Geplaatst op: 16-11-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Mark Giethoorn over de uitdagingen voor Center Parcs

Mark Giethoorn over de uitdagingen voor Center Parcs

In de Recreatie Studio op de Recreatie Vakbeurs interviewt Marc Gerlings van NRIT Mark Giethoorn van Center Parcs. Het werd een geanimeerd gesprek over de uitdagingen waar Center Parcs voor staat.

Directeur Nederland van Center Parcs Mark Giethoorn is het liefste op de parken en brengt daar dan ook de helft van de tijd door. "Tussen de gasten en de medewerkers. Het is echt een peoples business en een branche waar heel veel beweegt. Dat zie je nu met de energiecrisis en de arbeidsmarkt. Maar dat maakt het ook weer leuk.”

Zomer was boven verwachting

Center Parcs heeft volgens Giethoorn een super goede zomer achter de rug. "Dat had wel een aanloopje nodig omdat de buitenlandse gasten nog niet direct terugkwamen.” Op de Nederlandse parken van Center Parcs komt de helft van de gasten uit het buitenland en dat is dus voor het bedrijf een belangrijke markt. "Vanaf de zomer waren de bezettingen weer boven verwachting en dat is nu nog steeds zo. Ook nu wordt er voor de herfst en de periode daarna nog volop geboekt. Je merkt dat mensen er heel veel zin in hebben.”

Grote vernieuwingsoperatie bijna afgerond

Center Parcs is in Nederland bijna klaar met haar grote vernieuwingsprogramma waar 300 miljoen euro in is geïnvesteerd. Het meest daarvan in de accommodaties. Alle cottages zijn vernieuwd en luxer geworden. Daarnaast is in allerlei activiteiten geïnvesteerd. "Een van de trends is dat gasten dingen met elkaar in de natuur willen ondernemen. Onze Nature Trail is daar een goed voorbeeld van. Mensen gaan met experts de natuur in en we koppelen er workshops aan.” Een bijzondere attractie is de Experience Farm op het Meerdal. "Dat is echt wel van nu en maakt duidelijk dat het niet alleen meer gaat om grote zwembaden en speeltuinen.” Dat betekent overigens niet dat Center Parcs geen grote voorzieningen realiseert: "We bouwen ook nog nieuwe spectaculaire glijbanen in zwembaden. Op de Kempervennen de eerste met een looping erin.”

Wat ook opvalt zijn de verschillen tussen de parken alhoewel Giethoorn benadrukt dat alle parken grosso modo dezelfde voorzieningen bieden. "Maar we proberen op de individuele parken accenten te leggen”, vertelt Giethoorn. "Er is een heel groot verschil tussen gasten met kleine en die met oudere kinderen. Het heeft daarom geen zin om op alle negen Nederlandse parken alles maar te willen hebben. Zo zie je op Kempervennen dat we meer activiteiten hebben voor oudere kinderen met waterskiën en een hele spectaculaire glijbaan en op het Meerdal kiezen we dat weer voor een groot waterplayhouse voor de echte jonge kinderen.”

Minder last van krappe arbeidsmarkt

Een van de grote ondernemersproblemen van deze tijd is de krappe arbeidsmarkt. Center Parcs heeft daar minder last van en daar heeft Giethoorn een goede verklaring voor "We hebben tijdens de pandemie iedereen in dienst kunnen houden dankzij de NOW-regeling. Daardoor is de binding met de werknemers gebleven die je nu zo hard nodig hebt. Je ziet dat als het wegloopt van je, ze niet meer makkelijk terugkomen.” Maar hij ziet ook dat een deel van het personeelstekort door migratie opgevuld moet worden. "We zien nu koks uit Spanje of Italië en Portugal. Er zijn er gewoon te weinig in Nederland.”

Exploitatie aanpassen

Ook kunnen bedrijven zelf veel aan het personeelstekort doen door de operatie te veranderen. Giethoorn: "Wij werken al enige jaren met variabele aankomstdata en zijn steeds meer gaan sturen op kortere verblijfsperiodes. Gasten uit Duitsland komen veel liever op zaterdag aan dan op vrijdag. Zeker als ze wat langer hebben moeten rijden. Ook binnen de Nederlandse bezoekers zie je dat flexibel aankomen en vertrekken heel populair is. We hebben in de zomer daardoor, we zaten vol, geen grotere aankomsten gehad dan 50%. Als je dan praat over bijvoorbeeld housekeeping kun je ze grotere contracten aanbieden en is de druk er af.” Toch is Giethoorn ook realistisch: "Je kunt allerlei dingen bedenken om de krappe arbeidsmarkt het hoofd te bieden, maar makkelijk gaat het niet meer worden.”

