Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Minister opent academisch jaar BUas, sombere boodschap van Steven van der Heijden

Minister opent academisch jaar BUas, sombere boodschap van Steven van der Heijden

Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opende deze week het academische jaar op de Breda University of Applied Sciences. Deze oudste toeristische opleiding van Nederland had ter gelegenheid daarvan een leuk inhoudelijk programma georganiseerd met Corendon-topman en oud-student Steven van der Heijden als keynote. Van der Heijden wist de feestelijke stemming behoorlijk te drukken met een realistische maar niet zo’n positieve boodschap voor de reissector. 

Grote rol voor toegepast onderzoek

De Breda University of Applied Sciences, die al jaren in onderzoek op hogescholen vooroploopt, heeft in de nieuwe minister een grote fan. ZIjn ministerie heeft 100 miljoen euro uitgetrokken voor zogenaamd applied research uitgetrokken. "Onderzoek op hogescholen is extreem relevant en hbo’s die heel erg verbonden zijn met de maatschappij zitten daarvoor in een key-position”, hield hij de aanwezigen voor. Ook internationale studenten zijn volgens Dijkgraaf belangrijk voor Nederland: "Als je de beste studenten uit de wereld naar Nederland haalt en ze weet te verleiden na hun studie te blijven, is dat goed voor Nederland.” Maar te veel internationale studenten zijn ook niet goed. "Het is de vraag wat het optimum is.” 

Profiteren van internationale studenten

Dat optimum heeft de Bredase hogeschool misschien wel gevonden. Dit jaar hebben zich daar 2.000 nieuwe studenten ingeschreven waarvan 580 uit 58 verschillende landen. "Zij brengen een globaal perspectief en culturele diversiteit”, stelde Jorrit Snijder, voorzitter van het college van bestuur die een grote rol voor zijn studenten zag: "Jullie bouwen aan je toekomst en scheppen een nieuwe wereld.” Ook de BUas-onderzoekers hebben in het vormgeven van die nieuwe wereld een belangrijke rol: "Ons researchprogramma staat klaar om ingewikkelde wereldproblemen op te lossen.”

Uitdagende tijden voor de sector

Keynote Steven van der Heijden, topman van Corendon schetste na al die optimistische woorden een somber wereldbeeld dat ongetwijfeld zijn weerslag op de vakantiemarkt zal krijgen. "We leven in een verwarrende wereld met een culminatie van problemen die we nog niet eerder hebben meegemaakt. Het is nog nooit voorgekomen dat we tegelijkertijd te maken hadden met zowel een hoge inflatie, een lage rente als een tekort op de arbeidsmarkt. En daarmee kunnen alle economische modellen de prullenbak in.” 

Voor Van der Heijden is de realiteit dat hij moet opereren in een sector die nog niet is hersteld van de covid-19 pandemie maar alweer voor grote uitdagingen staat met hoge brandstofprijzen, hogere arbeidskosten en terughoudende consumentenbestedingen. "We moeten rekening houden met een lagere bereidheid van consumenten om vakantie-uitgaven te doen”, hield hij de zaal zijn korte termijn uitdaging de voor.  "De lange termijn uitdaging is reizen duurzamer te maken. Maar daar is ons huidige economische model niet op gericht. De aandeelhouders rekenen ons nog steeds af op de winst en niet op lange termijndoelen.” 

Sector kan transitie lastig maken

Voor Corendon is die transitie extra lastig omdat de core-business ‘pakketreizen per vliegtuig naar zonnige bestemmingen’ heel lastig duurzaam zijn te maken. "En dat is wat veel mensen willen.” Dat het lastig is betekent niet dat hij de handdoek in de ring gooit: "We moeten er wel aan werken.” Maar dan zijn harde keuzes noodzakelijk die bedrijven niet individueel kunnen maken. Met een paar scherpe vragen legde hij het beleid van de overheid van de afgelopen jaren onder het vergrootglas: "Waarom zijn er nog elke dag 50 vluchten naar Londen terwijl daar een prima hogesnelheidsspoor ligt? Waarom is er in Europa geen dekkend hogesnelheidsnetwerk aangelegd? En waarom stimuleert de Nederlandse overheid de inzet van zuinige vliegtuigen op haar luchthavens niet? Straks landen de meest vervuilende vliegtuigen allemaal in Nederland omdat andere Europese landen wel maatregelen hebben genomen” In de optiek van Van der Heijden worden we nu geconfronteerd met het eenzijdige opportunisme dat was gericht op groei. Een begin van een oplossing had hij ook: "Als we de komende jaren een klein deel van ons inkomen investeren in een meer duurzame samenleving, dan komen we al een heel eind.” 

Bewoners Zandvoort trots op Formule 1

Het programma werd niet zo duurzaam afgesloten met onderzoek dat de Breda University met studenten doet bij de Formule 1 op Zandvoort. Daarbij zijn gelukkig niet alleen de economische waarden onderzocht. Uit het onderzoek komt dat bewoners van Zandvoort heel trots zijn op de Formule 1 en de overlast met een grote glimlach voor lief nemen. Ook ondernemers zijn tevreden en veel bezoekers overwegen een later bezoek aan de badplaats. Mooi aan dit onderzoek is dat het grenzen slecht tussen de verschillende academies van BUas en eendrachtig wordt samengewerkt aan goed multidisciplinair onderzoek. 

Trefwoorden: onderzoek, onderwijs, reisbranche, touroperators, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.