Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Topdrukte bij ECC door vluchtannuleringen

Topdrukte bij ECC door vluchtannuleringen

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) kijkt terug op recorddrukte in de zomerperiode. De consumentenorganisatie ontving in de zomermaanden van dit jaar 63 procent meer hulpvragen van Nederlandse vliegpassagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.

Veruit de meeste vragen en klachten van vliegpassagiers hadden te maken met vluchtannuleringen (61%). Hierna zorgden vertragingen voor de meeste problemen bij vliegpassagiers (11%). Het aandeel bagageproblemen vormt weliswaar een iets kleiner aandeel in het totaal (7%), maar het ECC ontving hierover wel zes keer zoveel aanvragen als vorig jaar.

Directeur Eva Calvelo Muiño van het ECC: "De zomer van 2022 stond in het teken van de vele geannuleerde vluchten, de problemen op Schiphol en slecht bereikbare reisbemiddelaars. Reizigers zoeken contact met ons wanneer ze er zelf niet meer uitkomen. We zien in de dagelijkse praktijk vooral dat passagiers vaak slecht geïnformeerd worden. Ook horen we veel verhalen van claims die niet gehoord worden of onterecht zijn afgewezen. Het ECC bemiddelt dan en helpt gedupeerden om alsnog hun recht te halen.”

De meest gehoorde klacht is nog altijd dat passagiers al maanden wachten op een reactie van de luchtvaartmaatschappij op hun terugbetalingsverzoek. Maatschappijen houden zich niet aan de terugbetalingstermijn van 7 dagen. Ook verwijzen luchtvaartmaatschappijen passagiers die via een boekingswebsite hebben geboekt vaak terug naar deze partij. Hoewel passagiers ervoor mogen kiezen om de zaak met de tussenpartij af te handelen, hoeft dit niet. Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om claims die direct bij hen worden neergelegd in behandeling te nemen.
Trefwoorden: vliegen, annulering, luchtvaart

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.