Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-08-2022
Auteur: NRIT redactie

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Personaliseer de experience. Foto: Pexels

Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!

Customer Experience

Klantervaring betekent de emotionele en rationele binding met een merk. Dat betekent niet alleen bijvoorbeeld de hotelovernachting, maar ook het klantcontact voorafgaand, de boeking, de ontvangst, het ontbijt, de nazorg. Over alle momenten waarop jij in contact staat met klanten, kun je nadenken. Een goed uitgevoerde Customer Experience zorgt voor een beter klantbehoud, meer omzet en minder kosten voor bijvoorbeeld marketing. De klant wordt namelijk jouw marketeer.

Passend bij jouw merk

Het is belangrijk om een goede service te verlenen, nog voordat je een extraatje geeft. Die bak water is waardeloos wanneer je vergeet om aan de klanten hun bestelling te serveren. Net zoals een handgeschreven kaartje met de tekst: "Veel plezier met jouw product” waardeloos is wanneer het product totaal niet is wat de klant ervan mag verwachten. Zorg er dus voor dat je product, je verhaal en je service optimaal is. 

Zorg er ook voor dat het past bij wie jij bent. Bied je duurzame vakanties aan? Zorg er dan ook voor dat de extraatjes ook duurzaam zijn. Jouw klanten zitten er niet op te wachten om een sleutelhanger te ontvangen die geproduceerd is in China van goedkoop plastic. Kies dan voor een lokaal product, zoals een heerlijk zeepje. Vervolgens ga je dit als pakket versturen zonder kosten pakket versturen.

Ken je klant

Om de plank niet volledig mis te slaan met een presentje dat niet past bij jouw klant, is het belangrijk om je klant goed te kennen. Vraag om feedback aan klanten, ga met ze in gesprek en ontdek wie ze zijn, wat ze willen en hoe je hun beleving kunt optimaliseren. 

Voorbeelden

Door het net even anders te doen dan je concurrenten, kun je waarde toevoegen aan de beleving van de klant. Ze zeggen niet voor niets dat je de verwachtingen van de klant moet overtreffen. Voorbeelden van dingen die je kunt doen om de customer experience te laten groeien zijn het bieden van bijvoorbeeld een gepersonaliseerd kussen. Klanten kunnen dan zelf bepalen op welk kussen ze slapen. De een ligt liever op een zacht, dik kussen en de ander slaapt liever op een dun, hard kussen. 

Of bied de optie aan om een foto te laten maken en stuur deze later naar de klant. Zo heeft de klant een blijvende herinnering aan het prettige verblijf. Doe het anders dan de rest, en de klantervaring neemt toe. En dat leidt weer tot meer klanten.

Trefwoorden: experience, beleving, pakket, personaliseer

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.
23/07/25
Campers in het voorjaar fors duurder
Tweedehands campers worden in het voorjaar gemiddeld 22 procent duurder verkocht dan in de winter. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping, gebaseerd op 857 tweedehands verkopen tussen mei 2023 en juli 2025. Caravans worden in het voorjaar juist goedkoper.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...