Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Afbeelding van martaposemuckel via Pixabay

De toeristische bestedingen in de Nederlandse economie groeiden in 2021 mooi maar lagen nog steeds ver onder het niveau van 2019. Omdat toerisme harder groeide dan de Nederlandse economie nam de bijdrage van toerisme aan de economie toe tot 2,5%, maar nog een heel eind verwijderd van de 4,4% die het ooit was. In tegenstelling tot de toeristische bestedingen daalde de werkgelegenheid verder. 

In 2021 hebben binnen- en buitenlandse toeristen samen 58,9 miljard in de Nederlandse economie besteed; 10,7% meer dan in 2020 maar nog altijd 35,1% minder dan in 2019. Voor corona lagen de toeristische bestedingen op 90,8 miljard euro. Goed voor 4,4% van het bbp.

Bestedingen van buitenlandse toeristen

Buitenlandse toeristen gaven vorig jaar 17,8 miljard euro uit in Nederland. Het gaat dan om bestedingen van buitenlandse toeristen die naar Nederland reizen maar ook om bestedingen van buitenlandse toeristen die van Nederlandse bedrijven gebruikmaken voor een reis in het buitenland. Bestedingen van buitenlandse toeristen groeiden in 2021 met 2,1 miljard euro (+13,2%) ten opzichte van 2020, maar nog ver onder het niveau van 2019 toen die op 34,7 miljard euro lagen, bijna twee keer zo veel als in 2021. 

Toeristische bestedingen van Nederlanders in Nederland

De bestedingen van Nederlanders aan toerisme groeiden van 34,2 miljard euro naar 37,8 miljard euro (+10,5%). Ook hier werd het niveau van 2019 nog lang niet bereikt toen dat op 52,9 miljard euro lag. Het betreft hier zowel om bestedingen van Nederlanders in Nederland als bestedingen van Nederlanders aan Nederlandse bedrijven voor een bestemming in het buitenland. De binnenlandse toeristische bestedingen voor een binnenlandse vakantie liggen nog altijd een kwart achter op 2019 en kwamen in 2021 uit op 34,9 miljard euro, een plus van 8,3%. De binnenlandse bestedingen van Nederlanders ten behoeve van een buitenlandse vakantie lagen in 2021 op 2,7 miljard euro, ruim de helft minder dan in 2019 maar wel weer met een groei van 47,0% tussen 2020 en 2021. 

Bestedingen van Nederlanders in het buitenland

Tot slot maakten de bestedingen van Nederlandse toeristen in het buitenland in 2021 ten opzichte van 2020 een flinke groei door (+35,0%) en kwamen uit op 7,5 miljard euro. Nog altijd 57,6% minder dan in 2019 toen die bestedingen op 17,6 miljard euro lagen. 

Werkgelegenheid

Ondanks de groei van de toeristische bestedingen liep de werkgelegenheid in de sector niet gelijk mee op.  In 2021 nam het aantal arbeidsjaren in het toerisme met 4,3 procent af. De daling trad vooral op bij de horeca, luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling. Door de steunmaatregelen van de overheid daalde de werkgelegenheid in 2020 veel minder dan de toeristische bestedingen en toegevoegde waarde. Een gedeelte van het personeel dat in 2020 met loonsteun in dienst bleef, vertrok in 2021 mogelijk alsnog waardoor de toeristische werkgelegenheid verder daalde.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, bestedingen, werkgelegenheid, economische betekenis

CELTH




||| Nieuws |||

24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Exclusief voor leden
ABN AMRO verstrekt €25 miljoen lening aan Tiqets
ABN AMRO heeft een lening van €25 miljoen toegekend aan Tiqets Holding BV, een toonaangevend digitaal platform voor culturele en toeristische ervaringen.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...