Geplaatst op: 16-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)

Triënnale gaat door

Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)
Afsluitende performance bij Bosk. Foto: Ruben van Vliet / Arcadia

Gisteravond werd de eerste editie van de triënnale Arcadia afgesloten tijdens een drukbezochte slotperformance van het wandelende bos, Bosk. 800.000 bezoeken trok deze culturele honderddaagse.

De eerste tellingen laten zien dat de cultuurhonderddaagse, die van 6 mei tot en met 14 augustus 2022 duurde en zich afspeelde op diverse plekken in Friesland, zo’n 800.000 bezoeken heeft opgeleverd. Vooraf werd gerekend met 750.000 bezoeken. De organisatie rekent niet in 'bezoekers' maar in 'bezoeken'. Duizenden deelnemers werkten mee aan de bijna 200 artistieke projecten. Een van de programmaonderdelen, de kunstexpositie Paradys in Oranjewoud, is wegens succes met twee weken verlengd. 

Nog belangrijker voor de destinatieorganisatie en de leiding van het evenement, de ambitie ligt op tafel om door te gaan. De eerstvolgende editie van Arcadia staat gepland voor 2025. Voor 2022 was dit evenement het omvangrijkste van Nederland en wie weet over drie jaar weer. Hoe denken de makers over deze editie?

Artistiek directeur Sjoerd Bootsma kijkt vooral naar wat Arcadia teweeg brengt: "Als je het nieuws en sociale media gelooft, dan leven we in een wereld waarin we recht tegenover elkaar staan. Arcadia is een plek gebleken waarin mensen met elkaar in gesprek gaan over urgente maatschappelijke onderwerpen. We hebben bewust gekozen voor een langdurend evenement zodat mensen ook de ruimte kregen om zelf mee te doen. Zo is het programma gemaakt door de Friese mienskip, samen met internationale kunstenaars en cultuurmakers. Veel ervaringen kregen daardoor een intiem karakter met internationale allure.” 

Voortbouwen op Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Al in 2018 zette de organisatie van Arcadia de regio op de kaart toen Leeuwarden-Fryslân de titel ‘Culturele Hoofdstad van Europa’ droeg. Arcadia bouwt voort op dat succes. 

Immie Jonkman, algemeen directeur Arcadia: "Arcadia is in coronatijd gemaakt wat voor de nodige uitdagingen zorgde. Ik ben erg blij met het mooie programma dat we samen met heel veel overheden, scholen, culturele organisaties, het bedrijfsleven en andere partners hebben neergezet. We hebben met z’n allen echt iets in beweging gezet en kijken ernaar uit dit voort te zetten in de volgende editie van 2025.”

Wegens succes verlengd

Op verschillende plekken in de provincie kon men tijdens Arcadia genieten van onder andere de bewegende kunstwerk Bosk in Leeuwarden, het nieuwe podiumkunstenfestival PAFFF en de voorstelling Under Wetter in Wergea. Naast Bosk was een van de hoogtepunten van het evenement het programmaonderdeel Paradys dat talloze mensen uit binnen- en buitenland wist te trekken. "Deze kunstexpositie van nationaal en internationaal gerenommeerde kunstenaars in en rondom voormalige landgoederen, vorstelijke tuinen en natuurschoon, hebben we op veler verzoek verlengd tot en met 28 augustus”, aldus Bootsma. Ook lopen de muzikale theatervoorstelling Verdriet van de Zuiderzee en het gemeenschapsproject IIS nog langer door.

Achtergrond Arcadia

Arcadia is een triënnale en wordt georganiseerd door dezelfde stichting die verantwoordelijk was voor de organisatie van Leeuwarden-Fryslân 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Gedurende 100 dagen, van 6 mei tot en met 14 augustus 2022, werden kunstenaars, cultuurmakers en denkers overal in Friesland uitgenodigd om met hun werk vragen te stellen over wat het betekent een samenleving te zijn in een tijd van omwenteling. Arcadia gaat over de grote vragen van deze tijd, de vormgeving van onze eigen gedroomde wereld, goed voorouderschap en de toekomst van Friesland, meldt de organisatie.

Het uitgebreide programma van Arcadia wordt mede gevormd door bijdragen van vele culturele organisaties, onderwijsinstellingen, bedrijven en de Friese mienskip. Daarnaast wordt het mede mogelijk gemaakt door onder meer partners Provincie Fryslân, Gemeente Leeuwarden, Groen Leven, Arriva, Univé, Gieskes Strijbis Fonds en LOF.
Trefwoorden: Leeuwarden, triënnale, Arcadia, Bosk, kunst, cultuur, dmo

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/09/22
Exclusief voor leden
Beste steden voor generatie Z
DMO's opgelet, de gangbare generaties hebben allemaal hun eigen wensen. Generatie Z kijkt heel anders naar vrijetijd doorbrengen in een stad dan de babyboomers.
29/09/22
Wat leverde het rondetafelgesprek van de Tweede Kamer over het opkopen van vakantieparken op?
Woensdag 28 september organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over het opkopen van vakantieparken. In dat gesprek gingen Kamerleden in gesprek met de onderzoekers, sector, overheid en huurders. Wat gaf dat voor een beeld?
28/09/22
Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.
28/09/22
De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector
Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het ...
27/09/22
Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio
Limburg Marketing heeft in samenwerking met de Universiteit Maastricht een unieke datatool ontwikkel...
27/09/22
Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art
Vaak lopen we bijna achteloos langs de vele monumentale plekken die de Haagse binnenstad rijk is. Maar dat gaat de komende weken veranderen.
26/09/22
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert bezoekersinformatie monitor
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag de Bezoekers Informatie Monitor. Het is de eerste t...
26/09/22
Twentse campings enorm gestegen in populariteit
Uit onderzoek van de RekreaVakkrant (augustus 2022) blijkt dat de regio Twente een bovengemiddelde g...