Grote duurzame transitie

Al die voorzieningen gebruiken heel veel energie en dat is voor Center Parcs natuurlijk een bron van zorg. "We zijn gelukkig niet nu begonnen met nadenken over duurzaamheid. Zo hebben we op diverse parken de domes al vervangen door exemplaren met veel hogere isolatiewaarde en hebben de cottages nieuwe gevelisolatie gehad’, vertelt Giethoorn. "Maar het zal veel sneller moeten. De doelstellingen van Parijs moeten nog sneller getackeld worden.” Om de hele Center Parcs groep daarin te begeleiden hebben ze Royal HaskoningDHV in de hand genomen want het is niet alleen gebruik reduceren maar ook kijken wat we bijvoorbeeld met geothermie of aardwarmte kunnen doen of op en naast een park meer zonneparken gaan bouwen.” Dat alles met als doel om binnen nu en 15 jaar van het gas af te zijn en klimaatneutraal te worden. "Daarvoor zul je op alle borden moeten schaken. Verduurzamen, consumptie omlaag en die transitie waarmaken. Maar of het puur elektrisch of met waterstof wordt, is nog de vraag.”

Samenwerken in de regio

Samenwerken met de regio is voor Center Parcs tegenwoordig vanzelfsprekend. "Je bent een grote onderneming in een regio en we zoeken daar de samenwerking met andere partijen.” Maar regionale samenwerking moet voor Giethoorn vooral meerwaarde voor de gast opleveren. Hoe kun je zorgen dat de gast een stuk van de regio gaat bezoeken. "Want hoe leuk is het als je in de regio bent om een dag naar Orvelte te gaan. De Eemhof ligt recht tegenover Spakenburg. Het is bijna een gemiste kans als je er niet geweest bent. Daarin moeten we elkaar opzoeken.” Bijkomend voordeel is dat door activiteiten in de regio de gastwaardering op de parken omhoog ging. "Wij dachten dat onze gasten gemiddeld 6 uur in het zwembad doorbrachten maar het zijn er feitelijk 2,5 uur. Dat zegt ook iets over wat de gasten aan andere activiteiten ondernemen. We zien de gasten echt de regio ingaan.”

Nog volop ruimte in de markt

Giethoorn ligt niet wakker van de aanstaande samenvoeging van Roompot en Landal: "Er is voor goede partijen voldoende vraag in de markt. Het gaat erom dat wij ons blijven onderscheiden. We hebben prachtige parken in de natuur maar we moeten blijven vernieuwen. Voor ons is Nederland niet het land waar we groeien met nieuwe parken. Die groei realiseren we met name naar Duitsland, Frankrijk en daarbuiten. Daar ligt nog een hele grote markt.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, vakantieparken,

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/11/22
Exclusief voor leden
Schoon water en gezonde boden leidend bij beleid gebiedsontwikkeling
Voldoende en schoon water en een gezonde bodem wordt het uitgangspunt voor gebiedsontwikkeling. Daarom wil het kabinet water en bodem sturend laten zijn bij beslissingen over de inrichting van ons land. Dat heeft de ministerraad besloten, op voorstel van minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Dat beleid is van invloed op de recreatiegebieden en recreatiebedrijven.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
HISWA RECRON gaat betere voorwaarden huurders jaarplaatsen met leden bespreken
HISWA RECRON gaat de komende periode met haar leden in gesprek over meer rechten voor huurders van jaarplaatsen. Dat vertelde Marcel Tap op de Recreatie Vakbeurs in het dagjournaal dat NRT daar maakt.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
15/11/22
Zet je regio op de kaart 2022 - De Recreatie Vakbeurs begint vandaag
Als organisator van 'Zet je regio op de kaart 2022', willen we je ook iets fysieks meegeven. Iets wat samenwerking in de regio nieuw stof tot dromen geeft. Dat is de belevingskaart van Zuid Oost Drenthe. Schrijf je in en die kaart ligt gratis voor je klaar.
11/11/22
Exclusief voor leden
Inclusie? Kijk voorbij de groepssamenstelling
In de gastvrijheidssector en ook in de culturele sector speelt sterk de omslag naar meer inclusie. E...
11/11/22
Topzomer voor Nederlands toerisme
Nederlandse logiesaccommodaties hebben in het derde kwartaal van dit jaar een recordaantal gasten ontvangen. Zij hebben daarmee de mindere jaren als gevolg van de pandemie achter zich gelaten. Hoe is de spreekwoordelijke koek over de typen accommodaties en provincies verdeeld?