Geplaatst op: 10-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Roompot versterkt samen met IVN natuurbeleving op de parken

Roompot versterkt samen met IVN natuurbeleving op de parken

Roompot gaat samenwerken met IVN Natuureducatie om de natuurbeleving op de parken verder te versterken. In cocreatie zullen ze voor meer natuurbeleving en biodiversiteit op de Roompot vakantielocaties zorgen en activiteiten voor gasten ontwikkelen. Een pilot is op Kustpark Texel gestart.

Startpunt is een zogenaamde biodiversiteitsscan die IVN van Kustpark Texel heeft gemaakt. Met de resultaten van de biodiversiteitsscan van Kustpark Texel zijn IVN Natuureducatie en Roompot, maar ook diverse partners van het park, zoals de hoveniers, aan de slag gegaan. Doel is de gasten en het personeel te laten beleven hoe leuk, gezond en belangrijk de natuur is en nog meer biodiversiteit op het park te hebben. Na de zomer krijgen andere Roompot parken in Nederland zo’n scan.

Duurzame activiteiten voor vier doelgroepen

Toen Roompot in 2021 een uniek Leisure en Entertainment aanbod in de branche introduceerde, legde het als eerste aanbieder de focus op vier doelgroepen: de Koos club (4 tot 7-jarigen), Kool Kids (8 tot 11-jarigen), de Teens (12 tot 17-jarigen) en de gezinnen.

Voor de vier doelgroepen van het Roompot Leisure en Entertainment ontwikkelen Roompot en IVN Natuureducatie nu nieuwe activiteiten op Kustpark Texel. De vier doelgroepen zijn: de Koos club (4 tot 7-jarigen), Kool Kids (8 tot 11-jarigen), de Teens (12 tot 17-jarigen) en de gezinnen. Doel van de nieuwe activiteiten is dat zij spelenderwijs de natuur op een leuke en gezonde manier nog beter ontdekken: van fotoplaatjes zoeken tot duurzame kunst maken en van heuse expeditietochten tot het slapen in een hangmat om zo van de mooiste sterrenhemel te kunnen genieten. 

Gastherencursus

Het personeel kreeg hiervoor een "gastherencursus” die een sleutelelement in de samenwerking met IVN Natuureducatie vormt. Dankzij de cursus kunnen de medewerkers samen het gebied uitdragen, hun waardering voor het gebied met gasten delen en bijdragen aan de beleving van de gast. Op Kustpark Texel is het team daarna gelijk aan de slag gegaan. Zo zullen de parkgasten binnenkort kunnen genieten van de nieuw gezaaide bermen en van de bloemen die volop bloeien dankzij het aangepaste maaibeleid. Zo zal de heide ook alle ruimte krijgen, worden insectenhotels en verblijfplaatsen voor vleermuizen op diverse plaatsen op het park voorzien. Ook zal het park de omwonenden betrekken bij de verdere duurzame ontwikkeling van het park: in ruil voor het kaphout dat zij van het park kunnen krijgen, vraagt Roompot een fruitboom te schenken, die op het park wordt geplant.

Milieuvoordelen

 Door aandacht aan de biodiversiteit op de parken te geven en hieraan acties te koppelen, biedt Roompot meer ruimte aan de lokale flora en fauna en het herstel ervan. Het draagt op die manier ook zorg voor het behoud en het herstel van inheemse dieren- en plantensoorten. Door een gifvrij groenbeheer nemen eventueel aanwezige chemische stoffen in de bodem bovendien steeds verder af. Tenslotte zorgt veel groen ook voor CO2-opslag, waardoor de natuur zelf in staat is om CO2 te reduceren. Hiermee draagt Roompot actief bij aan zijn duurzaam doel om zijn CO2-voetafdruk tegen 2030 te halveren.

Maatschappelijke voordelen

 Deze aanpak creëert naast milieuvoordelen ook maatschappelijke voordelen. Deze vernieuwde aanpak brengt Roompots gasten in contact met de natuur en heeft het door de educatieve activiteiten invloed op de waardering van de natuur door de maatschappij. Ook is het aangetoond dat wie vakantietijd in de natuur doorbrengt, optimaal kan ontspannen en zijn stressniveau ziet dalen.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, natuur, vakantieparken, bungalowparken, campings, Texel, waddeneilanden, kusttoerisme, duurzaam toerisme

CELTH
 








||| Nieuws |||

28/06/24
Noordwijk laat Beach Shuttle weer rijden
Op een van de eerste echte stranddagen heeft vandaag wethouder Theo Alkemade het officiële startsein gegeven voor de Beach Shuttle die tijdens de zomer van 2024 weer gaat rijden van en naar het strand in Noordwijk aan Zee. Het doel is de parkeerdruk in het dorp te verminderen.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
10/06/24
Exclusief voor leden
Ankie van Wersch directeur MVO Nederland
Ankie van Wersch (47) is de nieuwe directeur-bestuurder van MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland.
06/06/24
Duurzame energie voor Buitenplaats Beekhuizen  en Tennis- en Padelvereniging Beekhuizen
Natuurvakantiepark Buitenplaats en Tennis- en Padelvereniging Beekhuizenb gaan samenwerken om duurame energie op te wekken.
06/06/24
Camperaars mijden hete vakantielanden
Nederlandse camperaars gaan de hitte in vakantielanden vermijden. Ze kiezen daarom in de toekomst voor andere landen en vinden dat campings te weinig doen.
29/05/24
Exclusief voor leden
Hoe duurzaam willen we reizen en wat is het tipping point?
Bijna driekwart van de reizigers is bereid om extra te betalen voor een ticket als dat geld wordt gebruikt om vliegen duurzamer te maken. Tegelijkertijd zegt 43% van de ondervraagden pas voor een treinreis te kiezen als dat goedkoper is dan vliegen. Dat blijkt uit onderzoek van reisorganisatie Better Places.
17/05/24
Suppers maken Nederlandse wateren schoon in tour
Deze zomer worden Clean up on Tours georganiseerd. Deelname is gratis en voor al het materiaal, inclusief sup en instructeur, wordt gezorgd.
06/05/24
Luchtvaart moet van Europese toezichthouders stoppen met greenwashing
Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen moeten van de ACM en andere Europese toezichthouders stoppen met misleidende duurzaamheidsclaims. De luchtvaartmaatschappijen moeten voor 1 juni de misleiding van consumenten door foute duurzaamheidsclaims stoppen