Geplaatst op: 16-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

ANVR stapt mogelijk naar de rechter om kosten annuleringen te verhalen op Schiphol

Aanbod ANVR om personeel reissector te detacheren voor hulp Schiphol

ANVR stapt mogelijk naar de rechter om kosten annuleringen te verhalen op Schiphol
De ANVR is woedend op Schiphol en de overheid over de blijvende onduidelijkheid over het doorgaan van de vakantie van honderdduizenden Nederlanders door de chaos op de luchthaven. De onzekerheden kosten boekingen en het regent vragen bij de reisbedrijven. ANVR wil zelfs medewerkers detacheren bij Schiphol om de luchthaven te helpen. De kosten van de annuleringen wil ANVR via een stap naar de rechter verhalen op Schiphol.

Door het falende personeelsbeleid van Schiphol dreigt de annulering van al geboekte vakanties vanaf die luchthaven de komende zomerperiode. Ook vissen er mensen die nog moeten boeken achter het net. Reisbedrijven worden ondertussen overspoeld met vragen van klanten over het al dan niet doorgaan van hun vakantie.

Frank Oostdam: "Schade annuleringen verhalen op de veroorzaker"

?"Het is volstrekt onacceptabel dat Schiphol haar personeelsbeleid niet op orde heeft, en dat daardoor de vakantie van heel veel Nederlandse vakantiegangers in het water dreigt te vallen", zegt Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR. "Maar de voortdurende onzekerheid die Schiphol laat bestaan over de oplossing van de problemen leidt ook nog eens tot een hausse aan vragen van klanten die ANVR-bedrijven ook nog niet kunnen beantwoorden. De schade van annuleringen en gemiste boekingen gaat enorm zijn en zullen we zeker gaan verhalen op de veroorzaker."  

Aan NRIT meldt ANVR dat een advocaat al in de arm is genomen. Diverse scenario's worden bekeken. Later maakt Schiphol de capaciteit bekend en daar wacht ANVR op voor een mogelijke gang naar de rechter.     

Geen duidelijkheid over doorgaan vakanties

"Het is op dit moment nog niet bekend gemaakt welke passagiers op welke vluchten niet op vakantie kunnen. Ook is niet duidelijk om hoeveel personen het precies gaat! Zodra dit bekend is bij de luchtvaartmaatschappijen zullen onze klanten zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd. Tot die tijd heeft het echt geen zin contact op te nemen met hun ANVR-reisonderneming en worden klanten verzocht dit ook niet te doen", zegt Oostdam. "We willen wel benadrukken dat de annuleringen slechts een deel van de klanten betreffen. Miljoenen andere klanten moeten weliswaar rekening houden met langere wachttijden op de luchthaven, maar kunnen wel op vakantie."

Personeel uit reisbranche detacheren bij Schiphol

Oostdam zegt: "We roepen Schiphol en de Nederlandse overheid op hun verantwoordelijkheid te nemen en het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Als reisbedrijven denken we graag mee. We onderzoeken nu de mogelijkheid om personeel van ANVR-reisbedrijven te laten meewerken deze zomer op de luchthaven. Als Schiphol daarvoor openstaat, denken we snel honderden medewerkers voor de drukste momenten te kunnen detacheren. Het gaat om betrokken medewerkers die de afgelopen maanden keihard hebben gewerkt om voor hun klanten de mooiste reizen te boeken en die nu graag willen helpen om te voorkomen dat deze reizen alsnog niet door kunnen gaan."    

Trefwoorden: Reizen, ANVR, Schiphol, vliegen, beleid, annuleringen, kosten, sales, marketing

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/06/22
Sterke Lekdijk met veel recreatie
De werkzaamheden van het infrastructurele project ‘Salmsteke Ontkiemt!’ zijn gestart en duren zeker een jaar. De Lekdijk in de provincie Utrecht wordt over een afstand van 55 km versterkt en dat levert ook veel kansen op voor recreatie.
23/06/22
ZKA en Seinpost treden naar buiten als één merk: Ginder
De afgelopen tien jaar waren ze ‘achter de schermen’ eigenlijk al één organisatie, bureau ZKA en Seinpost. Nu worden de expertises van de twee gespecialiseerde bureaus officieel gebundeld tot één merk.
22/06/22
Exclusief voor leden
Laadinfrastructuur goed op orde in vergelijking met buitenland
Steeds meer mensen rijden een elektrische auto en die moet je wel kunnen opladen. Nederland loopt in Europa voorop in de laadinfrastructuur. In de sector leisure is al wel duidelijk dat het aantal laadplekken omhoog moet. Over toekomstberekening en de flessenhals het stroomnetwerk.
21/06/22
5 grote religieuze erfgoedlocaties in Limburg altijd te zien door 360 graden tours
Dmo Visit Zuid-Limburg heeft in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed vijf iconische religieuze erfgoed locaties in Zuid-Limburg ontsloten middels 360-graden- en audiotours. Het gaat om bekende grote locaties.
20/06/22
Exclusief voor leden
Snel meer groen in de Kalverstraat
Zaterdag 18 juni markeerde de start van een groen samenwerking: de Kalverstraat en de kersverse Groenburgemeester van Amsterdam, Isa Hoes, slaan de handen ineen. Een quick fix om snel meer groen in de drukke Kalverstraat te plaatsen.
17/06/22
Exclusief voor leden
Recreatiesector Wijdemeren strijdt met succes over toeristenbelasting- en beleidsverandering
De Wijdemeerse recreatiesector en de gemeente gaan een nieuw convenant (water)toeristenbelasting sluiten. Het convenant komt na protest van HISWA-RECRON, Watersportverbond en Ondernemend Wijdemeren over eerdere plannen om tot een verhoging van de belasting.
16/06/22
ANVR stapt mogelijk naar de rechter om kosten annuleringen te verhalen op Schiphol
De ANVR is woedend op Schiphol en de overheid over de blijvende onduidelijkheid over het doorgaan van de vakantie van honderdduizenden Nederlanders door de chaos op de luchthaven. De kosten van de annuleringen wil ANVR via een stap naar de rechter verhalen op Schiphol.
16/06/22
Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk
Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn vandaag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'.