Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af
Afbeelding van Tumisu via Pixabay

In augustus groeide de inflatie in Nederland met 12,0% stevig door. In juli lag die nog op 10,3%. In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de prijsgroei. 

Voor alle bestedingscategorieën samen stegen in augustus de prijzen van consumentengoederen en -diensten met 12,0%. De prijs voor energie steeg met maar liefst 151% en had een groot aandeel in de inflatie in Nederland. Ook voeding werd duurder (+13,1%). 

Afvlakkende prijsgroei in verblijf en horeca

In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de inflatie. In augustus werden pakketreizen 10,1% duurder, een maand eerder was dat nog 18,1%. De prijzen die vakantieparken vroegen, stegen met 5,7%, een maand eerder was dat nog 7,9%. In de maanden april-juni zagen we een prijsgroei van meer van 10% bij vakantieparken. Hotels vroegen in augustus 15,4% meer voor een kamer dan een jaar eerder. In juli lag dat met 15,7% iets hoger. Bij eet- en drinkgelegenheden liepen de prijzen nog heel licht op. Fastfood- en afhaal werd 9,9% duurder, een maand eerder lag dat nog op 9,7%. Restaurants, cafés en dancings hanteerden 6,6% hogere prijzen in augustus, in juli was dat nog 6,2%. 

Stabiele prijsontwikkeling in dagrecreatie

Aangezien de dagrecreatie over het algemeen met jaarprijzen werkt, zien we daar maand op maand een min of meer gelijke prijsontwikkeling. Voor musea, bibliotheken en dierentuinen ligt die rond de 0,5%. Bij attracties en evenementen rond de 3%. Bij de podiumkunsten (bioscopen, theaters en concerten) daalde de inflatie van 2,9% in juli naar 2,1% in augustus. Het is wel de vraag of deze organisaties dat lang volhouden vanwege de gestegen prijzen voor energie en inkoop.


Tabel 1: Prijsontwikkeling in de vrijetijdssector, jaarmutatie CPI, 2022 vs 2021


mei

juni

juli

augustus

Pakketreizen

9,7%

3,0%

18,1%

10,1%

Hotels

8,8%

19,9%

15,7%

15,4%

Vakantieparken

11,1%

12,0%

7,9%

5,7%

Eet- en drinkgelegenheden 

7,4%

7,8%

8,3%

8,3%

Attracties en evenementen

5,5%

1,3%

3,2%

3,2%

Musea en dierentuinen

0,6%

0,7%

0,5%

0,4%

Bioscopen, theaters en concerten

.

.

2,9%

2,1%


Bron: CBS

Trefwoorden: prijzen, inflatie, dagrecreatie, horeca, attractieparken, dierentuinen, evenementen, reisbranche, hotels, restaurants, cafés, cultuur, theaters, bioscopen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...