Geplaatst op: 07-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Minister opent academisch jaar BUas, sombere boodschap van Steven van der Heijden

Minister opent academisch jaar BUas, sombere boodschap van Steven van der Heijden

Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opende deze week het academische jaar op de Breda University of Applied Sciences. Deze oudste toeristische opleiding van Nederland had ter gelegenheid daarvan een leuk inhoudelijk programma georganiseerd met Corendon-topman en oud-student Steven van der Heijden als keynote. Van der Heijden wist de feestelijke stemming behoorlijk te drukken met een realistische maar niet zo’n positieve boodschap voor de reissector. 

Grote rol voor toegepast onderzoek

De Breda University of Applied Sciences, die al jaren in onderzoek op hogescholen vooroploopt, heeft in de nieuwe minister een grote fan. ZIjn ministerie heeft 100 miljoen euro uitgetrokken voor zogenaamd applied research uitgetrokken. "Onderzoek op hogescholen is extreem relevant en hbo’s die heel erg verbonden zijn met de maatschappij zitten daarvoor in een key-position”, hield hij de aanwezigen voor. Ook internationale studenten zijn volgens Dijkgraaf belangrijk voor Nederland: "Als je de beste studenten uit de wereld naar Nederland haalt en ze weet te verleiden na hun studie te blijven, is dat goed voor Nederland.” Maar te veel internationale studenten zijn ook niet goed. "Het is de vraag wat het optimum is.” 

Profiteren van internationale studenten

Dat optimum heeft de Bredase hogeschool misschien wel gevonden. Dit jaar hebben zich daar 2.000 nieuwe studenten ingeschreven waarvan 580 uit 58 verschillende landen. "Zij brengen een globaal perspectief en culturele diversiteit”, stelde Jorrit Snijder, voorzitter van het college van bestuur die een grote rol voor zijn studenten zag: "Jullie bouwen aan je toekomst en scheppen een nieuwe wereld.” Ook de BUas-onderzoekers hebben in het vormgeven van die nieuwe wereld een belangrijke rol: "Ons researchprogramma staat klaar om ingewikkelde wereldproblemen op te lossen.”

Uitdagende tijden voor de sector

Keynote Steven van der Heijden, topman van Corendon schetste na al die optimistische woorden een somber wereldbeeld dat ongetwijfeld zijn weerslag op de vakantiemarkt zal krijgen. "We leven in een verwarrende wereld met een culminatie van problemen die we nog niet eerder hebben meegemaakt. Het is nog nooit voorgekomen dat we tegelijkertijd te maken hadden met zowel een hoge inflatie, een lage rente als een tekort op de arbeidsmarkt. En daarmee kunnen alle economische modellen de prullenbak in.” 

Voor Van der Heijden is de realiteit dat hij moet opereren in een sector die nog niet is hersteld van de covid-19 pandemie maar alweer voor grote uitdagingen staat met hoge brandstofprijzen, hogere arbeidskosten en terughoudende consumentenbestedingen. "We moeten rekening houden met een lagere bereidheid van consumenten om vakantie-uitgaven te doen”, hield hij de zaal zijn korte termijn uitdaging de voor.  "De lange termijn uitdaging is reizen duurzamer te maken. Maar daar is ons huidige economische model niet op gericht. De aandeelhouders rekenen ons nog steeds af op de winst en niet op lange termijndoelen.” 

Sector kan transitie lastig maken

Voor Corendon is die transitie extra lastig omdat de core-business ‘pakketreizen per vliegtuig naar zonnige bestemmingen’ heel lastig duurzaam zijn te maken. "En dat is wat veel mensen willen.” Dat het lastig is betekent niet dat hij de handdoek in de ring gooit: "We moeten er wel aan werken.” Maar dan zijn harde keuzes noodzakelijk die bedrijven niet individueel kunnen maken. Met een paar scherpe vragen legde hij het beleid van de overheid van de afgelopen jaren onder het vergrootglas: "Waarom zijn er nog elke dag 50 vluchten naar Londen terwijl daar een prima hogesnelheidsspoor ligt? Waarom is er in Europa geen dekkend hogesnelheidsnetwerk aangelegd? En waarom stimuleert de Nederlandse overheid de inzet van zuinige vliegtuigen op haar luchthavens niet? Straks landen de meest vervuilende vliegtuigen allemaal in Nederland omdat andere Europese landen wel maatregelen hebben genomen” In de optiek van Van der Heijden worden we nu geconfronteerd met het eenzijdige opportunisme dat was gericht op groei. Een begin van een oplossing had hij ook: "Als we de komende jaren een klein deel van ons inkomen investeren in een meer duurzame samenleving, dan komen we al een heel eind.” 

