Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-06-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Studenten bouwen enorme middeleeuwse katapult

Hoe ver kan hij schieten?

Studenten bouwen enorme middeleeuwse katapult

Studenten van de afdeling Bouw & Infra van ROC Friese Poort in Sneek maken een nauwgezette reconstructie van een enorme middeleeuwse katapult, een blijde. Deze blijde is vanaf 10 september te zien in de grote tentoonstelling Vrijheid, Vetes & Vagevuur: de middeleeuwen in het Noorden van het Fries Museum.


Een dergelijk samenwerkingsproject tussen ROC Friese Poort en het Fries Museum resulteerde bij de tentoonstelling Wij Vikingen in een levensgroot Vikingschip, naar bouwtekeningen van Deense scheepsarcheologen. De tekening van de Blijde is gemaakt door specialist middeleeuwse werktuigen Sebastiaan Pelsmaeker van Arre Remaining History, die ook meewerkte aan het vikingschip.

 

De blijde heeft een grondoppervlakte van 6 bij 4 meter en een maximale hoogte van 7,5 meter.  Deze reconstructie is niet alleen bedoeld als blikvanger die het verhaal van de middeleeuwen op bijzondere wijze illustreert, maar om bezoekers de kans te geven om nog dichterbij het verleden te komen.

 

Programma

06.00 – 08.45 Studenten en docenten maken de blijde klaar voor het officiele startschot09.00 – 09.15 Welkomstwoord pers en andere aanwezigen door Kris Callens, directeur van het Fries Museum en Bas Daanje, directeur ROC Friese Poort Sneek.

09.15 – 09.30    Symbolische overdracht van de blijde van Friese Poort aan het Fries Museum.


De studenten schieten een watermeloen af en zijn zeer benieuwd hoever het schot zal reiken. Achteraf is er alle mogelijkheid om de studenten, docenten en directeuren Kris Callens en Bas Daantje te interviewen.

Trefwoorden: Tentoonstelling, middeleeuwen, katapult

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.