote vernieuwingsprogramma waar 300 miljoen euro in is geïnvesteerd. Het meest daarvan in de accommodaties. Alle cottages zijn vernieuwd en luxer geworden. Daarnaast is in allerlei activiteiten geïnvesteerd. "Een van de trends is dat gasten dingen met elkaar in de natuur willen ondernemen. Onze Nature Trail is daar een goed voorbeeld van. Mensen gaan met experts de natuur in en we koppelen er workshops aan.” Een bijzondere attractie is de Experience Farm op het Meerdal. "Dat is echt wel van nu en maakt duidelijk dat het niet alleen meer gaat om grote zwembaden en speeltuinen.” Dat betekent overigens niet dat Center Parcs geen grote voorzieningen realiseert: "We bouwen ook nog nieuwe spectaculaire glijbanen in zwembaden. Op de Kempervennen de eerste met een looping erin.”

Wat ook opvalt zijn de verschillen tussen de parken alhoewel Giethoorn benadrukt dat alle parken grosso modo dezelfde voorzieningen bieden. "Maar we proberen op de individuele parken accenten te leggen”, vertelt Giethoorn. "Er is een heel groot verschil tussen gasten met kleine en die met oudere kinderen. Het heeft daarom geen zin om op alle negen Nederlandse parken alles maar te willen hebben. Zo zie je op Kempervennen dat we meer activiteiten hebben voor oudere kinderen met waterskiën en een hele spectaculaire glijbaan en op het Meerdal kiezen we dat weer voor een groot waterplayhouse voor de echte jonge kinderen.”

Minder last van krappe arbeidsmarkt

Een van de grote ondernemersproblemen van deze tijd is de krappe arbeidsmarkt. Center Parcs heeft daar minder last van en daar heeft Giethoorn een goede verklaring voor "We hebben tijdens de pandemie iedereen in dienst kunnen houden dankzij de NOW-regeling. Daardoor is de binding met de werknemers gebleven die je nu zo hard nodig hebt. Je ziet dat als het wegloopt van je, ze niet meer makkelijk terugkomen.” Maar hij ziet ook dat een deel van het personeelstekort door migratie opgevuld moet worden. "We zien nu koks uit Spanje of Italië en Portugal. Er zijn er gewoon te weinig in Nederland.”

Exploitatie aanpassen

Ook kunnen bedrijven zelf veel aan het personeelstekort doen door de operatie te veranderen. Giethoorn: "Wij werken al enige jaren met variabele aankomstdata en zijn steeds meer gaan sturen op kortere verblijfsperiodes. Gasten uit Duitsland komen veel liever op zaterdag aan dan op vrijdag. Zeker als ze wat langer hebben moeten rijden. Ook binnen de Nederlandse bezoekers zie je dat flexibel aankomen en vertrekken heel populair is. We hebben in de zomer daardoor, we zaten vol, geen grotere aankomsten gehad dan 50%. Als je dan praat over bijvoorbeeld housekeeping kun je ze grotere contracten aanbieden en is de druk er af.” Toch is Giethoorn ook realistisch: "Je kunt allerlei dingen bedenken om de krappe arbeidsmarkt het hoofd te bieden, maar makkelijk gaat het niet meer worden.”

Grote duurzame transitie

Al die voorzieningen gebruiken heel veel energie en dat is voor Center Parcs natuurlijk een bron van zorg. "We zijn gelukkig niet nu begonnen met nadenken over duurzaamheid. Zo hebben we op diverse parken de domes al vervangen door exemplaren met veel hogere isolatiewaarde en hebben de cottages nieuwe gevelisolatie gehad’, vertelt Giethoorn. "Maar het zal veel sneller moeten. De doelstellingen van Parijs moeten nog sneller getackeld worden.” Om de hele Center Parcs groep daarin te begeleiden hebben ze Royal HaskoningDHV in de hand genomen want het is niet alleen gebruik reduceren maar ook kijken wat we bijvoorbeeld met geothermie of aardwarmte kunnen doen of op en naast een park meer zonneparken gaan bouwen.” Dat alles met als doel om binnen nu en 15 jaar van het gas af te zijn en klimaatneutraal te worden. "Daarvoor zul je op alle borden moeten schaken. Verduurzamen, consumptie omlaag en die transitie waarmaken. Maar of het puur elektrisch of met waterstof wordt, is nog de vraag.”

Samenwerken in de regio

Samenwerken met de regio is voor Center Parcs tegenwoordig vanzelfsprekend. "Je bent een grote onderneming in een regio en we zoeken daar de samenwerking met andere partijen.” Maar regionale samenwerking moet voor Giethoorn vooral meerwaarde voor de gast opleveren. Hoe kun je zorgen dat de gast een stuk van de regio gaat bezoeken. "Want hoe leuk is het als je in de regio bent om een dag naar Orvelte te gaan. De Eemhof ligt recht tegenover Spakenburg. Het is bijna een gemiste kans als je er niet geweest bent. Daarin moeten we elkaar opzoeken.” Bijkomend voordeel is dat door activiteiten in de regio de gastwaardering op de parken omhoog ging. "Wij dachten dat onze gasten gemiddeld 6 uur in het zwembad doorbrachten maar het zijn er feitelijk 2,5 uur. Dat zegt ook iets over wat de gasten aan andere activiteiten ondernemen. We zien de gasten echt de regio ingaan.”

Nog volop ruimte in de markt

Giethoorn ligt niet wakker van de aanstaande samenvoeging van Roompot en Landal: "Er is voor goede partijen voldoende vraag in de markt. Het gaat erom dat wij ons blijven onderscheiden. We hebben prachtige parken in de natuur maar we moeten blijven vernieuwen. Voor ons is Nederland niet het land waar we groeien met nieuwe parken. Die groei realiseren we met name naar Duitsland, Frankrijk en daarbuiten. Daar ligt nog een hele grote markt.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, vakantieparken,

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.
23/07/25
Campers in het voorjaar fors duurder
Tweedehands campers worden in het voorjaar gemiddeld 22 procent duurder verkocht dan in de winter. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping, gebaseerd op 857 tweedehands verkopen tussen mei 2023 en juli 2025. Caravans worden in het voorjaar juist goedkoper.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...