Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-06-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoge vakantie-intentie onder woningeigenaren

Hoge vakantie-intentie onder woningeigenaren
Photo by nappy on Pexels

Starters op de woonmarkt en huiseigenaren willen in grote meerderheid, ondanks een gedaald vertrouwen in de woningmarkt, deze zomer op vakantie. Een ruime meerderheid (84%) heeft vakantieplannen deze zomer, al geeft een deel aan de plannen wel aan te passen vanwege toenemende kosten (12%). Dat blijkt uit onderzoek van ING onder huurders en thuiswonenden die van plan zijn in de komende 2 jaar een koopwoning te kopen (starters) en onder eigenaren van een koopwoning.

Het vertrouwen in de woningmarkt daalt, zo blijkt uit de ING Woonindex. De graadmeter is gedaald van 107 naar 98, daarmee is het sentiment flink lager. Respondenten maken zich voornamelijk zorgen over huizenprijzen en de hypotheekrente. Ook de internationale economische situatie blijkt voor de meerderheid van de ondervraagden (62%) een bron van zorg. Stijgende prijzen hebben voor veel mensen (81%) invloed op het dagelijks leven. 

Hoge prijzen van invloed op dagelijks leven

Veruit de meeste respondenten verwachten dat de prijzen blijven stijgen – vooral van boodschappen, bouwmaterialen en energieprijzen. Veel mensen bij wie de kosten invloed hebben op hun leven, zeggen dat ze moeten bezuinigen vanwege prijsstijgingen (57%) en ook denkt een krappe helft (45%) minder te kunnen sparen. Een op de acht heeft moeite met rondkomen. Vooral de lage- en middeninkomens zeggen last te hebben van prijsstijgingen. Ouderen (66+) vinden dat ze het minst last te hebben van de inflatie. Vanwege de hogere prijzen let men kritischer op de uitgaven. 

Overgrote meerderheid toch op vakantie

De hogere prijzen weerhouden de meeste mensen niet van een vakantie. Maar liefst 84% heeft vakantieplannen voor deze zomer. De meeste respondenten gaan twee weken (34%) met vakantie. De helft (45%) van de mensen die vakantie viert, is van plan om naar het buitenland te gaan. Ondertussen moet het huis wel goed in de gaten worden gehouden. Van degenen die op vakantie gaan, geeft 70% de sleutel aan familie, vrienden of buren om een oogje in het zeil te houden. Tijdens de afwezigheid vraagt men de buren vooral om de post weg te halen, planten water te geven, het huis te controleren en huisdieren te verzorgen. Andere voorzorgsmaatregelen worden ook genomen; zo programmeert 20% van de mensen de lampen thuis, checkt 15% de camera’s tijdens de vakantie en laat 11% een bekende in huis wonen. 

Link: https://nieuws.ing.nl/nl-NL/215812-ing-woonbericht-vertrouwen-in-de-huizenmarkt-daalt#
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantie-intentie, vakantieplannen, bestedingen, prijzen

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...