Geplaatst op: 19-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Afbeelding van martaposemuckel via Pixabay

De toeristische bestedingen in de Nederlandse economie groeiden in 2021 mooi maar lagen nog steeds ver onder het niveau van 2019. Omdat toerisme harder groeide dan de Nederlandse economie nam de bijdrage van toerisme aan de economie toe tot 2,5%, maar nog een heel eind verwijderd van de 4,4% die het ooit was. In tegenstelling tot de toeristische bestedingen daalde de werkgelegenheid verder. 

In 2021 hebben binnen- en buitenlandse toeristen samen 58,9 miljard in de Nederlandse economie besteed; 10,7% meer dan in 2020 maar nog altijd 35,1% minder dan in 2019. Voor corona lagen de toeristische bestedingen op 90,8 miljard euro. Goed voor 4,4% van het bbp.

Bestedingen van buitenlandse toeristen

Buitenlandse toeristen gaven vorig jaar 17,8 miljard euro uit in Nederland. Het gaat dan om bestedingen van buitenlandse toeristen die naar Nederland reizen maar ook om bestedingen van buitenlandse toeristen die van Nederlandse bedrijven gebruikmaken voor een reis in het buitenland. Bestedingen van buitenlandse toeristen groeiden in 2021 met 2,1 miljard euro (+13,2%) ten opzichte van 2020, maar nog ver onder het niveau van 2019 toen die op 34,7 miljard euro lagen, bijna twee keer zo veel als in 2021. 

Toeristische bestedingen van Nederlanders in Nederland

De bestedingen van Nederlanders aan toerisme groeiden van 34,2 miljard euro naar 37,8 miljard euro (+10,5%). Ook hier werd het niveau van 2019 nog lang niet bereikt toen dat op 52,9 miljard euro lag. Het betreft hier zowel om bestedingen van Nederlanders in Nederland als bestedingen van Nederlanders aan Nederlandse bedrijven voor een bestemming in het buitenland. De binnenlandse toeristische bestedingen voor een binnenlandse vakantie liggen nog altijd een kwart achter op 2019 en kwamen in 2021 uit op 34,9 miljard euro, een plus van 8,3%. De binnenlandse bestedingen van Nederlanders ten behoeve van een buitenlandse vakantie lagen in 2021 op 2,7 miljard euro, ruim de helft minder dan in 2019 maar wel weer met een groei van 47,0% tussen 2020 en 2021. 

Bestedingen van Nederlanders in het buitenland

Tot slot maakten de bestedingen van Nederlandse toeristen in het buitenland in 2021 ten opzichte van 2020 een flinke groei door (+35,0%) en kwamen uit op 7,5 miljard euro. Nog altijd 57,6% minder dan in 2019 toen die bestedingen op 17,6 miljard euro lagen. 

Werkgelegenheid

Ondanks de groei van de toeristische bestedingen liep de werkgelegenheid in de sector niet gelijk mee op.  In 2021 nam het aantal arbeidsjaren in het toerisme met 4,3 procent af. De daling trad vooral op bij de horeca, luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling. Door de steunmaatregelen van de overheid daalde de werkgelegenheid in 2020 veel minder dan de toeristische bestedingen en toegevoegde waarde. Een gedeelte van het personeel dat in 2020 met loonsteun in dienst bleef, vertrok in 2021 mogelijk alsnog waardoor de toeristische werkgelegenheid verder daalde.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, bestedingen, werkgelegenheid, economische betekenis

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
22/11/22
55 musea zijn kidsproof in 2023 (+ video uitreiking)
Nederland telt het komende jaar 55 Kidsproof musea, meldt Museumvereniging . Na meer dan 11.000 museuminspecties door 6.000 Museumkids kunnen musea in 10 van de 12 provincies een jaar lang dit felbegeerde keurmerk voeren. Het aantal Kidsproof musea groeit met 5.
17/11/22
Delft Music Tour laat je luisteren naar de stad
We kennen wandelroutes door steden met gedichten, of over beroemde schilders. Delft pakt het anders aan. Je kunt op 30 locaties luisteren naar de stad met Delft Music Tour. Een charmante vernieuwing in het uitwerken van routes. Je kunt luisteren en clips bekijken.
16/11/22
Exclusief voor leden
‘Brabant Herinnert’ over herdenken WO II van start
Met de presentatie van het programma Brabant Herinnert (2022-2025) is het startsein gegeven voor het vervolg op het programma Brabant Remembers (2017-2020). In ‘Brabant Herinnert’ staan nieuw gevonden of opnieuw belichte persoonlijke, levensveranderende verhalen centraal die de impact van de Tweede Wereldoorlog op Brabant en de Brabanders inzichtelijk maken.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
11/11/22
Exclusief voor leden
Inclusie? Kijk voorbij de groepssamenstelling
In de gastvrijheidssector en ook in de culturele sector speelt sterk de omslag naar meer inclusie. E...
11/11/22
Oprichter Trolleybusmuseum krijgt Koninklijke Onderscheiding
Tijdens het jubileumfeest van het Trolleybusmuseum werd een nietsvermoedende oprichter van het museum Benny Aalbers donderdag 3 november 2022 door burgemeester Ahmed Marcouch verrast met een Koninklijke Onderscheiding.
09/11/22
Pact van Loevestein groot succes
Het Pact van Loevestein krijgt een vervolg. Het Pact van Loevestein is een samenwerkingsverband voor het zuidelijke deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en werd 20 jaar geleden opgericht. Het pact is het belangrijkste regionale platform om de waterlinie te behouden en ontwikkelen. In 2023 gaan de partners hun samenwerking vernieuwen en afspraken voor de komende jaren maken.