Geplaatst op: 11-11-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Topzomer voor Nederlands toerisme

Topzomer voor Nederlands toerisme
Afbeelding van djedj via Pixabay

Nederlandse logiesaccommodaties hebben in het derde kwartaal van dit jaar een recordaantal gasten ontvangen. Zij hebben daarmee de mindere jaren als gevolg van de pandemie achter zich gelaten. Dat meldt het CBS. Vooral het aantal buitenlandse gasten groeide sterk maar is nog niet helemaal op niveau. De sector profiteerde vooral van de Nederlandse gasten die het eigen land trouw bleven. Ook nu reizen naar het buitenland weer mogelijk is. 

Het aantal gasten groeide naar 14,6 miljoen, 4% meer dan in 2019 en 15% meer dan in 2021. Dat kwam vooral door de groei van het aantal buitenlandse gasten, een verdubbeling ten opzichte van 2021. Maar met 5,4 miljoen buitenlandse gasten zitten we nog niet op het niveau van 2019 toen met in het derde kwartaal 6,1 miljoen gasten. Nu het weer mogelijk was om naar het buitenland op vakantie te gaan, nam het aantal Nederlandse gasten in eigen land af met 8% naar 9,2 miljoen. Dat zijn er nog 1,2 miljoen meer dan voor de pandemie. Een deel van de ‘buitenlandgangers’ is Nederland trouw gebleven. 

Sterk herstel voor hotels

In het derde kwartaal zagen we de grootste groei in aantallen gasten bij hotels (+27%), vooral door een verdubbeling van het aantal buitenlandse gasten. Zij trokken 8,6 miljoen gasten waarvan 4,8 miljoen uit het buitenland. Hotels hebben daarmee het niveau van voor de pandemie weer behaald. De hotels in de grote steden wisten veel meer buitenlandse gasten te trekken. Dat varieerde van +25% in Utrecht tot +88% in Amsterdam. De hoofdstad zit met 1,6 miljoen buitenlandse hotelgasten nog niet op het niveau van 2019 toen 2 miljoen gasten in de stad overnachtten. Het aantal Nederlandse gasten in alle Nederlandse hotels daalde licht maar was nog altijd 18% hoger dan in het derde kwartaal van 2019. Ook groepsaccommodaties wisten veel meer gasten (+20%) gasten te trekken en hebben daarmee het verlies door de pandemie bijna goedgemaakt. 

Kampeerterreinen houden groei vast

Kampeerterreinen ontvingen in het derde kwartaal 2,6 miljoen gasten, een groei van 3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. In vergelijking met 2019 een groei van 15%. Het aantal Nederlandse gasten dat in de pandemie sterk groeide, verminderde dit jaar met 11% maar was nog altijd 18% hoger dan in 2019. De winst voor kampeerterreinen zat deze zomer vooral bij de buitenlandse gasten, die groeiden van 357.000 naar 668.000 tot net boven het niveau van 2019. 

GastenLogiesaccommodaties

Huisjesterreinen leveren in

Als enige moesten de huisjesterreinen in het derde kwartaal van 2022 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021 inleveren. De 3,0 miljoen gasten betekenden een lichte afname (-1%) maar nog altijd 5% meer dan voor de pandemie. Ook hier zien we een sterke groei van het aantal buitenlandse gasten van 549.000 naar 960.000 en die zaten daarmee op 8% na weer op het niveau van 2019.

Sterke groei van Britse gasten

De meeste buitenlandse gasten komen uit Duitsland, bijna 2,2 miljoen. Daarnaast komen veel gasten uit België (714.000). In vergelijking met het derde kwartaal van 2021 is het aantal gasten uit het Verenigd Koninkrijk het meest toegenomen (naar 464.000). Van de intercontinentale gasten komen de meeste uit Amerika (524.000).

GastenLogiesaccommodaties

Wisselend beeld over provincies

In Noord-Holland nam het aantal gasten in het derde kwartaal van 2021 met 57 procent relatief het meest toe in vergelijking met het derde kwartaal van een jaar eerder. Dit kwam voor een deel door de toename van gasten in Amsterdam. Zuid-Holland en Noord-Brabant zagen een stijging van 10 procent of meer. In Overijssel, Gelderland en Zeeland daalde het aantal gasten. Dit zijn provincies waar over het algemeen Nederlandse gasten verblijven. Noord-Holland telde het hoogste aantal gasten, 4 miljoen. Hierna komen Zuid-Holland en Noord-Brabant met respectievelijk 1,8 en 1,5 miljoen gasten.

GastenLogiesaccommodaties
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/45/recordaantal-toeristen-boekt-overnachting-in-nederland
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, hotels, kampeerterreinen, campings, vakantieparken, huisjesterreinen, groepsaccommodaties, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, gasten

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/11/22
Flexibele aankomsten bij EuroParcs
EuroParcs gaat in 2023 flexibele aankomsten van maandag tot en met zaterdag mogelijk maken. Ook het minimum aantal overnachtingen is teruggebracht van 3 naar 2 nachten.
29/11/22
Vakantiepark Mölke wint award met Slow Living
Vakantiepark Mölke heeft de Entree Award in de categorie ‘Best New Holiday Concept’ gewonnen. Bij Mölke staat Slow Living op het park centraal.
28/11/22
Exclusief voor leden
Schoon water en gezonde bodem leidend bij beleid gebiedsontwikkeling
Voldoende en schoon water en een gezonde bodem wordt het uitgangspunt voor gebiedsontwikkeling. Daarom wil het kabinet water en bodem sturend laten zijn bij beslissingen over de inrichting van ons land. Dat heeft de ministerraad besloten, op voorstel van minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Dat beleid is van invloed op de recreatiegebieden en recreatiebedrijven.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
HISWA RECRON gaat betere voorwaarden huurders jaarplaatsen met leden bespreken
HISWA RECRON gaat de komende periode met haar leden in gesprek over meer rechten voor huurders van jaarplaatsen. Dat vertelde Marcel Tap op de Recreatie Vakbeurs in het dagjournaal dat NRT daar maakt.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
15/11/22
Zet je regio op de kaart 2022 - De Recreatie Vakbeurs begint vandaag
Als organisator van 'Zet je regio op de kaart 2022', willen we je ook iets fysieks meegeven. Iets wat samenwerking in de regio nieuw stof tot dromen geeft. Dat is de belevingskaart van Zuid Oost Drenthe. Schrijf je in en die kaart ligt gratis voor je klaar.