Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-10-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Brabant helpt ondernemers met creatieve plannen

Brabant helpt ondernemers met creatieve plannen
Fondsmanager Joost Melis

Investeringsfonds LOF Brabant zoekt ondernemers met innovatieve plannen die de Brabantse vrijetijdssector kunnen versterken. Met een lening van LOF Brabant kunnen zij hun plannen waarmaken.

Brabant is al een aantrekkelijke recreatie-, woon- en werkprovincie. Maar het kan altijd beter. "We willen onze provincie nog aantrekkelijker maken voor Brabanders en niet-Brabanders; om hun weekend, midweek of vakantie door te brengen in het zuiden van ons land”, schrijft het Leisure Ontwikkel Fonds Noord-Brabant (LOF Brabant) in een wervende tekst. Fondsmanager Joost Melis: "Als ondernemer herken ik het enthousiasme van de jonge ondernemers en vind ik het belangrijk hen verder te helpen bij het realiseren van hun droom.”

De organisatie is daarom op zoek naar ondernemers en semipublieke instellingen die de vrijetijdssector van Noord-Brabant een boost geven met een innovatief projectplan. Het plan moet onderscheidend zijn en kwalitatief sterk, want daarop wordt het door de investeringscommissie beoordeeld. LOF Brabant financierde eerder ONSTAGE, Maps Untold, Doloris en het Oorlogsmuseum Overloon.

Vrijetijdsaanbod versterken

LOF Brabant heeft als missie om het bezoekbaar vrijetijdsaanbod in Brabant te versterken. Doelstelling is enerzijds structureel meer bezoekers van verder weg aan te trekken die langer verblijven en meer besteden. Anderzijds om bij te dragen aan het leef- en vestigingsklimaat in de provincie.

We maken het mogelijk om nieuwe ervaringen te ontwikkelen in Brabant.

Iedereen met een onderscheidend en sterk plan mag zich aanmelden. "Dat mag een ondernemer zijn met een splinternieuw idee, maar ook een bestaande organisatie die het aanbod wil uitbreiden voor een nieuwe doelgroep”, zegt Melis. "We beoordelen een casus breed. Op de eerste plaats kijken we naar de ondernemer en of het initiatief een krachtig verhaal vertelt. We willen een vuurtje zien bij de ondernemer. Waar komt iemand vandaan en hoe doordacht is het plan?”


LOF Brabant opent deuren

Joep van Gorp van een bijzondere culturele attractie in Tilburg heeft veel aan de lening van het fonds gehad: "Zo’n uniek product als Doloris is lastig te financieren: je hebt risicodragend kapitaal nodig.” Voor William Watts van DJ-experience ONSTAGE was de goedkeuring van LOF Brabant een eerste grote stap: "Het opent deuren als een partij als LOF Brabant achter je staat.”

Ook projecten die zich nog in de ontwikkelfase bevinden kunnen een lening bij LOF Brabant aanvragen. Het gaat nadrukkelijk om een lening en een sluitende businesscase is essentieel. Melis: "Natuurlijk vanuit economisch oogpunt, al kantelt dat steeds meer naar de sociaal-maatschappelijke kant. We vinden het belangrijk dat er een diepere laag te vinden is in het project. Denk aan het werken met vrijwilligers of het verwerken van een relevant maatschappelijk issue.” Met een lening krijgen ondernemers niet alleen het kapitaal om te investeren maar ook de steun van vooraanstaande partners. Wie nog geen solide plan heeft, wordt via de partners van LOF Brabant klaargestoomd voor een kansrijke aanvraag. Een lening kan tussen de 25.000 en 1 miljoen euro liggen en mag maximaal 50% van de totale investering bedragen. De looptijd is 7 jaar.

Aansluiten bij thema’s van Brabant

Initiatiefnemers worden uitgedaagd om aan te sluiten bij de thema’s van Brabant. "De bezoeker van verder weg zal het aanbod interessanter vinden naarmate dit samenhangt met iconische thema’s, een sterke verhaallijn heeft, onderscheidend is en een hoge kwaliteit heeft”, aldus Melis. "Het aanbrengen van focus op een beperkt aantal thema’s en verhaallijnen geeft bovendien de kans om het losse aanbod te verbinden, in arrangementen of campagnes. Daardoor worden relatief kleinere initiatieven in samenhang toch groot genoeg om een (inter)nationale bezoeker mee aan te trekken.”

De kernthema’s van Brabant

  1. Brabantse meesters en erfgoed
  2. Design en innovatie
  3. Attractieparken en evenementen

Het te ontwikkelen aanbod moet bezoekbaar zijn, langer beschikbaar zijn en voldoende bezoekers kunnen ontvangen. Daarnaast daagt LOF Brabant initiatiefnemers uit om in te spelen op trends als urban, experience en slow tourism.

We zijn op zoek naar creatieve en uitgewerkte plannen voor de Brabantse vrijetijdssector.

Ondernemers koppelen

Een door LOF Brabant goedgekeurd plan kan financiering bij andere partijen vergemakkelijken. Melis: "Als je een lening krijgt van LOF Brabant, helpt dat met de aanvraag bij andere geldverstrekkers. Daarom zitten wij aan verschillende financieringstafels en overleggen we met grootbanken, crowdfunders en fondsen als Brabant C met welke ondernemers ze in zee willen gaan.”

LOF Brabant wordt mogelijk gemaakt door: Efteling, Libéma, Midpoint Brabant, Provincie Noord-Brabant, Metropool Regio Eindhoven, Regio West-Brabant, Regio Noordoost-Brabant en House of Leisure.

Link: https://www.lofbrabant.nl
Trefwoorden: attractieparken, beleid, CELTH, cultuur, dagrecreatie, duurzaam toerisme, evenementen, horeca, leisure, financiering, ondernemen

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.