Geplaatst op: 05-08-2022
Auteur: NRIT redactie

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Personaliseer de experience. Foto: Pexels

Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!

Customer Experience

Klantervaring betekent de emotionele en rationele binding met een merk. Dat betekent niet alleen bijvoorbeeld de hotelovernachting, maar ook het klantcontact voorafgaand, de boeking, de ontvangst, het ontbijt, de nazorg. Over alle momenten waarop jij in contact staat met klanten, kun je nadenken. Een goed uitgevoerde Customer Experience zorgt voor een beter klantbehoud, meer omzet en minder kosten voor bijvoorbeeld marketing. De klant wordt namelijk jouw marketeer.

Passend bij jouw merk

Het is belangrijk om een goede service te verlenen, nog voordat je een extraatje geeft. Die bak water is waardeloos wanneer je vergeet om aan de klanten hun bestelling te serveren. Net zoals een handgeschreven kaartje met de tekst: "Veel plezier met jouw product” waardeloos is wanneer het product totaal niet is wat de klant ervan mag verwachten. Zorg er dus voor dat je product, je verhaal en je service optimaal is. 

Zorg er ook voor dat het past bij wie jij bent. Bied je duurzame vakanties aan? Zorg er dan ook voor dat de extraatjes ook duurzaam zijn. Jouw klanten zitten er niet op te wachten om een sleutelhanger te ontvangen die geproduceerd is in China van goedkoop plastic. Kies dan voor een lokaal product, zoals een heerlijk zeepje. Vervolgens ga je dit als pakket versturen zonder kosten pakket versturen.

Ken je klant

Om de plank niet volledig mis te slaan met een presentje dat niet past bij jouw klant, is het belangrijk om je klant goed te kennen. Vraag om feedback aan klanten, ga met ze in gesprek en ontdek wie ze zijn, wat ze willen en hoe je hun beleving kunt optimaliseren. 

Voorbeelden

Door het net even anders te doen dan je concurrenten, kun je waarde toevoegen aan de beleving van de klant. Ze zeggen niet voor niets dat je de verwachtingen van de klant moet overtreffen. Voorbeelden van dingen die je kunt doen om de customer experience te laten groeien zijn het bieden van bijvoorbeeld een gepersonaliseerd kussen. Klanten kunnen dan zelf bepalen op welk kussen ze slapen. De een ligt liever op een zacht, dik kussen en de ander slaapt liever op een dun, hard kussen. 

Of bied de optie aan om een foto te laten maken en stuur deze later naar de klant. Zo heeft de klant een blijvende herinnering aan het prettige verblijf. Doe het anders dan de rest, en de klantervaring neemt toe. En dat leidt weer tot meer klanten.

Trefwoorden: experience, beleving, pakket, personaliseer

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/09/22
Exclusief voor leden
Beste steden voor generatie Z
DMO's opgelet, de gangbare generaties hebben allemaal hun eigen wensen. Generatie Z kijkt heel anders naar vrijetijd doorbrengen in een stad dan de babyboomers.
29/09/22
Wat leverde het rondetafelgesprek van de Tweede Kamer over het opkopen van vakantieparken op?
Woensdag 28 september organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over het opkopen van vakantieparken. In dat gesprek gingen Kamerleden in gesprek met de onderzoekers, sector, overheid en huurders. Wat gaf dat voor een beeld?
28/09/22
Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.
28/09/22
De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector
Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het ...
27/09/22
Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio
Limburg Marketing heeft in samenwerking met de Universiteit Maastricht een unieke datatool ontwikkel...
27/09/22
Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art
Vaak lopen we bijna achteloos langs de vele monumentale plekken die de Haagse binnenstad rijk is. Maar dat gaat de komende weken veranderen.
26/09/22
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert bezoekersinformatie monitor
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag de Bezoekers Informatie Monitor. Het is de eerste t...
26/09/22
Twentse campings enorm gestegen in populariteit
Uit onderzoek van de RekreaVakkrant (augustus 2022) blijkt dat de regio Twente een bovengemiddelde g...