Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)

Triënnale gaat door

Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)
Afsluitende performance bij Bosk. Foto: Ruben van Vliet / Arcadia

Gisteravond werd de eerste editie van de triënnale Arcadia afgesloten tijdens een drukbezochte slotperformance van het wandelende bos, Bosk. 800.000 bezoeken trok deze culturele honderddaagse.

De eerste tellingen laten zien dat de cultuurhonderddaagse, die van 6 mei tot en met 14 augustus 2022 duurde en zich afspeelde op diverse plekken in Friesland, zo’n 800.000 bezoeken heeft opgeleverd. Vooraf werd gerekend met 750.000 bezoeken. De organisatie rekent niet in 'bezoekers' maar in 'bezoeken'. Duizenden deelnemers werkten mee aan de bijna 200 artistieke projecten. Een van de programmaonderdelen, de kunstexpositie Paradys in Oranjewoud, is wegens succes met twee weken verlengd. 

Nog belangrijker voor de destinatieorganisatie en de leiding van het evenement, de ambitie ligt op tafel om door te gaan. De eerstvolgende editie van Arcadia staat gepland voor 2025. Voor 2022 was dit evenement het omvangrijkste van Nederland en wie weet over drie jaar weer. Hoe denken de makers over deze editie?

Artistiek directeur Sjoerd Bootsma kijkt vooral naar wat Arcadia teweeg brengt: "Als je het nieuws en sociale media gelooft, dan leven we in een wereld waarin we recht tegenover elkaar staan. Arcadia is een plek gebleken waarin mensen met elkaar in gesprek gaan over urgente maatschappelijke onderwerpen. We hebben bewust gekozen voor een langdurend evenement zodat mensen ook de ruimte kregen om zelf mee te doen. Zo is het programma gemaakt door de Friese mienskip, samen met internationale kunstenaars en cultuurmakers. Veel ervaringen kregen daardoor een intiem karakter met internationale allure.” 

Voortbouwen op Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Al in 2018 zette de organisatie van Arcadia de regio op de kaart toen Leeuwarden-Fryslân de titel ‘Culturele Hoofdstad van Europa’ droeg. Arcadia bouwt voort op dat succes. 

Immie Jonkman, algemeen directeur Arcadia: "Arcadia is in coronatijd gemaakt wat voor de nodige uitdagingen zorgde. Ik ben erg blij met het mooie programma dat we samen met heel veel overheden, scholen, culturele organisaties, het bedrijfsleven en andere partners hebben neergezet. We hebben met z’n allen echt iets in beweging gezet en kijken ernaar uit dit voort te zetten in de volgende editie van 2025.”

Wegens succes verlengd

Op verschillende plekken in de provincie kon men tijdens Arcadia genieten van onder andere de bewegende kunstwerk Bosk in Leeuwarden, het nieuwe podiumkunstenfestival PAFFF en de voorstelling Under Wetter in Wergea. Naast Bosk was een van de hoogtepunten van het evenement het programmaonderdeel Paradys dat talloze mensen uit binnen- en buitenland wist te trekken. "Deze kunstexpositie van nationaal en internationaal gerenommeerde kunstenaars in en rondom voormalige landgoederen, vorstelijke tuinen en natuurschoon, hebben we op veler verzoek verlengd tot en met 28 augustus”, aldus Bootsma. Ook lopen de muzikale theatervoorstelling Verdriet van de Zuiderzee en het gemeenschapsproject IIS nog langer door.

Achtergrond Arcadia

Arcadia is een triënnale en wordt georganiseerd door dezelfde stichting die verantwoordelijk was voor de organisatie van Leeuwarden-Fryslân 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Gedurende 100 dagen, van 6 mei tot en met 14 augustus 2022, werden kunstenaars, cultuurmakers en denkers overal in Friesland uitgenodigd om met hun werk vragen te stellen over wat het betekent een samenleving te zijn in een tijd van omwenteling. Arcadia gaat over de grote vragen van deze tijd, de vormgeving van onze eigen gedroomde wereld, goed voorouderschap en de toekomst van Friesland, meldt de organisatie.

Het uitgebreide programma van Arcadia wordt mede gevormd door bijdragen van vele culturele organisaties, onderwijsinstellingen, bedrijven en de Friese mienskip. Daarnaast wordt het mede mogelijk gemaakt door onder meer partners Provincie Fryslân, Gemeente Leeuwarden, Groen Leven, Arriva, Univé, Gieskes Strijbis Fonds en LOF.
Trefwoorden: Leeuwarden, triënnale, Arcadia, Bosk, kunst, cultuur, dmo

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...