Geplaatst op: 26-09-2022
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert bezoekersinformatie monitor

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert bezoekersinformatie monitor

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag de Bezoekers Informatie Monitor. Het is de eerste tool in Nederland die op deze schaalgrootte - regio Arnhem, Nijmegen en de Veluwe - bezoekersstromen volgt en analyseert. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in de aanpak van bezoekersdrukte en spreiding. 

 

Directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema: "De monitor gaat ons belangrijke nieuwe inzichten geven. Zo was er nog maar weinig bekend over de bezoekers van onze regio’s en welke effecten recreatie heeft op natuur, welzijn en leefbaarheid. Denk daarbij aan de veelbesproken Posbank. Uit de eerste analyses weten we dat het overgrote deel van bezoekers uit de directe omgeving komt en zondagochtenden tussen negen en twaalf het drukst bezocht zijn. Met deze inzichten kunnen we nu heel gericht bezoekers informeren en inspireren om andere, rustige gebieden te bezoeken." 

 

Inzet Bezoekers Informatie Monitor 

Via een online dashboard wordt constant live data verzameld over meer dan 200 gebieden of locaties. Dit kan een stadscentrum, attractie, natuurgebied of overnachtingsaccommodatie zijn. Er wordt onder andere gekeken naar het type bezoeker en hoe deze zich beweegt binnen een aangewezen gebied. De analyses worden vertaald naar leesbare grafieken en tabellen in een online dashboard, zodat deze ook te gebruiken zijn door onder andere ondernemers, natuurbeheerders en gemeenten. 

Sam Janssen van de gemeente Ermelo vertelt hierover: "Dankzij de data-analyses weten we wat er speelt, zodat we bij een veranderende trend of piek makkelijker de oorzaak van bijvoorbeeld drukte kunnen aanwijzen. Met deze informatie kunnen we vervolgens ons beleid of communicatie aanpassen.”

Link: https://www.toerismevan.nl/expertise/
Trefwoorden: Monitor, bezoekersinformatie, bezoekersinformatiemonitor

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...