Bewoners Zandvoort trots op Formule 1

Het programma werd niet zo duurzaam afgesloten met onderzoek dat de Breda University met studenten doet bij de Formule 1 op Zandvoort. Daarbij zijn gelukkig niet alleen de economische waarden onderzocht. Uit het onderzoek komt dat bewoners van Zandvoort heel trots zijn op de Formule 1 en de overlast met een grote glimlach voor lief nemen. Ook ondernemers zijn tevreden en veel bezoekers overwegen een later bezoek aan de badplaats. Mooi aan dit onderzoek is dat het grenzen slecht tussen de verschillende academies van BUas en eendrachtig wordt samengewerkt aan goed multidisciplinair onderzoek. 

Trefwoorden: onderzoek, onderwijs, reisbranche, touroperators, duurzaam toerisme

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/23
Kampeerauto van het jaar 2023 bekend!
Nederlandse camperaars hebben als Kampeerauto’s van het jaar 2023 gekozen voor de Tonke EQV, de Affinity Duo, de Knaus Tourer Van 500 MQ en de Frankia Neo-i. Dat zijn respectievelijk een camperbusje, een buscamper, een half integraal en een integraalcamper.
25/01/23
Exclusief voor leden
Lodewijk Asscher wordt voorzitter Duurzame Luchtvaarttafel
De oud-minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher wordt de nieuwe, onafhankelijke voorzitter van de Duurzame Luchtvaarttafel (DLT).
23/01/23
ACM tevreden met aanpassingen Ryanair van duurzaamheidsclaims
Vliegmaatschappij Ryanair communiceert duidelijker over de CO2-compensatie die ze aanbiedt bij het boeken van een vliegticket.
23/01/23
COO Schiphol vertrekt door conflict over operationele aansturing
COO Hanne Buis vertrekt per 1 februari bij Royal Schiphol Group. In de afgelopen periode is een verschil van inzicht ontstaan dat de directie en raad van commissarissen (RvC) gezamenlijk en intensief hebben geprobeerd te overbruggen.
18/01/23
Exclusief voor leden
TUI Nederland herkent zich niet in beeld van World Animal Protection
TUI Nederland herkent zich niet in het beeld van World Animal Protection, waarin de reisorganisatie wordt genoemd als een van de reisorganisaties die slecht scoort op het gebied van dierenwelzijn. Volgens woordvoerder Petra Kok is dierenwelzijn niet alleen bij TUI Nederland een belangrijk onderwerp, maar zijn activiteiten met wilde dieren en reizen op olifanten al vele jaren uit den boze.
17/01/23
Exclusief voor leden
Hoe komen we tot een eerlijke prijs voor reizen
Het grote probleem voor de reisbranche is dat vliegreizen relatief goedkoop zijn. Er zit geen belasting op kerosine en de maatschappelijke schade komt niet in de ticketprijs tot uitdrukking. Kan een werkelijke prijs voor vliegen helpen? Elske Doets (Doets Reizen), Stef Driessen (ABN-AMRO), Paul Peeters (BUas), Fenny Koppen (Riksja) en Florian Reuter (Impact Institute) gingen in debat over true pricing.
17/01/23
Fors minder bezoek voor Vakantiebeurs, organisatie toch tevreden
De Vakantiebeurs 2023 heeft ruim 65.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er veel minder dan de vorige editie in 2020 toen nog 101.000 bezoekers de beurs bezochten. Ook de vakdag trok met bijna 8.000 reisprofessionals minder bezoek. In 2020 waren dat er nog 12.000. Toch blikt de organisatie tevreden terug.
16/01/23
Nieuw inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector
Inzicht start met kennis en kennis stoelt op data. Voor inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector staat nu de nieuwste Arbeidsmonitor Gastvrijheidssector online met de nieuwste data.