Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-07-2022
Auteur: NRIT redactie

Iedereen met vakantie tekort aan huurauto's dreigt

Iedereen met vakantie tekort aan huurauto's dreigt
Tekort dreigt aan huurauto\'s tijdens drukke zomer 2022.

Vandaag begint voor de eerste regio in Nederland de lange zomervakantie. Het vliegtuig nemen lijkt voor toeristen geen fijne manier van reizen door de drukte op vliegvelden. De trein wint terrein. De auto is weer favoriet en dat kan leiden tot een tekort aan huurauto's.

Vooral in de populaire vakantielanden zoals Frankrijk, Spanje en Portugal kan het zijn dat je misgrijpt als je een huurauto wilt boeken. Hoe kan dat nu er zoveel vraag is omdat het een vakantieperiode is zonder grote coronamaatregelen? Je zou zeggen dat het goed verdienen is voor de verhuurbedrijven. Achter de ontwikkeling van een tekort aan huurauto's schuilen twee trends.

Overleven door auto's verkopen

Veel verhuurbedrijven moesten om de coronacrisis te overleven het wagenpark flink uitdunnen. In populaire toeristenplaatsen die afhankelijk zijn van het toerisme bleef in sommige gevallen nog maar een kwart van het wagenpark over in 2021. Een bekend verhuurbedrijf (Sunny Cars) verwacht bijvoorbeeld dat er in de zomer van 2022 in Portugal 40% minder huurauto's beschikbaar is dan in de zomer van 2019.  Ook in bij Nederlanders populaire plaatsen zoals Alicante dreigt een tekort aan huurauto's. Deze trend geldt nog wat sterker voor de Canarische eilanden. Nu is de vraag opeens weer heel hoog maar zo snel kunnen de verhuurbedrijven niet bijschakelen. 

Prijs gaat dynamisch mee met de vraag

De verhuur van auto's is een dynamische markt geworden die goed kijkt naar wat een toerist bereid is voor de huur te betalen. Bij een tekort aan huurauto's is de verwachting dat de prijzen stijgen. Een deel van de potentiële klanten zal daardoor niet boeken maar een deel zeker wel. Tenslotte ben je met vakantie en daar hebben toeristen vaak nog wel een de prijs van een huurauto voor over.
Trefwoorden: huurauto, toerisme, corona, covid, Europa, trend

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...